O wymyślonym „najsmutniejszym dniu w roku”, naukowo potwierdzonych przyczynach zimowego przygnębienia i skutecznych metodach na poprawę samopoczucia opowiada dr Magdalena Nowicka z Uniwersytetu SWPS w rozmowie z Joanną Cieślą.
O samorzecznikach słyszymy ostatnio dosyć często, głównie przy okazji rozmów o spektrum autyzmu i innych formach neuroatypowości. Co to znaczy, wyjaśniają Urszula Dawgiałło i Łukasz Majek ze Stowarzyszenia Samorzecznicze Spektrum Neuroróżnorodności.
Na czym skupiają się ludzie w szkole? Nie czarujmy się: na przetrwaniu. Ale można to przełamać – tu i teraz. Do zestawu narzędzi należą praktyki uważności, inaczej mindfulness – sposób podchodzenia do rzeczywistości, który w ostatnim czasie stał się modą, ale jedną z tych bardziej pozytywnych.
Prof. Bogdan Zawadzki z Wydziału Psychologii UW, psycholog różnic indywidualnych i badacz m.in. stresu traumatycznego, opowiada o prawidłowościach reakcji ludzkiej psychiki na sytuacje, które zdają się ją przerastać.
Jakie bezwzględne warunki trzeba zachować, żeby zwiększyć swoje szanse na szczęśliwy dojazd i powrót? I dlaczego Polacy uporczywie te warunki ignorują? Rozmowa z prof. Adamem Tarnowskim z Instytutu Psychologii UMK, badaczem i szkoleniowcem w dziedzinie psychologii transportu.
Tłumy przyszłych psychologów kształcą się bez standardów, bez profesorów, prawie bez osobistych spotkań. Nie ma stresu, dużych kosztów czy kłopotu. Ani pożytku.
O walce człowieka z lękiem i o tym, jak mu może w tym pomóc psychoterapeuta, mówi Natalia Kocur, założycielka warszawskiej poradni Pokonaj Lęk.
O mechanizmach powstawania lęku i sposobach radzenia sobie z nim mówi Natalia Kocur, psycholog i psychoterapeutka, założycielka warszawskiej poradni Pokonaj Lęk.
Zespołu Aspergera nie ma. Nie umieszczono go w najnowszej klasyfikacji chorób i zaburzeń. W najnowszym odcinku „Jak wytrzymać ze sobą i światem”, czyli podkastu psychologicznego „Polityki”, rozmawiamy o przyczynach tej decyzji. Ale nie tylko.
Mówi się, że to epidemia i że jak epidemia potrafi zabijać. Samotność, okrzyknięta chorobą cywilizacyjną XXI w., ma wymiar społeczny, polityczny i ekonomiczny.