Jak festiwal się zmieniał, dlaczego ani Berlin, ani Wenecja nie mogą się z nim równać i na czym polega magia La Croisette.
„Listom z Wilczej” trudno nie wróżyć międzynarodowej kariery. W rozmowie z Januszem Wróblewskim reżyser Arjun Talwar szczerze wyznaje, kim się czuje w Polsce, dlaczego tu przyjechał i jak go traktują Polacy.
Mafijny boss, symbol męskości i gwałtu, a pod brutalną powierzchownością pragnienie bycia wrażliwą kobietą – mówi reżyser Jacques Audiard o tym, co go pociągało w pomyśle stworzenia musicalu „Emilia Pérez”. Efekt? Cztery Złote Globy, pięć Europejskich Nagród Filmowych i pozycja faworyta w rywalizacji o Oscary.
18 listopada 2024 r. Andrzej Fidyk, dokumentalista filmowy i wykładowca akademicki, od kilkudziesięciu lat ważna postać środowiska filmowców, stał się znany inaczej. Tego dnia portal OKO.Press zamieścił tekst sugerujący czytelnikom, że Fidyk jest przestępcą.
Kamila Tarabura, laureatka Paszportu POLITYKI w kategorii film, w rozmowie z Januszem Wróblewskim zdradza m.in., jak wiele kosztowała ją realizacja „Rzeczy niezbędnych”.
Choć autor „Twin Peaks” nigdy nie osiągnął masowej popularności, jego kinem fascynowali się niemal wszyscy. Bliskie związki miał również z Polską.
Reżyseria to proces długoletni. Pochłania olbrzymie ilości energii. Nie ma sensu tracić czasu na rzeczy błahe, pozbawione znaczenia – mówi Magnus von Horn, autor duńsko-polsko-szwedzkiego filmu „Dziewczyna z igłą”.
Wojciech Jerzy Has, nasz wielki barokowy ekspresjonista kina, pesymistyczny i osobny, tylko zyskuje w dobie postprawdy i chaosu informacyjnego.
Przyglądam się, jak rodzą się nowi bohaterowie i kim są: migranci, hybrydy. Na polskiej scenie, w przestrzeni kulturowej, w społeczeństwie – mówi urodzony w Nowogródku dramatopisarz i reżyser Mikita Iłinczyk.
Na własnej skórze przekonałem się, że człowiek w momencie odejścia bliskiej osoby jest w wielu aspektach po prostu pozbawiony wolności wyboru – mówi Jan P. Matuszyński, reżyser dramatu „Minghun”.