Co się zmienia, gdy historię opowiada ten, kto wcześniej milczał? Z Wojciechem Szotem i Kają Gucio rozmawiamy o „Jamesie” Percivala Everetta.
Przy okazji sprawy „Chłopek” konflikt wokół finansów pisarzy wrócił w jeszcze gorętszej odsłonie. Literaci okładają się z wydawcami. Tymczasem pewni zysku dystrybutorzy śpią spokojnie, a branża energię przeznacza na walkę zamiast na zmiany systemowe.
Lubię w przyrodzie to, że jest wszędzie, nawet na jałowym dachu budynku „Polityki” – mówi Stanisław Łubieński, autor książki „Drugie życie Czarnego Kota”.
Idąc przez las, najlepiej nie dotykać losowych kawałków przyrody – przestrzega Marek Maruszczak, autor książki „Głupie zwierzęta Polski i jak je znaleźć. Przewodnik świadomego obserwatora” i humorystycznego profilu „Zwierzęta są głupie i rośliny też”.
Powieść, która w 2024 r. otrzymała Nagrodę Bookera, konsternuje. W odbiorze tej książki przeważa zachwyt nad pięknymi zdaniami, a tymczasem nie jest trudno tu dostrzec warstwę ideologiczną.
Nowa ekranizacja skandalizującej niegdyś prozy – z Danielem Craigiem w roli głównej – robi z wielkiego ćpuna Ameryki postać romantyczną, która może pogodzić społeczności LGBT i nowej prawicy. Pod warunkiem że oba nie usną z nudów.
Czy żółty lakier do paznokci to dobry wybór na wiosnę? Czy Jul Łyskawa zaśpiewał coś słuchaczom podkastu „Polityka o książkach”? Proszę sprawdzić.
Przeinaczano go i zmyślano. Dziś są w Polsce ulice Stanisława Witkacego, bo ktoś nie sprawdził, jak się nazywał. Taka postać to obiekt manipulacji, a nawet fałszerstw – mówi Przemysław Pawlak, autor biografii Stanisława Ignacego Witkiewicza.
Są takie powieści, których nie chce się kończyć, i do nich należy „Żądło” Murraya, jedna z najlepszych wydanych u nas ostatnio irlandzkich książek.
Początkowo deklarowałem, że nie będę pisał prozy o wojnie w Ukrainie – mówi Szczepan Twardoch. Ale powieść zaczęła pisać się sama.