W ostatnich miesiącach cudem udało się uniknąć kilku katastrof kolejowych. Maszyniści jeżdżą bez właściwego nadzoru, a prace nad zapewniającym bezpieczeństwo automatycznym systemem kontroli ruchu stanęły. I mogą już nie ruszyć.
Już od grudnia pociągów dalekobieżnych będzie więcej. Ale wciąż za mało, aby starczyło miejsc dla wszystkich chętnych. Moda na kolej w Polsce cieszy, ale zdecydowanie wyprzedza kolejarzy.
PKP Cargo niecierpliwie czeka na odszkodowanie od państwa, czyli od podatników, za wożenie węgla dwa lata temu. Chaos spowodował poprzedni rząd, lecz płacić ma obecny. Ale jeśli tego nie zrobi, przewoźnik zapewne przestanie działać.
Wkrótce pracę ma stracić ponad 4 tys. osób. O doprowadzenie spółki do katastrofy nowe władze obwiniają poprzedni rząd, trzech byłych prezesów, a najbardziej – związki zawodowe.
Oto niezbędny remont, którego nie ma i jeszcze długo nie będzie. Przebudowa kolejowej średnicy w Warszawie budzi jednocześnie wielkie nadzieje i jeszcze większy strach. Tym bardziej że może sparaliżować pół Polski.
Nowe lotnisko powstanie, lecz później i bez aury wyjątkowości. Modlin czeka rozbudowa, a przyszłość Okęcia pozostaje niejasna.
W ostatnich latach zarząd PKP Intercity z nadania PiS nieustannie chwalił się szybko rosnącą liczbą pasażerów. Szkoda tylko, że w równie szybkim tempie nie zadbał o to, by było czym ich wozić.
Mimo finansowych problemów samorządy wciąż chcą inwestować w transport zbiorowy, zwłaszcza w szybką i wydajną kolej aglomeracyjną. Jednak najpierw muszą rozwiązać problem braku kierowców i motorniczych.
Chociaż to lotniczy CPK budzi największe emocje, także na torach trzeba zderzyć mocarstwowe i często absurdalne plany minionej władzy z rzeczywistymi potrzebami pasażerów. Gdzie budować nowe linie, gdzie wystarczą remonty, a gdzie kolej po prostu nie ma sensu?
W Szwecji z powodu opadów śniegu i gołoledzi doszło do wielu kolizji na drogach. W Polsce marznący deszcz wywołał paraliż na kolei; w czwartek rano prawie 40 pociągów na krajowej sieci kolejowej było opóźnionych powyżej 100 minut.