Świat

Karol wstąpił na banknoty

Nowe awersy banknotów Nowe awersy banknotów Bank of England
Na Wyspach zmieniły się tylko awersy banknotów 5-,10-, 20- i 50-funtowych, na rewersach pozostali ci, co dotychczas.

W takiej sprawie nie ma pośpiechu: ponad rok po koronacji Karol III zastąpił właśnie na czterech nominałach banknotów zmarłą w 2022 r. Elżbietę II, a do stworzenia królewskiego wizerunku wykorzystano zdjęcie z 2013 r.

Zmieniły się tylko awersy banknotów 5-,10-, 20- i 50-funtowych, na rewersach pozostali ci, co dotychczas: Winston Churchill, Jane Austen, JMV Turner i Alan Turing, nie zmieniły się także liczne zabezpieczenia. To pierwsza operacja wymiany władcy na brytyjskich banknotach. Elżbieta II trafiła na jednofuntówki w 1960 r., osiem lat po objęciu tronu, a później na kolejne banknoty. W czasach świetności jej podobizna zdobiła pieniądze w 33 miejscach świata. Na brytyjskich banknotach z upływem lat jej wizerunek był pięciokrotnie uwspółcześniany, ostatni raz w 1990 r., i to ten przetrwał do końca, zapadając w pamięć całych pokoleń.

Również proces wymiany banknotów będzie powolny. Dotychczasowe – a jest ich ponad 4,6 mld sztuk – pozostaną w obiegu, póki nie ulegną zniszczeniu. W przeciwieństwie do starych papierowych, o żywotności dwóch lat, te wykonane są z trwałego plastiku i powinny przetrwać co najmniej pięć lat. Są zresztą coraz rzadziej używane: w 2022 r. 86 proc. transakcji na Wyspach miało już charakter bezgotówkowy, a do 2032 r. ma ich być 93 proc.

Królowa pozostanie na australijskiej pięciodolarówce, a gubernator Wschodniokaraibskiego Banku Centralnego (ECCB), emitującego pieniądze dla ośmiu państw i terytoriów, ogłosił, że nie ma tu „apetytu na zmiany”. Karol III natomiast zadomowił się już na monetach i znaczkach pocztowych, nowe paszporty wydawane są w imieniu Jego (a nie Jej) Wysokości, jest nowa korona (Tudorów) na oficjalnych budynkach i drukach, zmieniono też inicjały na nowych skrzynkach pocztowych (CIIIR zamiast EIIR).

Polityka 25.2024 (3468) z dnia 11.06.2024; Ludzie i wydarzenia. Świat; s. 11
Reklama