Długi cień długu
Długi cień długu, czyli co robić z afrykańską sztuką. Kolonializm wciąż żyje
PIOTR SARZYŃSKI: – W 1972 r. powstał dokumentalny film „You Hide Me”, w którym pochodzący z Ghany Nii Kwate Owoo, wędrując po magazynach British Museum, uświadamia widzom skalę kolonialnego rabunku dzieł sztuki. Dwa lata później Nigeria jako pierwsza w historii wystąpiła z oficjalnym wnioskiem o restytucję utraconych dzieł.
MAGDALENA WRÓBLEWSKA: – Rzeczywiście, ta pierwsza fala oczekiwań restytucyjnych nastąpiła po intensywnej dekadzie lat 60., kiedy niepodległe kraje Afryki konstytuowały się na nowo. Niestety została dość brutalnie zablokowana, głównie przez nieuczciwe praktyki muzeów europejskich. Francuzka Bénédicte Savoy w jednej z książek opisała szczegółowo, jak np. muzea berlińskie zacierały ślady pochodzenia obiektów i utrudniały dostęp do dokumentów, które ukazywały, w jakich okolicznościach te obiekty były pozyskane. Robiły to właśnie po to, żeby restytucję uniemożliwić.
Oferta powitalna
-
4 zł / tydzień przez miesiąc rok
Płatność 16 zł co 4 tygodnie przez pierwszy rok.
Później 24 zł co 4 tygodnie. -
299 zł 199 zł rok
Płatność jednorazowa