Kultura na weekend

Kultura na weekend. Odc. 242

Tadeusz Sobolewski o Cannes. Jedyny taki świecki Kościół kina

1 minuta czytania
Dodaj do schowka
Usuń ze schowka
Wyślij emailem
Parametry czytania
Drukuj
Jak festiwal się zmieniał, dlaczego ani Berlin, ani Wenecja nie mogą się z nim równać i na czym polega magia La Croisette.

Przez pierwsze 71 lat istnienia Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes organizatorzy zaprosili do konkursu głównego 1688 reżyserów mężczyzn i tylko 82 kobiety. Zbliżająca się wielkimi krokami 78. edycja tej imprezy (13–24 maja) odbędzie się już w pełnej dbałości o sprawiedliwą reprezentację obu płci.

O tym, jak się festiwal zmieniał, dlaczego ani Berlin, ani Wenecja nie mogą się z nim równać, na czym polega magia La Croisette i czy wykreowany na Lazurowym Wybrzeżu kult kina autorskiego ma szansę przetrwać w zderzeniu z bogatą ofertą serialową, Janusz Wróblewski rozmawia z Tadeuszem Sobolewskim, legendarnym krytykiem filmowym, którego znakomita, właśnie ukazująca się na rynku, niezwykle emocjonalna i osobista książka „Cannes. Religia kina” (Wydawnictwo Agora) stanowi najlepsze omówienie fenomenu kulturowego, bez którego kariery Kena Loacha, Larsa von Triera, Mike’a Leigha czy Quentina Tarantino potoczyłyby się zupełnie inaczej.

***

Cieszymy się, że słuchasz naszych podkastów. Powstają one również dzięki wsparciu naszych cyfrowych prenumeratorów. Aby w pełni skorzystać z możliwości słuchania i czytania tekstów naszych autorów z bieżących i archiwalnych numerów „Polityki” i wydań specjalnych, dołącz do grona prenumeratorów Polityka.pl.

Cannes2Antonin Thuillier/East NewsCannes

Więcej na ten temat
Reklama
Reklama