Kolonie a sprawa polska
Za co świat sztuki pokochał kolonię St Ives? Tam tworzyli najwięksi
Tworzenie kolonii artystycznych upowszechniło się w XIX w. i nie wynikało z jakiejś szczególnej słabości malarzy czy rzeźbiarzy do wzajemnego zaglądania sobie przez ramię i zbiorowego omawiania problemów warsztatowych. To raczej efekt zbiorowej tęsknoty, której źródeł szukać wypada w oświeceniowych, a później romantycznych zachwytach naturą. A gdzież szukać najlepszych inspiracji do malowania pejzaży, jeśli nie w małych miasteczkach i wioskach? Pomógł w tym w 1841 r. Amerykanin John Goffe Rand, który wynalazł sposób przechowywania farb malarskich w tubkach. Dzięki temu patentowi łatwiej było wędrować przez pola, łąki i knieje, by znaleźć w plenerze najlepszy kadr, światło, kolory.
Skupisko artystów
Łódzką wystawę poświęcono najbardziej znanemu „prowincjonalnemu” skupisku artystów, jakie powstało w Wielkiej Brytanii. Miejsce to szczególne, bo kolonia artystyczna w St Ives wydaje się jedną z najbardziej trwałych, jakie kiedykolwiek założono w Europie. Jej symboliczne początki encyklopedyczne źródła datują na przełom 1883 i 1884 r.