To jedna z najpiękniejszych oper, jakie kiedykolwiek napisano – mówi Mariusz Treliński, autor inscenizacji „Ariadny na Naxos” w Operze Narodowej. Premiera 4 kwietnia.
DOROTA SZWARCMAN: – Ostatnio zachwyca się pan operami Richarda Straussa, zapowiada się seria inscenizacji. MARIUSZ TRELIŃSKI: – Półtora roku temu w Operze w Lyonie wystawiłem „Kobietę bez cienia”, którą sprowadzamy do Warszawy. Teraz „Ariadna”, a potem
Wiele imprez kulturalnych będzie towarzyszyć polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
–26 kwietnia), Katowice Kultura Natura (8–16 maja), KODY (28–31 maja, Lublin), Music Week Poland (26–29 czerwca, Warszawa); w dziedzinie teatru Festiwal Szkół Teatralnych w Łodzi (11–18 maja), Międzynarodowy Festiwal Teatralny Walizka w Łomży (29 maja – 1 czerwca
Piękna płyta, pełna poezji i żarliwości.
150 lat temu urodził się Maurice Ravel. Powszechnie znane jest jedno jego dzieło, które ponoć wykonuje się na świecie co 15 minut. Jego twórca jednak wypowiadał się o nim z ironią.
Śpiewacy stają na wysokości zadania: zarówno goście, jak i krajowa część obsady.
Dzieci powinny od wczesnych lat uczyć się muzyki, jeżeli wykazują do tego chęć i predyspozycje – mówi Gabriela Legun, laureatka Paszportu POLITYKI w kategorii muzyka poważna.
DOROTA SZWARCMAN: – Spotykamy się w Operze Narodowej między próbą do „Simona Boccanegry” Verdiego a spektaklem „Czarodziejskiego fletu” Mozarta, w którym wykonuje pani rolę Paminy. Opera jest pani życiem. Ale podobno pochodzi pani z niemuzycznej rodziny? GABRIELA LEGUN
W dniach 2–4 września 2004 r. odbyły się w warszawskiej Filharmonii Narodowej trzy wyjątkowe koncerty. Grała Orkiestra XVIII Wieku pod batutą założyciela, który prowadził ją nieprzerwanie przez resztę swojego życia – Fransa Brüggena.
Film „Maria”, wchodzący właśnie w Polsce na ekrany jako „Maria Callas”, może ucieszyć wielbicieli powracającej na duży ekran Angeliny Jolie, ale miłośnicy Callas tylko się zdenerwują.
Cho gra bardzo subtelnie i precyzyjnie, a przy tym z łagodnością.
Dużo szczęścia i siły daje mi to, że rano siadam i gram preludia Bacha – mówi Zygmunt Krauze, wybitny polski pianista i kompozytor.
DOROTA SZWARCMAN: – Ostatnio w odstępie 10 dni miał pan prawykonania dwóch oper: „Bona Sforza” w Operze Krakowskiej i „Ślub” w poznańskim Teatrze Wielkim. Imponujące. Czy pisane były też tak blisko siebie? ZYGMUNT KRAUZE: – Tak, jedna za drugą. Mam już w dorobku
Autorskie podsumowanie 2024 r. w muzyce poważnej.
, Auksodrone, Trzy-Czte-Ry, Actus Humanus. 2. Nowa odsłona festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie – kierownictwo artystyczne na trzy lata obejmuje Vincent Dumestre, szef francuskiego zespołu Le Poème Harmonique. 1. Nowa odsłona festiwalu Eufonie – wyjście poza Warszawę, współpraca z Operą Narodową (recital Elīny Garančy, premiera „Czarnej maski” Krzysztofa Pendereckiego) i innymi festiwalami.
„Cyganeria” jest w ostatnich czasach zwykle uwspółcześniana, bo przecież i dziś mamy ubogich młodych artystów, którzy razem wynajmują lokum i starają się działać każdy w swojej dziedzinie.
Słucha się tego miło, a że niespecjalnie czuje się głębię – cóż, w tych miniaturkach po prostu zbyt wiele jej nie ma.
W przededniu Kongresu Kultury oceniamy kadrową politykę ministerstwa. Widać w niej, co odróżnia Hannę Wróblewską od poprzedników.
). Wróblewska powołała na razie nową dyrekcję Narodowego Starego Teatru w Krakowie (Waldemarowi Raźniakowi skończyła się kadencja, odbył się konkurs, w którym ważnym czynnikiem była opinia zespołu teatru, zwyciężyła koncepcja programowa Doroty Ignatjew i Jakuba Skrzywanka). Zapowiedziała też konkursy na
Ibsena cenimy raczej za inne sztuki, a „Peer Gynt” został unieśmiertelniony właściwie głównie dzięki powszechnie znanym i lubianym dwóm suitom, jakie stworzył z oryginalnej muzyki do spektaklu Edvard Grieg.
Czy domniemany rękopis Chopina, który znaleziono w nowojorskiej Morgan Library, to coś, czym należy się ekscytować?
Festiwal Eufonie wychodzi poza Warszawę.
To nie tylko kryminał, lecz także opowieść bolesna i dająca do myślenia.
Dlaczego po wygranej na Konkursie Chopinowskim w 2010 r. zwyciężczyni nie została pozyskana przez którąś z prestiżowych wytwórni – trudno powiedzieć.
, Prokofiewa i Szostakowicza. Dziś powraca do Chopina. Każde zetknięcie się z jego twórczością, zwłaszcza późną (a taka jest na płycie), to podróż, w której znajdujemy coś nowego. Potwierdzają to interpretacje utworów, które grała na konkursie: Nokturnu H-dur op. 62 nr 1 i Poloneza-fantazji op. 61
Festiwal, którego Szalone Dni Muzyki są filią, czyli La Folle Journée we francuskim Nantes, odbył się w styczniu po raz 30. i na jubileusz przyjął hasło „Les origines” (Początki).
Rozpoczyna się sezon jubileuszowy dla Filharmonii Śląskiej i kilku innych wielkich instytucji muzyki poważnej. Specjalne programy powstają ze wsparciem publicznym i z prywatnym mecenatem.
należącym do krakowskiej kurii (i nadal kuria jest właścicielką tej siedziby). 1 lutego 2025 r. wystąpi w Centrum Kongresowym ICE z utworami Mieczysława Karłowicza, Fryderyka Chopina i Piotra Czajkowskiego, a staną przed nią kolejno trzej dyrygenci: Jerzy Maksymiuk, Alexander Humala i Antoni Wit. Będzie
Sto lat temu zmarł Giacomo Puccini, jeden z uwielbianych twórców operowych. Teatr Wielki w Łodzi inicjuje 15 listopada Festiwal Pucciniowski spektaklem „Madama Butterfly”.
Afery PiS zwykle świadczą o pazerności, ale często także o niekompetencji. Wszystko wskazuje na to, że w wypadku zakupu rzekomego fortepianu Paderewskiego przyczyną było wyłącznie to drugie.
dziennikarskie ustaliło, że żaden ekspert od instrumentów historycznych nie widział wcześniej tego fortepianu. Oglądała go u jego sprzedawcy znana klawesynistka, osiadła w Szwajcarii Dorota Cybulska-Amsler, która jednak stwierdziła, że nie da się ustalić, czy instrument mógł należeć do Paderewskiego
Hasło tegorocznej edycji festiwalu jest wyjątkowo uniwersalne.
Główna bohaterka budzi sympatię i kibicujemy jej w zawirowaniach życiowych i rodzinnych.
ANAKLASIS to marka płytowa związana z Polskim Wydawnictwem Muzycznym i służąca promocji wydawanych w nim twórców.
Zwykle Festiwal Romantycznych Kompozycji – kameralna impreza, której patronem jest nauczyciel Chopina – odbywa się po zakończeniu festiwalu Chopin i Jego Europa.
Przyjadą zwycięzcy Konkursów Chopinowskich i ci, których na konkursach polubiliśmy.
Atkinson sięga do 1926 r. Mieszkańcy Londynu wciąż odreagowują pierwszą wojnę światową i rzucają się w wir szaleństw.
Daję się zapraszać do studiów elektronicznych i tam jakoś sobie radzę. A piszę bez komputera: ołówek, gumka i papier, jestem starej daty – opowiada kompozytorka Elżbieta Sikora, która właśnie otrzymała nagrodę od prezydenta Francji za całokształt twórczości.
DOROTA SZWARCMAN: Nagrodziła panią zasłużona organizacja krytyków Académie Charles Cros. Jednocześnie wyróżnienie zwane Coup de Coeur de la Musique Contemporaine otrzymała od niej płyta polskiej firmy Anaklasis z trzema pani koncertami instrumentalnymi. ELŻBIETA SIKORA: Dlatego uroczystość
Druga książka Jacka Kalinowskiego jest zupełnie inna od pierwszej.
Jest to pierwsza płyta Mateusza Smoczyńskiego dla Warnera, na której występuje jako skrzypek i kompozytor.
Muzycy z Korei Południowej coraz częściej podbijają świat muzyki klasycznej. To dalszy ciąg koreańskiej fali, efekt olbrzymich ambicji i kultury, która Beethovena i Brahmsa umieszcza w tytułach romansowych seriali.
Każdy z muzyków pokazuje, co umie najlepiej, a nad wszystkim góruje niepowtarzalne chropawe brzmienie trąbki lidera.
Proponujemy zestaw 15 gorących powieści, opowiadań, kryminałów, klasyki w nowych przekładach, książek dla młodszych i starszych. Nad jezioro i w góry.
romansu. Sceny seksu porywające może nie są, ale samej Violet, charakternej i kąśliwej, kibicuje się łatwo. AŻ PRZYGOTOWALI: JAKUB DEMIAŃCZUK, JUSTYNA SOBOLEWSKA, DOROTA SZWARCMAN, ALEKSANDRA ŻELAZIŃSKA
Autorka serii rozgrywających się w Trójmieście kryminałów „Kolory zła” wydała właśnie kolejny tom.
Spółdzielnia Muzyczna jest jednym z najciekawszych polskich zespołów muzyki współczesnej.
Temperaturę spektaklu podnosiła muzyczna interpretacja Yaroslava Shemeta.
Spektakl zostanie pokazany w lipcu gościnnie w Operze Bałtyckiej w ramach Baltic Opera Festival.
Główny bohater, któremu bardzo energetycznie towarzyszą orkiestra i chór, jest niestety nierówny.
Ostateczne rozwiązanie zagadki wyłania się z tego kalejdoskopu dopiero na ostatniej stronie.
Festiwalowi Wratislavia Cantans w tym roku patronują migranci i ich podróże oraz – nieprzerwanie – Andrzej Markowski.
Jeśli debiut jest już na takich wyżynach, to aż trudno sobie wyobrazić, co będzie dalej.
Dobry duch polskiego jazzu – tak określiliśmy Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego w laudacji do nagrody Kreatora Kultury w 2016 r. Wybitny saksofonista, lider zespołów, aranżer, nauczyciel i propagator ukochanego gatunku muzyki, zmarł w wieku 88 lat.
Był prawdziwym autorytetem środowiska. Muzycy czuli się nobilitowani, gdy ich nagrania pojawiały się w jego audycjach. A on w swoim charakterystycznym stylu opowiadał o nich – była to dla niego, jak mówił, prawdziwa frajda, co dało się odczuć.
Nie zabraknie lubianej przez dzieci muzycznej bajki o Bazylku w Teatrze Lalka.
Całość przyciąga zarówno ucho, jak i oko.
Mnóstwo dobrej zabawy, a treść wydaje się aktualna i dziś.
Współpraca znanego brytyjskiego reżysera z poznańską operą trwa: tym razem przeniósł tu na kilka przedstawień, a potem jeszcze (1 maja) prezentację na Bydgoskim Festiwalu Operowym, swoją realizację „Wypraw pana Broučka” z Grange Park Opera w Surrey. W Polsce to urocze dzieło zabrzmiało
Dziś, kiedy nazwisko Kaczyński kojarzy nam się jednoznacznie, niewielu osobom mówi coś w zestawieniu z imieniem Bogusław.