Czy „miecz Rydzyka” naprawdę ma tysiąc lat? Jak odróżnić oryginał od repliki? Dlaczego muszą to robić specjaliści? Tłumaczą prof. Marian Głosek i dr hab. Marcin Biborski.
Prace naukowe, które powstały na podstawie sfałszowanych lub zmanipulowanych wyników albo błędów, są wycofywane. Problem w tym, że nadal mogą powodować ogromne szkody. Zwłaszcza w pandemii.
Zarzuty fałszowania danych pod adresem wielkiej gwiazdy psychologii prof. Dana Ariely’ego, wywołały wstrząs. Powraca pytanie, czy mechanizm wykrywania oszustw działa w nauce prawidłowo.
Co można robić z dziełami sztuki? Można je podziwiać i kontemplować. Ale także kraść, niszczyć, fałszować. Oraz – o czym ostatnio najgłośniej – nieudolnie restaurować.
Twórcy kultury potrafią zmyślać historie – za to ich kochamy. Ale dziesięć największych artystycznych mistyfikacji, które wybraliśmy, nie wszystkim mogło się podobać.
Z podręcznika autorstwa legendarnego fałszerza sztuki Erica Hebborna uczą się zarówno współcześni fałszerze, jak i eksperci tropiący fałszerstwa.
Fałszuje się praktycznie wszystkich twórców. Od autorów najwybitniejszych po drugorzędnych. Niedawno przydarzyło się to laureatowi Paszportu POLITYKI.
Na Śląsku rozbito grupę zajmującą się podrabianiem dokumentów. Fałszerze tłumaczyli, że pomagali obywatelom w walce z biurokracją. Oni już siedzą, teraz trwa poszukiwanie tych, którzy fałszywkami się posługują.
Rozmowa z prof. Hanym Faridem, światowej sławy specjalistą w dziedzinie wykrywania fałszerstw zdjęć i nagrań cyfrowych
Dwie tablice pamiątkowe, które zawisły w Opocznie, miały przynieść powiatowi moralne, a nawet materialne korzyści. Ale lokalny dziennikarz wykrył, że opisanych na nich wydarzeń nie było.