Znani i lubiani w kulturze. Sztuka
Psy grające w karty i inne zwierzęta uwiecznione w sztuce
Bastet
Wydaje się, że w rywalizacji psa z kotem, w sztuce wcześniej pojawił się ten drugi. A to za sprawą staroegipskiej bogini miłości, radości, muzyki, tańca i domowego ogniska, przedstawianej jako kobieta z głową kota lub kot. Jako bogini przyjazna ludziom była bardzo lubiana, a – jak twierdzą historycy – święto na jej cześć organizowane co roku w mieście Bubastis gromadziło do 700 tys. osób. Nieduże, zazwyczaj metalowe figurki Bastet kupowano jako wota, które umieszczano następnie w świątyniach, a gdy zebrało się ich zbyt wiele, kapłani zakopywali je w ziemi. Nic więc dziwnego, że zachowało się wiele przedstawień Bastet, które są dziś ozdobą największych archeologicznych muzeów świata, kopie niektórych należą zaś do ulubionych pamiątek kupowanych przez turystów nad Nilem.
Paolo Ucello, „Polowanie”
Obraz włoskiego mistrza renesansu przedstawia grupę myśliwych wyruszających na nocne polowanie w towarzystwie sfory psów, które rozbiegły się między drzewami. Obraz o tajemniczej historii (o jego istnieniu nie wiedziano do 1850 r., a autorstwo udało się ustalić po kolejnym półwieczu) i nastrojowej niezgłębionej aurze jest klasycznym przykładem przedstawienia w malarstwie psa jako druha myśliwych. Ów motyw pojawiał się w sztuce wielokrotnie, także na słynnych dziełach, takich jak „Łowcy w śniegu” Pietera Bruegla, „Wenus i Adonis” Tycjana czy obrazach myśliwskich Gustave’a Courbeta, nie mówiąc o płótnach naszych twórców – Maksymiliana Gierymskiego czy familii Kossaków.
Jan van Eyck, „Małżeństwo Arnolfinich”
Mały, czarny kudłaty piesek nie jest w tej kompozycji najważniejszy, ale przykuwa uwagę widza z dwóch powodów.