Z Robertem B.Reichem o tym, dlaczego demokracja stała się w dużym stopniu fasadą zasłaniającą interesy różnych korporacji, rozmawia Jacek Żakowski
Czy demokracja jest odporna na sytuacje, gdy funkcjonariusze partyjni, dla odniesienia sukcesu wyborczego, odwołują się do elektoratu przepełnionego lękiem, frustracją, ksenofobią? Co z demokracją, gdy lud wybiera opcje dla siebie niebezpieczne i niekorzystne?
Kiążka „Bóg urojony” Richarda Dawkinsa, brytyjskiego biologa, odnosi właśnie sukces wydawniczy również w Polsce; jest to w zamierzeniu autora antyreligijne opus magnum. Gdy zdjąć z niej jednak publicystyczną otoczkę, w mocy pozostaje pytanie o genezę religii. Bo naukowcy cały czas spierają się o to.
Internet wciąż zaskakuje zjawiskami, których skalę trudno zrozumieć ludziom wyrosłym w epoce przedinternetowej. Bo jak wyjaśnić globalny fenomen niezwykłej popularności komunikatorów? W środowiskach młodzieżowych detronizują one nawet e-mail, najpopularniejszą dotychczas usługę w sieci.
Z prof. Ewą Symonides, ekologiem roślin, autorką fundamentalnego podręcznika „Ochrona przyrody”, o ginących gatunkach, ewolucji, która sobie nie radzi, i ekologach oszołomach, rozmawia Sławomir Mizerski
W co wierzą uczeni, a czego nie potrafią udowodnić?
Bliski Wschód i świat muzułmański są pokryte siatką różnorakich konfliktów, rozgrywających się w obrębach trójkątów. Nakładają się one na siebie, wykluczają lub zazębiają, co powoduje, że tak trudno jest zrozumieć sytuację w regionie i poszczególnych jego krajach. Uwięziony w pajęczynie takich trójkątów Orient czeka seria krwawych konfliktów domowych.
Z Theodore’em Zeldinem, angielskim historykiem – o tym, czy ważniejsze jest szczęście, czy braterstwo i o projekcie dialogu między ludźmi, rozmawia Marek Ostrowski
Współczesna architektura coraz częściej staje się polem nieoczekiwanych spotkań, zadziwiających konfiguracji. Chce nas zaskakiwać i bez żadnego skrępowania łączyć rzeczy pozornie od siebie dalekie, tak jak współczesna sztuka i literatura lubuje się w łączeniu gatunków, balansowaniu na granicach konwencji, przyzwyczajeń i ustalonych norm.