Brzydkie słowo na „m” w liście poparcia nie pada, pada za to sporo znamienitych nazwisk. A przecież Maria Anna Potocka nie została odwołana z MOCAK-u za zasługi dla sztuki, tylko za mobbing.
ChowaniecSylwia ChutnikSylwia ChwedorczukPatrycja CichoszBarbara CichyAnna CieplakKrzysztof CieślikTomasz CyzAnna CzabanKatarzyna Czajka-KominiarczukPrzemysław CzaplińskiAgata CzarnackaAnna CzerwińskaJoanna CzudecMarta CzyżAlina CzyżewskaRenata DancewiczBernadetta DarskaAgnieszka DaukszaJustyna DąbrowskaJacek
Yusuf Dikeç i Kim Ye-ji jeszcze przez kilka dni będą bohaterami memów. Aż pojawi się kolejny zawodnik czy zawodniczka, który nas rozbawi albo zadziwi.
Turkey's Yusuf Dikeç wins silver and fan's hearts #Olympics #PARIS2024 pic.twitter.com/zok4qWjZvF — Eurosport (@eurosport) August 1, 2024 Yusuf Dikeç i Kim Ye-ji: z olimpiady na ekrany Drugi rodzaj memów opiera się na zestawieniu tej pozornie nonszalanckiej postawy tureckiego
Dyskusje o zawodnikach trans nie rozgrywają się w neutralnej politycznie przestrzeni. Już widać, jak chętnie wykorzystuje się tę niewielką grupę do tzw. walk kulturowych, które mają destabilizować społeczeństwa Zachodu.
Organizatorzy tegorocznych igrzysk pragnęli nas zapewnić, że z czymkolwiek kojarzymy ich kraj, mamy rację. Francja jest wszystkim, czego się po niej spodziewamy. A nawet czymś więcej.
Twórcy pikietują pod Sejmem, bo obawiają się, że zapowiadana i obiecywana zmiana w prawie okaże się albo martwa, albo nie zagwarantuje sprawiedliwego podziału zysków. Mają rację?
Czy był to rok przełomu w światowej kinematografii, jaki obraz rzeczywistości wyłania się z nagrodzonych tytułów, czy branżę czekają zmiany i co nas wzruszało. Podsumowujemy Oscary 2024.
przełomu w światowej kinematografii, jaki obraz rzeczywistości wyłania się z nagrodzonych tytułów, czy branżę czekają zmiany i co nas wzruszało, rozmawiają Katarzyna Czajka-Kominiarczuk, Jakub Demiańczuk i Janusz Wróblewski. *** Cieszymy się, że słuchasz naszych podkastów. Powstają one również
Akademia lubi zaskoczyć, choć widowiskowy „Oppenheimer” Christophera Nolana uchodził w tym roku za faworyta. „Strefa interesów” otrzymała m.in. statuetkę dla najlepszego filmu międzynarodowego. Były zaskoczenia, wzruszenia, kontrowersje i sporo emocji.
tegorocznych Oscarach rozmawiają Katarzyna Czajka-Kominiarczuk, Jakub Demiańczuk i Janusz Wróblewski. Oscary po raz 96. Gala, emocje, kontrowersje W Dolby Theatre w Los Angeles najważniejsze nagrody w dziedzinie kinematografii trafiły do twórczyń i twórców już po raz 96. A po raz czwarty z rzędu
Wygląda na to, że twórcy doczekają się wreszcie swoich pieniędzy za emisję ich produkcji w sieci. Nie była to jednak łatwa droga. A przed nimi drugi sezon tego serialu.
W tym roku jeszcze bardziej niż w poprzednich latach dało się zauważyć, że Super Bowl jest raczej wydarzeniem z zakresu popkultury niż sportu.
To decyzje szefów dużych platform społecznościowych, stawiających zysk ponad bezpieczeństwo i dobro użytkowników, doprowadziły do sytuacji, w której teraz jesteśmy. Przesłuchanie w Kongresie podziałało jak straszak, ale nie wystarczy.
Czy członkowie Akademii nie zrozumieli feministycznego przesłania opowieści o Barbie? A może za nieobecnością aktorki i reżyserki na liście nominowanych stoją bardziej skomplikowane mechanizmy?
Lewicowcy, konserwatyści, intelektualiści – gdzie nie spojrzymy, tam pojawia się wątpliwość, czy serial „1670” na pewno śmieszy, a jeśli tak, to co to mówi o odbiorcach.
pojawił. Netflix stanowi dla komentatorów życia społecznego w Polsce pewną enigmę. Z jednej strony utożsamiany jest z życiem wielkomiejskiej klasy średniej, która po powrocie z pracy natychmiast włącza kolejny serial. Z drugiej – Netflix w Polsce ma ok. 1 mln kont (co nie jest równoznaczne z
Zaskoczenie polskim antysemityzmem to pewien przywilej. Oznacza albo brak zainteresowania tematem, albo bardzo określone środowisko, w którym się obracamy.
Karolina Mikołajczyk i Iwo Jedynecki mówią o sobie, że lubią przełamywać bariery – i chętnie grają w różnych miejscach, krajach i dla różnej publiczności.
(„Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt” na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio
Dwie dekady obecności Furii na scenie to dwadzieścia lat eksperymentów, wyzwań, podążania własnymi, nieoczywistymi ścieżkami.
Banasiak (Magazyn SZUM), Jan Błaszczak (Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz
Aleksandrę Słyż interesują zależności dźwięku i ruchu, a jej dzieła to przede wszystkim gra z czasem, rozciąganie go i kondensowanie.
”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt” na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Barbara Hollender
Utwory „Taxi” łączą to, co najlepsze u Adama Zielińskiego: świetny słuch, satyryczne zacięcie i fantastyczny zmysł obserwacji.
), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet
„World of Horror” Paweł Koźmiński tworzył po godzinach. Niczym pionierzy gier wideo z legendarnych dla tego medium lat 80. pracował sam.
Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour
„Niezwyciężony”, ich debiutancka gra, nie replikuje opowieści Lema, ale prowokuje do podobnych refleksji.
(„ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt” na YT), Mirosław
Do kina Paweł Maślona wrócił niespodziewanie, mierząc się z wyzwaniami stawianymi przez wymogi widowiska historycznego.
(Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt
Razem zrealizowały krótkometrażową fabułę „Chodźmy w noc” wyróżnioną na Warszawskim Festiwalu Filmowym oraz doskonale przyjęty serial „Absolutni debiutanci” dla Netflixa.
(Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka
Mateusz Pakuła jest autorem trzydziestu sztuk, dramaturgiem oraz autorem książki „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”.
(Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour
Dorota Kobiela-Welchman współtworzyła wcześniej m.in. „Twojego Vincenta”, a „Chłopi” to pełnometrażowa malarska animacja, która nadaje powieści Reymonta uniwersalne przesłanie.
nominowali: Jakub Banasiak (Magazyn SZUM), Jan Błaszczak (Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza
„Rothko” Łukasza Twarkowskiego zachwyca precyzją prowadzonych wątków i aktorów.
(Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka
„1989” Katarzyny Szyngiery to rapowana historia ostatniej dekady PRL i kończącej ją bezkrwawej rewolucji.
(Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka
W „Nieprzezroczystych” Agnieszka Pajączkowska łączy literaturę i namysł nad fotografią chłopską z analizą socjologiczną.
Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt” na YT), Mirosław Filiciak
Największą siłą opowiadań Grzegorza Bogdała nie jest niezwykłość postaci, tylko szarość i bezbarwność życia.
, Aleksandra Tarnowska, Aleksandra Wojtaszek. Oni nominowali: Jakub Banasiak (Magazyn SZUM), Jan Błaszczak (Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz
„Festiwal” Jacka Świdzińskiego to wielowymiarowa powieść graficzna opowiadająca o słynnym Festiwalu Młodzieży z 1955 r.
Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt” na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk
Patryk Różycki dokonuje bez znieczulenia publicznej wiwisekcji własnych emocji, nie oszczędza też najbliższych, których kocha, choć dostrzega ich słabości.
(Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt
Marta Nadolle kojarzona jest przede wszystkim z malarstwem, choć tworzy także rzeźby, hafty, mozaiki i tkaniny patchworkowe.
Błaszczak (Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi
Yaroslav Shemet po rosyjskiej napaści na Ukrainę podjął się misji zapoznawania polskiej publiczności z twórczością kompozytorów ukraińskich.
), Martyna Zakrzewska (pianistka), Equilibrium String Quartet. Oni nominowali: Jakub Banasiak (Magazyn SZUM), Jan Błaszczak (Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka
Veronika Hapchenko łączy okultyzm z nauką, modernizm z ezoteryką, magię i mitologię pogańską z filozofią, historią sztuki i literaturą.
Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt” na YT
Spotkanie analogowej rzeczywistości malarstwa z cyfrowym wymiarem współczesności, zainspirowało Roberta Latosia do połączenia najlepszych cech obu światów.
”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt” na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS
Hania Rani poświęca dużo uwagi rozwojowi własnego stylu. Jak sama twierdzi, jedyną stałą w życiu jest zmiana.
(Magazyn SZUM), Jan Błaszczak (Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz
Spór o klip Katarzyny Nosowskiej pokazuje, że rozmowa o poczuciu humoru i parodii w sieci nie jest łatwa. W całej sytuacji nie chodzi nawet o hejt. Więc o co?
W instagramowej reklamie mleka Alpro Katarzyna Nosowska sparodiowała influencerkę Caroline Derpienski. Jak zwykle w przypadku swoich filmików piosenkarka mogła oczekiwać wyrazów zachwytu nad jej humorem i dystansem do siebie. Jednak obok rozbawionych odbiorców pojawiło się sporo oskarżeń o hejt. Ta
Biorąc pod uwagę, że decyzję Krzysztofa Daukszewicza o odejściu z programu wsparło wielu innych jego uczestników, powstaje następująca narracja: Piotr Jacoń nie poznał się na dowcipie, zbudował atmosferę nagonki i teraz niewinni ludzie tracą pracę.
Koniec z dzieleniem się dostępem do konta na platformie Netflix. Właściciele kont, którzy dotychczas wraz ze znajomymi wybierali droższy pakiet i rozkładali koszty pomiędzy kilka osób, dostali informację, że taka praktyka będzie od teraz płatna.
Mieszający konwencje film „Wszystko wszędzie naraz” zdominował Oscary. Dlaczego? W naszej podkastowej rozmowie wszystko o tegorocznej gali.
niezależnemu filmowi „Wszystko wszędzie naraz” nieznanego szerzej duetu reżyserskiego Daniela Kwana i Daniela Scheinerta? I dlaczego tegoroczna gala była pozbawiona akcentów politycznych? O tym rozmawiają Janusz Wróblewski, Katarzyna Czajka-Kominiarczuk oraz Jakub Demiańczuk. Cieszymy się
Przyglądając się sprawom na Florydzie, można się spodziewać, że kolejne lata upłyną w amerykańskiej polityce na podsycaniu tego, co konserwatywne media nazywają „wojnami kulturowymi”.
Randkowe, kulinarne, survivalowe, testujące prawdomówność albo wierność uczestników. I cierpliwość widzów. Programy reality show, wynalazek tradycyjnej telewizji, przeżywają drugą młodość na platformach streamingowych.
formatów, które były popularne w telewizji – mówi Katarzyna Czajka-Kominiarczuk, autorka bloga „Zwierz popkulturalny”. – A kiedy Netflix zaczął eksperymentować, osiągnął bardzo dobre wyniki. Bo ludzie po prostu je lubią. Schemat jest nieśmiertelny: „zwykli” ludzie
Kto pamięta lata 90., ten z pewnością ma wdrukowany jednoznaczny obraz Pameli Anderson. Głupiutkiej blondynki, która składa się przede wszystkim z wielkiego biustu.
Oscarowa nominacja dla roli Andrei Riseborough w filmie „To Leslie” była sporym zaskoczeniem. Do tego stopnia, że wybuchła afera i dyskusja: czy aktorka na pewno nie złamała zasad Akademii?
Beata Pawlikowska nie pierwszy raz zabiera głos w sprawie zdrowia psychicznego, ale pierwszy, gdy jej wypowiedź może skończyć się pozwem sądowym.
Lepiej uważnie się przyglądać, co robią i planują szefowie największych platform streamingowych. W najbliższych miesiącach i latach sposób, w jaki z nich korzystamy, na pewno drastycznie się zmieni.
Nie działa m.in. wysyłanie i odbieranie wiadomości oraz wykonywanie połączeń. „Pracujemy nad jak najszybszym przywróceniem komunikatora WhatsApp” – zapewnia firma Meta, do której należy aplikacja.
pomóc awarię usunąć. Jak głosi plotka – mieli problem z dostaniem się do siedziby firmy, bo system wpuszczający pracowników też jest powiązany z Facebookiem i jego serwerami – pisała wtedy na naszych łamach Katarzyna Czajka-Kominiarczuk. – Co chyba jest najlepszą nauką, jaka płynie
Rywalizacja się zaostrza, a po latach powstawania nowych platform będziemy zapewne obserwować, jak niektóre z nich się łączą. Nie da się też ukryć, że czasy, kiedy domyślny pakiet streamingowy nie zawierał reklam, odchodzą do przeszłości.
wcale nie uznaje za największą konkurencję innych platform streamingowych. Młodym ludziom czas mają zabierać rzekomo przede wszystkim gry wideo i sieci społecznościowe, takie jak TikTok. Dlatego też, choć zaledwie 1,7 mln subskrybentów platformy (mniej niż 1 proc.) regularnie gra w dostępne na
Przyjmowanie aktorów, wywiady dla telewizji i czasopism – pod tym względem polityka władz Ukrainy jest bardzo spójna. Nie ma spotkania zbyt mało ważnego, gazety zbyt błahej, platformy za mało prestiżowej. O wojnie ma być głośno.
„Jak to: sesja i wojna?!”, pytają niektórzy. Wiele osób zastanawia się dziś, jak do tego doszło, że sesja ukraińskiej pary prezydenckiej pojawia się w magazynie o modzie. Co tylko dowodzi, że było to posunięcie słuszne.
Część influencerów z radością czeka, aż skończy się ukrywanie komercyjnych współprac w internecie. Inni się boją. Kary to sygnał, że UOKiK traktuje sprawę poważnie.
Czy ludzkość naprawdę tak bardzo domaga się erotycznych filmów o przystojnych Włochach i uległych Polkach? A może platformy streamingowe potrafią wyczuć, jaki film włączymy, choć niekoniecznie obejrzymy do końca?