Świat

Czy zakaz lotów nad UE mocno uderzy w Białoruś?

Ruch powietrzny nad Europą, 26 maja 2021 r. Ruch powietrzny nad Europą, 26 maja 2021 r. Flightradar24 / •
Moim zdaniem zakaz taki powinna wprowadzić cała Unia Europejska. I solidarnie wstrzymać się od lotów nad terytorium Białorusi. Omijanie tego kraju może się wiązać z pewnymi dodatkowymi kosztami, ale odcięcie Białorusi od połączeń z Europą Zachodnią będzie wymierną represją.

23 maja Białoruś zmusiła do lądowania samolot pasażerski Boeing 737-8AS przewoźnika Ryanair, wykonujący planowy lot RF 4978 na trasie Ateny–Wilno. Choć przewoźnik jest irlandzki, to samolot był zarejestrowany nad Wisłą jako SP-RSM, bo należał do polskiego oddziału firmy Ryanair Sun. Zmuszenie tego samolotu do lądowania w Mińsku było bezprzykładnym aktem piractwa – to nie ulega wątpliwości. Maszyna była cywilna, a zatem jej ruch nad terytorium Białorusi podlegał regulacjom konwencji chicagowskiej o lotnictwie cywilnym, której Białoruś jest sygnatariuszem.

Zgodnie z poprawką z 1984 r. samolot cywilny można zmusić do lądowania na terenie danego państwa praktycznie tylko w dwóch przypadkach. Jeden przypadek to wykorzystanie maszyny niezgodnie z celami konwencji. Co to znaczy? To konwencja o lotnictwie cywilnym, powtórzmy. A zatem latające samoloty mają być wykorzystywane do różnych celów cywilnych: transportu osób i towarów itd. Używanie ich np. do prowadzenia nielegalnego rozpoznania obcego terytorium stoi już w sprzeczności z „celami konwencji”. Podobnie jak wykorzystanie samolotu do przeprowadzenia ataku terrorystycznego.

Nie ma jednak najmniejszych powodów, by podejrzewać, że Boeing 737 mógł zostać wykorzystany do jakichkolwiek celów innych niż te „zgodne z konwencją”. Ani nikt go nie porwał, ani nie zmienił zadanego kursu, ani nie przelatywał nad obiektami wojskowymi.

Czytaj też: „Zdrajców zabijamy”.

Reklama