O samorzecznikach słyszymy ostatnio dosyć często, głównie przy okazji rozmów o spektrum autyzmu i innych formach neuroatypowości. Co to znaczy, wyjaśniają Urszula Dawgiałło i Łukasz Majek ze Stowarzyszenia Samorzecznicze Spektrum Neuroróżnorodności.
Pewnie! Przekonują dr Agnieszka Jankowiak-Maik, Babka od histy, i Boguś Janiszewski, autorzy antypodręcznika „Skąd się wzięła Polska?”. Znani i lubiani twórcy i edukatorzy proponują, żeby historii Polski uczyć, unikając patosu i narodowego narcyzmu, trzymać się tego, co z pewnością wiadomo, a resztę dopowiadać ostrożnie. Językiem, który dla młodych jest naturalny, zrozumiały i dowcipny.
Polskie dzieci i nastolatki spędzają na zewnątrz po kilka, kilkanaście minut dziennie, zwłaszcza jesienią i zimą. Ze szkodą dla zdrowia fizycznego, psychicznego, dla relacji i postępów w nauce.
– podkreśla dr Joanna Godawa. Pracując do niedawna w przyszkolnej zerówce, namówiła szefostwo i rodziców, żeby zgodzili się na organizację przez samą pedagożkę tzw. leśnych piątków, czyli cotygodniowych dwu–trzygodzinnych spacerów po okolicy. – Zaznaczę, że mieszkam i pracuję w jednej z
Do sekt trafiają tylko osoby zagubione, w kryzysach życiowych? To kojący mit – jeden z licznych dotyczących funkcjonowania takich grup. Członek sekty raczej mieszka na zwyczajnym osiedlu, chodzi do pracy, może nawet odnosić sukcesy. Ale z czasem doznaje też strat.
Na czym skupiają się ludzie w szkole? Nie czarujmy się: na przetrwaniu. Ale można to przełamać – tu i teraz. Do zestawu narzędzi należą praktyki uważności, inaczej mindfulness – sposób podchodzenia do rzeczywistości, który w ostatnim czasie stał się modą, ale jedną z tych bardziej pozytywnych.
Podłączenie pod sztuczną inteligencję anteny publicznego Off Radia Kraków mogło się wydawać halucynacją, ale było faktem. I skończyło się szybkim zwarciem.
Nauczyciele z inicjatywy Protest z Wykrzyknikiem zwrócili się z apelem do resortu edukacji o likwidację tzw. godzin dostępności. Mają rację? Zastanawiamy się z Dariuszem Chętkowskim, belfrem i blogerem „Polityki”.
Jedna z najbardziej niepokojących obserwacji dotyczy najmłodszych uczniów szkół podstawowych. Wśród nich najwyraźniej widać, że narasta skłonność do dyskryminacji rówieśników zza wschodniej granicy.
Ile jest prawdy w kontrowersyjnym powiedzeniu „co nas nie zabije, to nas wzmocni”, opowiada psychoterapeuta prof. Marcin Rzeszutek.
Prof. Bogdan Zawadzki z Wydziału Psychologii UW, psycholog różnic indywidualnych i badacz m.in. stresu traumatycznego, opowiada o prawidłowościach reakcji ludzkiej psychiki na sytuacje, które zdają się ją przerastać.
Zapowiedź możliwego zastąpienia lekcji biologii i geografii zblokowanymi lekcjami przyrody wzbudziła ostre kontrowersje i popłoch. Czy słusznie?
„Z własnego doświadczenia wiem, że nikt się nie rodzi liderem” – mówiła podczas uroczystości 30-lecia Szkoły Liderstwa Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji. „Prawdziwego przywództwa i wizji przyszłości nie ma bez pamięci i znajomości historii”, dodał prof. Marcin Napiórkowski, nowy dyrektor Muzeum Historii Polski.
Ja bym chciał, żeby były jasne zasady – wyznaje Michał, 13-latek z warszawskiej podstawówki. W jego szkole oficjalny zakaz używania smartfonów wprowadzono dwa lata temu. – Ale na przerwach prawie zawsze ktoś w coś gra i tylko czasem dostaje ochrzan.
innych szkoły zobowiązano do przygotowania regulacji. Pokolenie niepokoju Dr hab. Joanna Mytnik z Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej, biolożka, popularyzatorka edukacji i – jak podkreśla – zwolenniczka całkowitej eliminacji smartfonów z życia dzieci, zaleca, by na razie
Studenci z zagranicy stali się szansą na przeżycie dla części szkół wyższych – mówi prof. Paweł Kaczmarczyk z Ośrodka Badań nad Migracjami UW.
JOANNA CIEŚLA: – Rusza nowy rok akademicki. Prawdopodobnie zacznie go znacznie mniej studentów zagranicznych niż w ubiegłych latach. To skutek zaostrzenia procedur przez MSZ zaniepokojone nadużywaniem wiz studenckich. Czy pana martwił szeroki napływ do Polski cudzoziemców korzystających z tej
Mimo lżejszego politycznego klimatu oraz perspektywy reform przepływ uczniów do edukacji domowej wciąż się utrzymuje.
bezpośrednim kontakcie także dlatego, że inaczej trudno uczyć krytycznego myślenia. Dla większości dzieci cenne jest też przechodzenie przez trudniejsze doświadczenia, napięcia. Dorosły nie powinien ich eliminować, tylko towarzyszyć dzieciom we frustracjach. Michał Cieśla, rzecznik prasowy Szkoły w
Dziecko doświadczające powodzi traci wszystko, na czym może się oprzeć. Dlatego ważne jest, żeby szkoły szybko wracały do pracy, dawały szkielet organizacji życia, rutyny. Stabilny kawałek rzeczywistości.
i rozwiązania wspierające w opiece nad dziećmi. W województwach dolnośląskim i opolskim, które najbardziej ucierpiały na skutek żywiołu, lekcje trzeba było zawiesić w podobnej liczbie ok. 220 szkół i przedszkoli. – Ale sytuacja jest dynamiczna – relacjonuje Joanna Raźniewska, opolska
Mimo lżejszego politycznego klimatu oraz perspektywy reform życie w szkołach zmienia się zbyt wolno. To jeden z powodów utrzymującego się przepływu uczniów do edukacji domowej.
trudno uczyć krytycznego myślenia. Dla większości dzieci cenne jest też przechodzenie przez trudniejsze doświadczenia, napięcia. Dorosły nie powinien ich eliminować, tylko towarzyszyć dzieciom we frustracjach. Michał Cieśla, rzecznik prasowy Szkoły w Chmurze, pytany o to, co jest sensem szkoły
Obserwowanie, jak rozmaite eksperymenty w praktyce czasem sprawdzają się, a czasem nie, jakie wnioski można wyciągać z tych nieudanych i jak je udoskonalać, to też świetna i bardzo praktyczna szkoła rozwiązywania problemów.
Czy warto chodzić do psychoterapeuty? I dlaczego nie do każdego? Przepracujmy to z dr. Łukaszem Müldnerem-Nieckowskim, konsultantem krajowym ds. psychoterapii.
JOANNA CIEŚLA: – Czy Polsce potrzebna jest psychoterapia? ŁUKASZ MÜLDNER-NIECKOWSKI: – Polsce? Czy Polakom? Polsce jako zbiorowości Polaków. Społeczeństwu. Od czasu do czasu pojawiają się wezwania: „Polska na kozetkę!” albo podobne. Na pewno warto nieustannie podejmować
Nie chodzi oczywiście o wszystkich nauczycieli, ale o całkiem zauważalną w niektórych szkołach część kadry. To jeden z wątków naszej rozmowy, przeprowadzonej w pierwszych godzinach nowego roku szkolnego.
Rozmowa z Jarosławem Pytlakiem, dyrektorem zespołu szkół społecznych, o tym, jakie awantury czekają nas od września i dlaczego warto zlikwidować rodzicielskie fora klasowe.
JOANNA CIEŚLA: – Będzie burzliwie? JAROSŁAW PYTLAK: – Pewnie będzie. O co przyjdzie nam się kłócić od września? O co się da. Politycy zadbają, żeby tematów do awantur nie zabrakło. Dobrze nadaje się edukacja patriotyczna według pomysłu wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza, który
Dzisiejsze nastolatki w dorosłym życiu nie będą używać gotówki, już teraz przechodzą na „plastik” i BLIK. Jak to zmienia ich myślenie o pieniądzach? Skąd je mają i na co wydają?
widzę chłopców z książkami niż przed ekranem – relacjonuje Joanna, matka Stasia. Rozliczenia mogą być okazją do eksperymentów i rozmów o tym, jak zarządzać finansową motywacją. Jednak bywają też źródłem frustracji, jak u Marii, która zastanawia się, gdzie popełniła błąd, skoro najczęstszy
Razem z Michałem R. Wiśniewskim, pisarzem i publicystą, zastanawiamy się nad stosunkiem do dzieci w naszym kraju.
Rozmowa z Michałem R. Wiśniewskim, pisarzem i publicystą, o tym, z jakimi emocjami wobec dzieci kończymy wakacje i co to o nas mówi. Dlaczego dzieci w Polsce są trzymane tak krótko? Dlaczego nie mają prawa nawet zmienić zdania? Jaki cel chcemy osiągnąć?
JOANNA CIEŚLA: – Napisał pan książkę „Zakaz gry w piłkę. Jak Polacy nienawidzą dzieci”. Wszyscy nienawidzą? MICHAŁ R. WIŚNIEWSKI: – To hasło, które ma trochę prowokować. Jest prawdziwe o tyle, że dzieci w Polsce spotykają się z szerokim spektrum negatywnych emocji – od
Rozmowa z prof. Arnoldem Kłonczyńskim, prorektorem ds. studentów i jakości kształcenia z Uniwersytetu Gdańskiego, o tym, czy młodym ludziom chce się uczyć, a jeśli tak, to ewentualnie jak.
JOANNA CIEŚLA: – Czy pan się łapie za głowę, przeglądając wyniki matur kandydatów na studia?ARNOLD KŁONCZYŃSKI: – Nie. Przynajmniej na razie. Na Uniwersytecie Gdańskim w pierwszej kolejności przygotowujemy i ogłaszamy listy przyjętych na najbardziej oblegane kierunki
Po co o kobietach w historii opowiadać? Mówi dr Agnieszka Jankowiak-Maik, znana jako „Babka od histy”, współtwórczyni Muzeum Historii Kobiet.
Odwołanie dyrektora CKE Marcina Smolika zostało bardzo dobrze przyjęte wśród nauczycieli. Ale czy ta decyzja personalna daje szansę na rychłe zmiany w systemie i praktyce egzaminów?
Rozmowa z prof. Arnoldem Kłonczyńskim, prorektorem ds. studentów i jakości kształcenia z Uniwersytetu Gdańskiego, o tym, czy młodym ludziom chce się uczyć, a jeśli tak, to ewentualnie jak.
JOANNA CIEŚLA: – Czy pan się łapie za głowę, przeglądając wyniki matur kandydatów na studia? ARNOLD KŁONCZYŃSKI: – Nie. Przynajmniej na razie. Na Uniwersytecie Gdańskim w pierwszej kolejności przygotowujemy i ogłaszamy listy przyjętych na najbardziej oblegane kierunki
Życie jako cierpienie za winy przodków? Modna 20 lat temu „metoda ustawień rodzinnych” Berta Hellingera przeżywa renesans online. Na dobre i na złe. Nasza reporterka wzięła udział w tych sesjach.
. Doświadcz w 1 dzień zmiany jak w ciągu 6 miesięcy klasycznej terapii”. Raz szkodzi, raz pomaga Teoria rozwinięta przez Hellingera na początku lat 90. XX w. początkowo dotyczyła relacji w systemach rodzinnych. Jest dość oryginalnym zlepkiem elementów stosowanych w klasycznych terapiach, takich
Odwołanie Marcina Smolika, sarkastycznie ochrzczonego przydomkiem „wieczny”, jest najlepiej przyjętym posunięciem Nowackiej od czasu objęcia funkcji w MEN i jednym z ruchów, w sensie symbolicznym, najważniejszych.
Co z proporcjami wysiłku i relaksu? Czy wprowadzony ponad 50 lat temu 26-dniowy wymiar urlopu przy standardowym etacie odpowiada dzisiejszym warunkom pracy? Należałoby go wydłużyć czy może skrócić? To tylko część pytań, na które opowiada Magdalena Marszałek, psycholożka pracy i organizacji z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.
Dobro dziecka w historii 11-letniej „sejmowej reporterki” stało się tematem drażliwym, a więc i ważnym. Tyle że nic nie wskazuje na to, żeby dla samej Sary jakieś dobro miało z tego wyniknąć.
Do Polek i Polaków dociera, że można chodzić ze sobą do łóżka bez zobowiązań, bez stresu, dla chwili przyjemności. Zdaniem specjalistów takie podejście bywa niezwykle korzystne. Pod warunkiem że jest autentyczne (i pod kilkoma innymi).
Nadzieje, że będzie prościej znaleźć się w wymarzonym liceum lub technikum, wynikały ze znacznie mniejszej liczby absolwentów podstawówek w porównaniu z 2023 r.
Jakie bezwzględne warunki trzeba zachować, żeby zwiększyć swoje szanse na szczęśliwy dojazd i powrót? I dlaczego Polacy uporczywie te warunki ignorują? Rozmowa z prof. Adamem Tarnowskim z Instytutu Psychologii UMK, badaczem i szkoleniowcem w dziedzinie psychologii transportu.
Organizatorzy imprez weselnych obserwują pociąg do różnorakich ekscesów inspirowanych wzorami z reality shows, typu: ślub półnago w basenie, w progu samolotu tuż przed skokiem ze spadochronem albo bal na 500 par w wynajętym zamku. W tej walce postu z karnawałem utrzymuje się chwiejny remis.
Wiceministra edukacji Joanna Mucha ujawniła kolejne informacje na temat programów willa plus i „Inwestycje w oświacie”. W przygotowaniu jest zawiadomienie do prokuratury. Ta sprawa będzie mieć daleko idące konsekwencje.
„Ten konkurs został ustawiony pod konkretnych beneficjentów, którzy mieli otrzymać dotacje. Zebrane dotychczas dane wskazują na to w sposób jednoznaczny” – mówiła wiceministra edukacji Joanna Mucha o kolejnym, obok tzw. willi plus, programie ogłoszonym przez ministra Przemysława
Tłumy przyszłych psychologów kształcą się bez standardów, bez profesorów, prawie bez osobistych spotkań. Nie ma stresu, dużych kosztów czy kłopotu. Ani pożytku.
Poniedziałek, godz. 10.20. – Czy pani już się namyśliła? Warto szybko wysłać dokumenty, dla osób zapisanych przed 11 czerwca jest zniżka, tylko 333 zł za czesne. Poniedziałek, godz. 12.37: – Pani Joanno, jak decyzja? Studiujemy? Poniedziałek, godz. 15.06: – Ma pani wątpliwości
Szkole bardzo przydałaby się wreszcie stabilność i stabilizacja. Ale na razie czekamy: na okrojone podstawy programowe, a potem na tzw. dużą reformę edukacji. Są jakieś dobre wiadomości?
Oceny w większości szkół zostały wystawione już pod koniec maja. To znaczy, że emocje większości uczniów opadły, a z ostatnimi tygodniami przed rozdaniem świadectw nie bardzo wiadomo, co zrobić.
W pogoni za trendy-lookiem Polki i Polacy nie oglądają się na koszty. Także dla zdrowia i urody. Usługodawcy skwapliwie to wykorzystują, a państwo nie tworzy przeszkód. Przyjrzałam się rynkowi beauty od środka, przeszłam nawet kurs wstrzykiwania botoksu.
Jego wzmacniający wpływ na intelekt wychwala się od stuleci. Podkreśla się też, że daje doskonałą okazję do treningu empatii, otwarcia na różnorodność, rozumienia siebie i innych. O czym mowa?
Aż chciałoby się wierzyć, że przynajmniej pod względem oczekiwań wobec placówek oświatowych system powoli przewraca się z głowy na nogi.
Egzaminy ustne dla wielu zdających to ta część matur, której najbardziej się boją. Spektakularne przejawy obserwowaliśmy w ostatnich latach: w wybuchu radości po odwołaniu „ustnych” na początku pandemii i w zalewie żalu i wyrzutów, gdy były przywracane w 2023 r.
Formalnie czas na konsultacje publiczne skończył się 13 maja. Rozmowy MEN z różnymi środowiskami zostały jednak przedłużone. Na razie nie ma co liczyć na – postulowaną przez polonistów – rezygnację z kategorii lektur uzupełniających.
Henryk Kiepura, poseł PSL i Trzeciej Drogi, to kolejna osoba sprawująca funkcję publiczną, która szczyci się tytułem Executive MBA uzyskanym w słynnym już Collegium Humanum.
Maturzyści komentowali, że chyba omyłkowo podłożono im arkusze z egzaminu ósmoklasisty.
Rozmowa z ministrą edukacji narodowej Barbarą Nowacką (Koalicja Obywatelska) o wyborach, rekonstrukcji rządu, wielkiej reformie edukacji i o tym, czego ma uczyć nowa szkoła.
JOANNA CIEŚLA, ŁUKASZ LIPIŃSKI: – Rozmawiamy po wyborach samorządowych, a przed europejskimi. Jest pani zadowolona z wyniku KO? Oczekiwania były wyższe. BARBARA NOWACKA: – Jestem zadowolona. Oczywiście w pewnym momencie oczekiwania były inne, ale patrząc na realia, to dobry wynik. Od
Posłuchaj rozmowy z terapeutką dr Alicją Długołęcką o tym, jak pokonać wstyd i otworzyć się na rozmowę z ukochaną osobą.