Czy w polskiej szkole można się nauczyć czegoś przydatnego na co dzień? Rozmowa z dr. Jędrzejem Witkowskim z Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Uczniowie chcą rozmawiać o wojnie. Jak się do tego zabrać? Rozmowa z Dariuszem Chętkowskim.
Połowa Polaków pytanych w sondażu Eurobarometru sądzi, że wirusy powstają w rządowych laboratoriach. Jedna trzecia – że dinozaury żyły w tym samym czasie, co ludzie. Czy planowana reforma edukacji pomoże rodakom odnaleźć kontakt z faktami?
się kolejną kliszą i automatyzmem. Faktycznie z roli edukatora telewizja abdykowała. Programów popularnonaukowych w komercyjnych stacjach trudno się doszukać. TVP wyprowadziła realizację misji w specjalistyczne kanały, w tym TVP Nauka. Kanał jest całkiem udany, oglądalność oscyluje ok. 1 proc. (nie
Wiceministra edukacji potwierdziła nam m.in., że aktualny jest pomysł połączenia we wspólny blok przedmiotów przyrodniczych do szóstej klasy podstawówki. Czy to wyhamuje opanowującą Polaków wiarę w absurdy?
A co będzie na lekcjach nowego przedmiotu – poza treściami związanymi z seksem? Rozmowa z Tosią Kopyt, nauczycielką wdż i członkinią zespołu ds. podstawy programowej edukacji zdrowotnej.
sporo nowych zagadnień, związanych np. ze zdrowiem psychicznym, a także z tym, jak dbałość o zdrowie w praktyce powinna wyglądać. Jeśli zatem ktoś ma do szkoły żal, że nie dość dobrze przygotowuje do życia, warto, żeby edukacji zdrowotnej dał szansę. Rozmawia Joanna Cieśla. *** Dziękujemy, że słuchasz
Dyrektorka prestiżowego częstochowskiego liceum popełniła samobójstwo. Nauczycielka z tej samej szkoły próbowała się zabić rok wcześniej, od miesięcy wybuchały awantury i konflikty. Na oczach uczniów i z ich udziałem. Te wydarzenia są skrajną wersją tego, jak wyglądają relacje w tysiącach polskich szkół.
Ustawienia hellingerowskie to popularna metoda, po którą sięgają osoby z problemami zdrowotnymi, w relacjach, a nawet w biznesie. O tym, dlaczego nie jest to dobry wybór, z dr Mają Herman, psychiatrką i psychoterapeutką, rozmawia Joanna Cieśla.
) brała udział także prowadząca rozmowę Joanna Cieśla. Tekst na ten temat ukazał się niedawno w „Polityce”. Co takiego dzieje się w trakcie ustawień? Jak może to wpływać na osoby uczestniczące? Kim są osoby prowadzące ustawienia? To część wątków poruszanych w tym odcinku. *** Dziękujemy
Rozmowa z Katarzyną Jasiołek, znawczynią polskiego wzornictwa, o tym, jak przez dekady Polacy nie mogli się zdecydować, czy wygląd jest ważny czy nie.
JOANNA CIEŚLA: – Podobno w PRL najpiękniej pakowano płyty i zapałki? KATARZYNA JASIOŁEK: – Okładki płyt winylowych bez wątpienia były miniplakatami i projektowali je ci sami ludzie, którzy należeli do czołówki polskiej szkoły plakatu, jak chociażby Waldemar Świerzy. Za ich artystycznymi
Polscy uczniowie chcą rozmawiać o bieżącej polityce. Joanna Cieśla pyta dr Agnieszkę Jankowiak-Maik, Babkę od histy (i od wosu!), jak prowadzić te rozmowy z sensem i bez nerwów.
W podkaście edukacyjnym „Nasza szkoła” Joanna Cieśla rozmawia z dr Agnieszką Jankowiak Maik, nauczycielką historii i wosu znaną jako Babka od histy, o tym, jak reagować na ekscytację uczniów bieżącymi wydarzeniami politycznymi. Czasem to tylko powierzchowne zainteresowanie
O wymyślonym „najsmutniejszym dniu w roku”, naukowo potwierdzonych przyczynach zimowego przygnębienia i skutecznych metodach na poprawę samopoczucia opowiada dr Magdalena Nowicka z Uniwersytetu SWPS w rozmowie z Joanną Cieślą.
Jeśli jesteś matką lub ojcem dziecka w wieku szkolnym, prawdopodobnie narzekasz na rozciągnięte zimowe wolne dni, z którymi nie wiadomo, co zrobić i skąd wziąć na to pieniądze. Może czas na zmianę feryjnego harmonogramu.
częściej kosztują ponad 1 tys. zł. A tak się składa, że w styczniu–lutym trzeba już płacić zaliczki za co bardziej atrakcyjne obozy letnie. Oczywiście opcje budżetowe istnieją. Niemal każdy samorząd w jakimś wymiarze organizuje akcje pod hasłem: „Zima w mieście”, dyżury w szkołach
Czy odpoczynek częściej, ale krócej, to klucz do lepszej regeneracji? Joanna Cieśla rozmawia z psychologiem Maciejem Frasunkiewiczem o tym, jak zaplanować przerwy, by uniknąć wypalenia i odzyskać energię.
W podkaście edukacyjnym „Nasza szkoła” Joanna Cieśla rozmawia z Maciejem Frasunkiewiczem, psychologiem szkolnym ze Społecznego Liceum Ogólnokształcącego nr 7 i wykładowcą Uniwersytetu SWPS, o tym, jak efektywnie odpoczywać i unikać zarówno wypalenia, jak i stagnacji. Badania naukowe
Jak śpią współcześni Polacy, jak próbujemy poprawić jakość naszego snu i jak dziś interpretujemy marzenia senne.
O przełamywaniu barier, wspieraniu mężczyzn w podejmowaniu ról w opiece nad dziećmi i o tym, jak stereotypy blokują ich rozwój w tej sferze – Michał Gulczyński ze Stowarzyszenia na rzecz Chłopców i Mężczyzn oraz Joanna Cieśla rozmawiają o tym, jakie korzyści mogłaby przynieść większa ich obecność w zawodach związanych z opieką nad dziećmi.
Średni wiek pierwszego kontaktu z pornografią to mniej więcej 10. rok życia – mówi prof. Mateusz Gola, badacz mózgu i psychoterapeuta.
JOANNA CIEŚLA: – Dziwna sprawa z tą pornografią: rozrywka wymyślona przez mężczyzn dla mężczyzn panom użytkownikom częściej masakruje życie, a kobietom, które z niej korzystają, czasem wręcz pomaga… MATEUSZ GOLA: – Tak to wygląda w świetle ustaleń nauki z ostatnich lat. Badania
W najnowszym odcinku „Naszej szkoły” Joanna Cieśla i Dariusz Chętkowski podsumowują pierwszy rok Barbary Nowackiej na stanowisku ministry edukacji, analizując postępy prac nad reformą planowaną na 2026 r.
W podkaście edukacyjnym „Nasza szkoła” Joanna Cieśla i Dariusz Chętkowski rozmawiają o sytuacji w polskiej oświacie po roku kierownictwa Barbary Nowackiej w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Według ostatnich badań nastroje w środowisku nauczycielskim wyraźnie siadają. Jednocześnie prace
Choć fine dining nie ma ostrej definicji, wiadomo, że to część gastronomii dla najbardziej wyrafinowanych. Kto i jak ją tworzy?
Smartfony w szkołach to nie tylko gadżet – mogą zastąpić brakujące laboratoria, pomagając w pomiarach światła czy obserwacjach przyrody. O ich edukacyjnych zastosowaniach mówi dr Ilona Iłowiecka-Tańska z Centrum Nauki Kopernik, z którym przygotowaliśmy ten odcinek podkastu „Nasza szkoła”.
scenariuszach wykorzystania smartfonów w nowym odcinku podkastu „Nasza szkoła” Joanna Cieśla rozmawia z dr Iloną Iłowiecką-Tańską z Centrum Nauki Kopernik. *** Cieszymy się, że słuchasz naszych podkastów. Powstają one również dzięki wsparciu naszych cyfrowych prenumeratorów. Aby w pełni
Rozmowa z dietetyczką dr Małgorzatą Desmond i psychologiem dr. hab. Marcinem Rzeszutkiem o tym, jak się przejawiają ortoreksja i przemoc dietetyczna wobec dzieci.
JOANNA CIEŚLA: – Nauka niezbyt wiele nam dotychczas opowiadała o tym, jak zaburzenia odżywiania czy otyłość wiążą się z trudnymi doświadczeniami z dzieciństwa. MARCIN RZESZUTEK: – W ogóle o niekorzystnych doświadczeniach z dzieciństwa i ich konsekwencjach nauka wbrew pozorom przez
Dane GUS niewiele mówią o prawdziwej wysokości naszych zarobków. Średnia krajowa dla większości jest nieosiągalna, przekracza ją zaledwie 30 proc. pracujących na etacie.
) może zarobić cieśla szalunkowy – betoniarz w Exbudzie w Kielcach. Wymagane wykształcenie zasadnicze zawodowe. • Od 6 do 12 tys. zł zarobi specjalista automatyk w przedsiębiorstwie ASKI sp. z o.o. we Włocławku. Zakres obowiązków – tworzenie projektów układów automatyki i sterowania
W cyklu rozmów „Odchodzić po ludzku” rozmawiamy z dr Aleksandrą Tomaszek, psychologiem i psychotraumatologiem, o trudnych emocjach i decyzjach związanych z przekazaniem bliskiej osoby pod opiekę specjalistycznego ośrodka.
Rozmowa z Moniką Rościszewską-Woźniak z Fundacji Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego wspierającej rząd w programie rozwoju żłobków o tym, jak zmienia się myślenie Polaków o opiece nad najmłodszymi dziećmi.
JOANNA CIEŚLA: – Polacy wyraźnie się przekonali, że warto wysyłać dzieci do żłobków. MONIKA ROŚCISZEWSKA-WOŹNIAK: – No, nareszcie. A skąd ten wniosek? Z liczby zgłoszeń o dofinansowanie tej formy opieki w nowym programie Aktywny Rodzic. Na 350 tys. wszystkich złożonych wniosków o
Polska zajmuje przedostatnie miejsce w Europie pod względem odsetka młodych nauczycieli. Jest ich u nas zaledwie 6 proc. Mniej uczy tylko w Portugalii. Rozmowa z Maciejem Waleszczyńskim, prawdopodobnie najmłodszym nauczycielem historii w Polsce.
Trudno usiąść z całym społeczeństwem przy stoliku, dać pustą kartkę i powiedzieć: „Róbmy!” – mówi ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych Elżbieta Strzemieczna.
tym, co edukacja powinna dawać dzieciom i nastolatkom. Wstępne „techniczne” wnioski z tego procesu przedstawia ekspertka IBE Elżbieta Strzemieczna. JOANNA CIEŚLA: Ile osób wzięło udział w dyskusji o przyszłości polskiej szkoły? ELŻBIETA STRZEMIECZNA: W konsultacjach prowadzonych przez
O samorzecznikach słyszymy ostatnio dosyć często, głównie przy okazji rozmów o spektrum autyzmu i innych formach neuroatypowości. Co to znaczy, wyjaśniają Urszula Dawgiałło i Łukasz Majek ze Stowarzyszenia Samorzecznicze Spektrum Neuroróżnorodności.
Pewnie! Przekonują dr Agnieszka Jankowiak-Maik, Babka od histy, i Boguś Janiszewski, autorzy antypodręcznika „Skąd się wzięła Polska?”. Znani i lubiani twórcy i edukatorzy proponują, żeby historii Polski uczyć, unikając patosu i narodowego narcyzmu, trzymać się tego, co z pewnością wiadomo, a resztę dopowiadać ostrożnie. Językiem, który dla młodych jest naturalny, zrozumiały i dowcipny.
Polskie dzieci i nastolatki spędzają na zewnątrz po kilka, kilkanaście minut dziennie, zwłaszcza jesienią i zimą. Ze szkodą dla zdrowia fizycznego, psychicznego, dla relacji i postępów w nauce.
– podkreśla dr Joanna Godawa. Pracując do niedawna w przyszkolnej zerówce, namówiła szefostwo i rodziców, żeby zgodzili się na organizację przez samą pedagożkę tzw. leśnych piątków, czyli cotygodniowych dwu–trzygodzinnych spacerów po okolicy. – Zaznaczę, że mieszkam i pracuję w jednej z
Do sekt trafiają tylko osoby zagubione, w kryzysach życiowych? To kojący mit – jeden z licznych dotyczących funkcjonowania takich grup. Członek sekty raczej mieszka na zwyczajnym osiedlu, chodzi do pracy, może nawet odnosić sukcesy. Ale z czasem doznaje też strat.
Na czym skupiają się ludzie w szkole? Nie czarujmy się: na przetrwaniu. Ale można to przełamać – tu i teraz. Do zestawu narzędzi należą praktyki uważności, inaczej mindfulness – sposób podchodzenia do rzeczywistości, który w ostatnim czasie stał się modą, ale jedną z tych bardziej pozytywnych.
Podłączenie pod sztuczną inteligencję anteny publicznego Off Radia Kraków mogło się wydawać halucynacją, ale było faktem. I skończyło się szybkim zwarciem.
Nauczyciele z inicjatywy Protest z Wykrzyknikiem zwrócili się z apelem do resortu edukacji o likwidację tzw. godzin dostępności. Mają rację? Zastanawiamy się z Dariuszem Chętkowskim, belfrem i blogerem „Polityki”.
Jedna z najbardziej niepokojących obserwacji dotyczy najmłodszych uczniów szkół podstawowych. Wśród nich najwyraźniej widać, że narasta skłonność do dyskryminacji rówieśników zza wschodniej granicy.
Ile jest prawdy w kontrowersyjnym powiedzeniu „co nas nie zabije, to nas wzmocni”, opowiada psychoterapeuta prof. Marcin Rzeszutek.
Prof. Bogdan Zawadzki z Wydziału Psychologii UW, psycholog różnic indywidualnych i badacz m.in. stresu traumatycznego, opowiada o prawidłowościach reakcji ludzkiej psychiki na sytuacje, które zdają się ją przerastać.
Zapowiedź możliwego zastąpienia lekcji biologii i geografii zblokowanymi lekcjami przyrody wzbudziła ostre kontrowersje i popłoch. Czy słusznie?
„Z własnego doświadczenia wiem, że nikt się nie rodzi liderem” – mówiła podczas uroczystości 30-lecia Szkoły Liderstwa Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji. „Prawdziwego przywództwa i wizji przyszłości nie ma bez pamięci i znajomości historii”, dodał prof. Marcin Napiórkowski, nowy dyrektor Muzeum Historii Polski.
Ja bym chciał, żeby były jasne zasady – wyznaje Michał, 13-latek z warszawskiej podstawówki. W jego szkole oficjalny zakaz używania smartfonów wprowadzono dwa lata temu. – Ale na przerwach prawie zawsze ktoś w coś gra i tylko czasem dostaje ochrzan.
innych szkoły zobowiązano do przygotowania regulacji. Pokolenie niepokoju Dr hab. Joanna Mytnik z Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej, biolożka, popularyzatorka edukacji i – jak podkreśla – zwolenniczka całkowitej eliminacji smartfonów z życia dzieci, zaleca, by na razie
Studenci z zagranicy stali się szansą na przeżycie dla części szkół wyższych – mówi prof. Paweł Kaczmarczyk z Ośrodka Badań nad Migracjami UW.
JOANNA CIEŚLA: – Rusza nowy rok akademicki. Prawdopodobnie zacznie go znacznie mniej studentów zagranicznych niż w ubiegłych latach. To skutek zaostrzenia procedur przez MSZ zaniepokojone nadużywaniem wiz studenckich. Czy pana martwił szeroki napływ do Polski cudzoziemców korzystających z tej
Mimo lżejszego politycznego klimatu oraz perspektywy reform przepływ uczniów do edukacji domowej wciąż się utrzymuje.
bezpośrednim kontakcie także dlatego, że inaczej trudno uczyć krytycznego myślenia. Dla większości dzieci cenne jest też przechodzenie przez trudniejsze doświadczenia, napięcia. Dorosły nie powinien ich eliminować, tylko towarzyszyć dzieciom we frustracjach. Michał Cieśla, rzecznik prasowy Szkoły w
Dziecko doświadczające powodzi traci wszystko, na czym może się oprzeć. Dlatego ważne jest, żeby szkoły szybko wracały do pracy, dawały szkielet organizacji życia, rutyny. Stabilny kawałek rzeczywistości.
i rozwiązania wspierające w opiece nad dziećmi. W województwach dolnośląskim i opolskim, które najbardziej ucierpiały na skutek żywiołu, lekcje trzeba było zawiesić w podobnej liczbie ok. 220 szkół i przedszkoli. – Ale sytuacja jest dynamiczna – relacjonuje Joanna Raźniewska, opolska
Mimo lżejszego politycznego klimatu oraz perspektywy reform życie w szkołach zmienia się zbyt wolno. To jeden z powodów utrzymującego się przepływu uczniów do edukacji domowej.
trudno uczyć krytycznego myślenia. Dla większości dzieci cenne jest też przechodzenie przez trudniejsze doświadczenia, napięcia. Dorosły nie powinien ich eliminować, tylko towarzyszyć dzieciom we frustracjach. Michał Cieśla, rzecznik prasowy Szkoły w Chmurze, pytany o to, co jest sensem szkoły
Obserwowanie, jak rozmaite eksperymenty w praktyce czasem sprawdzają się, a czasem nie, jakie wnioski można wyciągać z tych nieudanych i jak je udoskonalać, to też świetna i bardzo praktyczna szkoła rozwiązywania problemów.
Czy warto chodzić do psychoterapeuty? I dlaczego nie do każdego? Przepracujmy to z dr. Łukaszem Müldnerem-Nieckowskim, konsultantem krajowym ds. psychoterapii.
JOANNA CIEŚLA: – Czy Polsce potrzebna jest psychoterapia? ŁUKASZ MÜLDNER-NIECKOWSKI: – Polsce? Czy Polakom? Polsce jako zbiorowości Polaków. Społeczeństwu. Od czasu do czasu pojawiają się wezwania: „Polska na kozetkę!” albo podobne. Na pewno warto nieustannie podejmować
Nie chodzi oczywiście o wszystkich nauczycieli, ale o całkiem zauważalną w niektórych szkołach część kadry. To jeden z wątków naszej rozmowy, przeprowadzonej w pierwszych godzinach nowego roku szkolnego.
Rozmowa z Jarosławem Pytlakiem, dyrektorem zespołu szkół społecznych, o tym, jakie awantury czekają nas od września i dlaczego warto zlikwidować rodzicielskie fora klasowe.
JOANNA CIEŚLA: – Będzie burzliwie? JAROSŁAW PYTLAK: – Pewnie będzie. O co przyjdzie nam się kłócić od września? O co się da. Politycy zadbają, żeby tematów do awantur nie zabrakło. Dobrze nadaje się edukacja patriotyczna według pomysłu wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza, który
Dzisiejsze nastolatki w dorosłym życiu nie będą używać gotówki, już teraz przechodzą na „plastik” i BLIK. Jak to zmienia ich myślenie o pieniądzach? Skąd je mają i na co wydają?
widzę chłopców z książkami niż przed ekranem – relacjonuje Joanna, matka Stasia. Rozliczenia mogą być okazją do eksperymentów i rozmów o tym, jak zarządzać finansową motywacją. Jednak bywają też źródłem frustracji, jak u Marii, która zastanawia się, gdzie popełniła błąd, skoro najczęstszy
Razem z Michałem R. Wiśniewskim, pisarzem i publicystą, zastanawiamy się nad stosunkiem do dzieci w naszym kraju.
Rozmowa z Michałem R. Wiśniewskim, pisarzem i publicystą, o tym, z jakimi emocjami wobec dzieci kończymy wakacje i co to o nas mówi. Dlaczego dzieci w Polsce są trzymane tak krótko? Dlaczego nie mają prawa nawet zmienić zdania? Jaki cel chcemy osiągnąć?
JOANNA CIEŚLA: – Napisał pan książkę „Zakaz gry w piłkę. Jak Polacy nienawidzą dzieci”. Wszyscy nienawidzą? MICHAŁ R. WIŚNIEWSKI: – To hasło, które ma trochę prowokować. Jest prawdziwe o tyle, że dzieci w Polsce spotykają się z szerokim spektrum negatywnych emocji – od