Fikcja miesza się z rzeczywistością, a wyobraźnia pisarska nie przestaje pracować na najwyższych obrotach.
Poruszający zbiorowy portret inteligencji cierpiącej na syndrom niespełnienia.
Orłoś w „Domu pod Lutnią” dopełnia narracje Andrzeja Barta („Rewers”), Janusza Majewskiego („Mała matura 1947”) i Wojciecha Smarzowskiego.
Próba odpowiedzi na pytanie, czy można żyć ponad stereotypami i historią.
"Ktoś powiedział, że zrobiłem ze stalinizmem to, co Tarantino z nazizmem, wprowadziłem go do popkultury i obnażyłem" - mówi reżyser, laureat Paszportu „Polityki” w kategorii film.
Nagroda za film „Rewers”, najlepszy debiut nie tylko ostatniego roku. Za nowe spojrzenie na historię Polski.
Nagrodzony Złotymi Lwami w Gdyni „Rewers” Borysa Lankosza, zamiast szkolnego rozliczenia ze stalinizmem w martyrologicznym duchu, podejmuje szyderczą grę z narodową pamięcią.
W "Don Juanie raz jeszcze" Andrzej Bart zmienia literaturę w wielopoziomową grę, zabawę konwencją, aluzjami i samą narracją. Udział w tej grze to dla czytelnika sama przyjemność.
Jak pani wie - Bernstein stawał się coraz bardziej uprzejmy - we wszystkich podbitych krajach Niemcy tworzyli zarządy oparte na miejscowej ludności. Kierownikiem zarządu miejskiego Warszawy był Polak, pan Julian Kulski, szalenie przyzwoity człowiek, życzliwie współpracujący z Adamem Czerniakowem.
Rozmowa z Andrzejem Bartem, najbardziej tajemniczym polskim pisarzem, o jego powieściach, filmach i wszechobecnej Łodzi