Muzeum Historii Naturalnej, w skrócie MHN. W polskiej muzealnej panoramie wielki nieobecny.
W pierwszy weekend kwietnia dobiegła końca retrospektywa Nan Goldin „This Will Not End Well” w berlińskiej Neue Nationalgalerie. Głośną wystawę przyszło zobaczyć blisko ćwierć miliona osób.
Metropolia, którą na mapie świata umiejscowił covid-19, stała się jednym z najwyższych miast globu. Mało kto ma tego świadomość.
Moda na tkaninę i haft odżywa. To nawiązanie do tradycji, dzieła sztuki, ale i uznanie dla pracy rąk.
Ukazało się właśnie coroczne zestawienie stu muzeów sztuki, które zdołały przyciągnąć najwięcej gości. Polskie instytucje miały świetny rok.
Co wynika z danych zebranych przez „The Art Newspaper”? Na pozycji lidera bez zmian: Luwr znowu był najchętniej odwiedzanym muzeum na świecie. Gości naliczono 8,7 mln, w porównaniu z 2023... 1 proc. mniej. Wszystkiemu winne zapewne igrzyska. Muzea Watykańskie, czyli globalny numer dwa
W coraz bardziej niestabilnym momencie historii ekspozycja niewątpliwie stwarza szansę na chwilowy oddech.
Znalazła się „Kobieta niosąca żar” Pietera Brueghla Młodszego, skradziona z Muzeum Narodowego w Gdańsku. Tajemnicza sprawa sprzed pół wieku zmierza w stronę happy endu.
Utrata cennych zbiorów to dla nas historyczna tragedia. Ale dziś jednym z problemów polskiego rynku sztuki jest utrudniony przez państwo wywóz dzieł uznanych za zabytki.
Wróblewskiego „Zatopione miasto II” z 1948 r. Dzieło najpewniej nie ma szans na stałe opuszczenie kraju. Sprzedane łącznie za 6,5 mln zł przekracza próg finansowy... ponadstukrotnie. Podobnie np. obrazy Romana Opałki. Trzy prace ze słynnego cyklu „Opałka 1965/1
Wystawę „Józef Chełmoński” w Muzeum Narodowym w Warszawie zobaczyło ponad 170 tys. osób. Wynik przechodzi do historii. Na jakim poziomie się zatrzyma, okaże się w weekend.
Wśród obiektów wytypowanych przez słynny magazyn „Dezeen” znalazły się m.in. najwyższy drapacz chmur, skocznia narciarska oraz... szkoła podstawowa.
Drugi rok z rzędu sprawdzamy frekwencję w galeriach, muzeach i na konkretnych wystawach. Czy sztuka rzeczywiście cieszy się w Polsce rosnącym zainteresowaniem?
Flagową instytucję Katowic czekają wkrótce spore zmiany. W planach jest m.in. nowy park i wykorzystanie wód kopalnianych do przeprowadzenia rewolucyjnej w regionie transformacji.
Do takiej Ameryki nie mam zamiaru wracać. Czułbym się tam źle – mówi dziś Jacek Tylicki, który jako artysta podbił Nowy Jork, ale wrócił do domu. I do wyprzedzającego epokę pomysłu malowania naturą.
ALEKSANDER ŚWIESZEWSKI: – Minęło pół wieku, odkąd rozpoczął pan cykl „Natural Art”. Jak narodziła się idea, żeby pozwolić naturze malować? Zrobił to pan jako pierwszy artysta na świecie. JACEK TYLICKI: – Był to długotrwały proces. Opierał się przede wszystkim na moim
Po kilku latach spadków nastąpiło nieznaczne odbicie. W samym grudniu obroty przekroczyły 100 mln zł.
zł w tym samym domu aukcyjnym. Tak prezentuje się podium. Dalej jest Roman Opałka – w pierwszej dziesiątce są aż trzy jego prace z cyklu „1965/1 – ∞” (nr 4, 5 i 7). Szóste miejsce należy do Jacka Malczewskiego. Jego „Autoportret z czaszką” sprzedano za 4,2
Młoda chińska metropolia pod względem liczby wieżowców prześcignęła już Nowy Jork. Zagrażają jej jednak zmiany klimatu.
Nowy rok upłynie pod znakiem otwarć nowoczesnych muzealnych gmachów. Niektóre z nich na dobre mogą zmienić oblicza całych miast.
nadzwyczajnego muzeum po The Broad (2015) oraz Academy Museum of Motion Pictures (2021). Koszt? Ok. 1 mld dol. Fenix Museum of Migration, Rotterdam Zapowiadane jako pierwsze muzeum, które opowie o migracjach poprzez sztukę. Perspektywa będzie globalna, nie tylko lokalna – w końcu Rotterdam
Praca „New horizon is a wave” została odpalona w czwartkowy wieczór. To kolejna realizacja, która powstała w ramach programu „Powrót do szkoły”. Na czym ta idea polega i czy stanie się nową normą?
Powoli opadają emocje związane z otwarciem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Tymczasem w stolicy naszych zachodnich sąsiadów wyrasta nie mniej okazały gmach. I podobnie kontrowersyjny.
Od otwarcia NOMUS, gdańskiego muzeum sztuki współczesnej, minęły właśnie trzy lata. Spełniły się pokładane w nim nadzieje?
Pierwsze dziesięć lat to był etap nauki. Mimo dużego doświadczenia cały czas uczyłam się zarządzania – mówi Jadwiga Charzyńska, która opuszcza CSW Łaźnia po dwóch dekadach.
ALEKSANDER ŚWIESZEWSKI: Za panią 20 lat w roli dyrektorki Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku. Czy odchodzi pani z tzw. czystym sumieniem?JADWIGA CHARZYŃSKA: Robiłam, co umiałam. Jak najlepiej. Zaczynałam w sytuacji niełatwej. W instytucji zastałam konflikty i zaniedbania. Zaczynałam
Od ponad 20 lat „Sąd Ostateczny” zalega w gdańskim Muzeum Narodowym. Ten bezruch absolutnie arcydziełu Hansa Memlinga nie służy.
Głośna sprawa znalazła swój finał: wieloletnia dyrektorka MOCAK-u decyzją nowego prezydenta Krakowa żegna się z muzeum. Czy za rządów Jacka Majchrowskiego byłoby to możliwe?
Decyzja została ogłoszona w mediach społecznościowych. Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski napisał na X: „Maria Anna Potocka kończy swoją pracę w MOCAK-u. Cenię jej doświadczenie i wiedzę, ale nie widzę możliwości dalszej współpracy”. Tym samym kończy się epoka Potockiej, która przez
Rynek wystaw immersyjnych w Polsce wyraźnie się rozrasta. Najnowszym przykładem jest wystawa „Dalí Cybernetics” otwarta w warszawskiej Fabryce Norblina.
Dziesięć lat temu w Gdańsku w odstępie niespełna miesiąca otwarto dwa wyjątkowe gmachy. Jak zmieniły miasto?
akurat w takim czasie miało dodatkowy wymiar symboliczny. Centrum obronną ręką wyszło z rządów PiS i zdołało uniknąć losów Muzeum II Wojny Światowej. Wystawę główną zachowano w jednym kawałku, a przez dekadę zobaczyło ją blisko 2 mln osób. Co roku przez sam budynek przewija się ok. 1 mln gości
Wystawa z okazji 85. rocznicy wybuchu drugiej wojny światowej w głównej mierze ma na celu upamiętnienie ofiar konfliktu. Z drugiej strony można ją potraktować jako nowe otwarcie w muzeum po latach rządów poprzedniej upolitycznionej dyrekcji.
Shepard Fairey po kilkunastu latach znów przygotował plakat wyborczy. Poprzedni, z Barackiem Obamą, zdążył przejść do historii.
Przy okazji 20. rocznicy kradzieży „Krzyku” z Muzeum Muncha w Oslo przypominamy, co jeszcze cennego w ostatnich dekadach padło łupem złodziei.
W Gdańsku powróciły plany budowy Metropolitalnej Opery Bałtyckiej. Miasto chciałoby powtórzyć sukces znany m.in. ze skandynawskich stolic.
W sztuce tej dominuje tematyka ludowa, a obrazy stanowią dokumentację dawnego życia na wsi.
25 lat temu odszedł twórca jedyny w swoim rodzaju. Oto dziewięć odsłon z życia Władysława Hasiora.
Podsumowanie zorganizowane z okazji 70. urodzin Targońskiej stało się swoistą formą przekazania pałeczki kolejnemu pokoleniu rysowników i rysowniczek.
Ostatnie spektakularne wyniki mogą zaskakiwać. W Polsce charytatywne licytacje sztuki z roku na rok tylko zyskują na rozmachu.
Po raz pierwszy polska publiczność będzie miała szansę zobaczyć tak szeroką prezentację niderlandzkiego malarstwa marynistycznego.
Na warszawskich Bielanach pojawił się mural autorstwa Wilhelma Sasnala. Artysta uwiecznił legendę opozycji demokratycznej.
Dzieło Gustava Klimta sprzedano właśnie w wiedeńskim domu aukcyjnym im Kinsky. Obraz mistrza był uważany za zaginiony przez niemal sto lat.
Richard Serra zmarł 26 marca. Świat stracił jednego z najważniejszych twórców rzeźby. Imponujące realizacje w przestrzeni publicznej jednak pozostaną.
Ukazało się właśnie długo wyczekiwane zestawienie 100 muzeów sztuki, które w skali świata zdołały przyciągnąć najwięcej gości. Znalazły się w nim też polskie instytucje.
Wraz z zamknięciem wystawy na Zamku Królewskim w Warszawie symbolicznie zakończyły się obchody Roku Jerzego Nowosielskiego. Jakim zainteresowaniem cieszyła się jego sztuka?
Sprawdziliśmy, jak 2023 r. wypadł pod względem frekwencji. Które muzea i galerie przyciągnęły największą liczbę gości? Jakie wystawy cieszyły się popularnością wśród widzów?
Nominowany do Paszportów POLITYKI w kategorii Sztuki wizualne Patryk Różycki powrócił do Gdańska – miasta swoich studiów.
W najbliższych miesiącach otworzy się kilka długo wyczekiwanych gmachów. Bohaterami nowych muzeów będą m.in. sztuczna inteligencja, sztuka nordycka i Szekspir.
Portal Artinfo.pl ogłosił wyniki za ubiegły rok. Wniosek? Drugi rok z rzędu obserwujemy poważne spadki na aukcjach dzieł sztuki.
W stołecznym Muzeum Narodowym odbyła się charytatywna aukcja adopcji dzieł sztuki. Łącznie na rzecz instytucji udało się zebrać ponad 90 tys. zł.
W ramach obchodów swojego ćwierćwiecza gdańska galeria przygotowała wyjątkowy pokaz, o czym pewnie najlepiej świadczy już sam tytuł.
Po raz drugi szeroka publiczność może obejrzeć prace z kolekcji „m jak malarstwo”. Budowany przez mBank od 2020 r. zbiór młodej sztuki liczy już blisko setkę obiektów, a wspólny mianownik – szeroko rozumiany – sugeruje już tytuł.
Za sprawą tej świetnej autobiografii mamy szansę poznać bliżej losy Ai Weiweia, chińskiego artysty i aktywisty walczącego o prawa człowieka, oraz jego rodziny.
Betonowa dżungla pełna samotnych ludzi. Można odnieść wrażenie, że taki oto wizerunek Nowego Jorku kreśli Olivia Laing. Jakże daleki od tego zmitologizowanego.
Im bardziej ponura staje się sytuacja ekologiczna, tym częściej artyści sięgają po przyrodniczą tematykę. Ostatnie lata zaskakują liczbą projektów z drzewami w roli głównej.
obchodów Światowego Dnia Środowiska. Po kilku tygodniach plastikowa palma wróciła do normy. I samotnie ostrzega przed skutkami ocieplenia klimatu. ALEKSANDER ŚWIESZEWSKI
Piłkarskie mistrzostwa świata zostaną rozegrane na ośmiu stadionach. Po zakończeniu turnieju pozostanie ich... siedem.
W setną rocznicę urodzin słynnego artysty razem ze Stefanem Szydłowskim próbujemy odpowiedzieć na pytanie: kim był?
, miał swoją indywidualną wystawę. Spróbujemy odpowiedzieć, dlaczego twórca ostatecznie zdecydował się na powrót do kraju. Ponadto poruszymy wątek fascynacji Fangora astronomią i jego prac inspirowanych dziełami Jana Heweliusza. Gościem odcinka jest Stefan Szydłowski – filozof, marszand i założyciel Galerii Szydłowski. Kurator wielu wystaw Wojciecha Fangora, a prywatnie jego przyjaciel. Rozmowę prowadzi Aleksander Świeszewski.