Obserwowanie, jak rozmaite eksperymenty w praktyce czasem sprawdzają się, a czasem nie, jakie wnioski można wyciągać z tych nieudanych i jak je udoskonalać, to też świetna i bardzo praktyczna szkoła rozwiązywania problemów.
Jak zachęcić dzieci do nauki? Najlepiej ucząc się samemu – i to na ich oczach. Czego? Na przykład tego, jak uczyć innych, nie stawiając tradycyjnych ocen. Choć ta konstrukcja może się wydawać trudno wykonalna, staje się rzeczywistością w niektórych polskich szkołach. Rozmawiamy o tym z dr Agnieszką Jankowiak-Maik, Babką od histy, nauczycielką z poznańskiej szkoły podstawowej, w której podobne niestandardowe rozwiązania, eksperymenty są ćwiczone od lat.
Obserwowanie, jak rozmaite eksperymenty w praktyce czasem sprawdzają się, a czasem nie, jakie wnioski można wyciągać z tych nieudanych i jak je udoskonalać, to też świetna i bardzo praktyczna szkoła rozwiązywania problemów. Sposoby konstruktywnego oceniania to główny temat 13. odcinka naszego podkastu – w początkach kolejnego roku szkolnego.
***
Joanna Cieśla
Z wykształcenia psycholożka. Lubi pisać, rozmyślać i rozmawiać o tym, co ludzie robią, dlaczego to robią i co w związku z tym czują. Uważa, że edukacja jest najważniejszą sprawą na świecie. Prowadzi podkasty: o edukacji właśnie („Nasza szkoła”) oraz psychologiczny („Jak wytrzymać ze sobą i światem”). Laureatka polskiej edycji Europejskiego Konkursu „Za różnorodnością, przeciwko dyskryminacji”, „Kryształowego Pióra”, Nagrody Edukacyjnej Fundacji im. prof. Romana Czerneckiego (potem w jury tego konkursu). Finalistka Polsko-Niemieckiej Nagrody Dziennikarskiej im. Tadeusza Mazowieckiego i Grand Press. Uczestniczka programu Fulbrighta dla dziennikarzy „Journalistic Challenges and Practices” (2023). Jeśli czas jej pozwala, uprawia wspinaczkę, gotuje i słucha jazzu (nie zawsze jednocześnie).