Kraj

Prezydent jak wykreowany

2 minuty czytania
Dodaj do schowka
Usuń ze schowka
Wyślij emailem
Parametry czytania
Drukuj
Sławomir Mentzen przekroczył psychologiczną barierę, po której wszystko może się wydarzyć. Czy zatem w Polsce może wystąpić efekt „testu piwnego”? Mam nadzieję, że nie.

„Z którym kandydatem wolałbyś usiąść przy piwie?” – zapytał Amerykanów pewien koncern piwowarski. Był 2000 r. i Al Gore szedł po zwycięstwo, wygrywając debaty prezydenckie i obnażając nieuctwo George’a W. Busha. Sondaż zamówiony w celach marketingowych zmienił jednak bieg wydarzeń. „Test piwny” przyćmił relacje z debat, a kiedy w końcu okazało się, że Amerykanie woleliby się napić z rozrywkowym Bushem zamiast z intelektualistą Gore’em, wyborczy trend się zmienił. Wiedza, kompetencje, uczciwość okazały się mniej istotne niż wizja piwa i żeberek z grilla.

Tymczasem w Polsce gruchnęła wieść, że Sławomir Mentzen wyprzedził Karola Nawrockiego w sondażach i wielu komentatorów już prognozuje jego zwycięstwo z Rafałem Trzaskowskim. Dla kandydata KO pojedynek z gwiazdą TikToka rzeczywiście mógłby okazać się groźniejszy niż z prezesem IPN. Konfederacja dotychczas nigdy nie rządziła i część rozczarowanych polską polityką wyborców mogłaby to potraktować jako atut. Badania wskazują, że w drugiej turze Mentzen mógłby liczyć na głosy wyborców PiS, Grzegorza Brauna, Krzysztofa Stanowskiego, a nawet – choć to absurdalne – części elektoratu Lewicy. Wykluczone? Nie sądzę. Taki scenariusz jest całkiem realny. Pod jednym wszakże warunkiem: że sondaże są wiarygodne, a Mentzen rzeczywiście wyprzedzi kandydata PiS. Tylko czy możemy jeszcze ufać sondażom? I czy ośrodki badania opinii publicznej nie przestawiły się na kreowanie rzeczywistości – zamiast jedynie ją z pokorą analizować?

Pierwszy sondaż, w którym Mentzen wyprzedził Nawrockiego, zrealizował w lutym ośrodek SW Research dla „Wprost”. Według niego poparcie dla lidera Konfederacji wzrosło wówczas do 18,9 proc., podczas gdy Nawrocki zanotował spadek do 16,5 proc.

Polityka 12.2025 (3507) z dnia 18.03.2025; Komentarze; s. 8

Oferta powitalna

4 zł za tydzień
przez miesiąc rok

Płatność 16 zł co 4 tygodnie przez pierwszy rok.
Później 24 zł co 4 tygodnie.

Kup dostęp
Rezygnujesz, kiedy chcesz
Oferta dla nowych subskrybentów
Zobacz inne oferty
Reklama