Świat

Prezydent Kościoła

Papiestwo kadencyjne?

Franciszek i Benedykt. Kościół ma dziś dwóch papieży, a może mieć nawet i trzech, jeśli Franciszek wkrótce ustąpi. Franciszek i Benedykt. Kościół ma dziś dwóch papieży, a może mieć nawet i trzech, jeśli Franciszek wkrótce ustąpi. Osservatore Romano/Reuters / Forum
Papież na kadencję? Czemu nie? Franciszek może przypieczętować wybitnie świecką tradycję w świętym nadal Kościele.
Pontyfikat Karola Wojtyły trwał prawie 27 lat.G. Jakubowski/Forum Pontyfikat Karola Wojtyły trwał prawie 27 lat.

Papież Franciszek już wcześniej napomykał, że jego pontyfikat może być krótki. Od początku budziło to teorie spiskowe. Ostatnio jednak wypowiedział się bardziej szczegółowo i w osobistym tonie. W rozmowie z watykańską korespondentką mediów meksykańskich Valentiną Alazraki Franciszek powiedział, że będzie papieżem „może cztery, pięć lat, a może dwa, trzy, no a dwa już minęły”. O spisku nie mówił, raczej o przeznaczeniu.

Papież zastrzega się, że jego słowa o krótkim pontyfikacie mogą brzmieć trochę jak słowa hazardzisty. Aby uniknąć zawodu, ryzykant wmawia sobie, że przegra. Nieprzewidywana wygrana czyni go tym bardziej szczęśliwym. Co papież sądzi o abdykacji swego poprzednika? „Myślę, że to, co zrobił Benedykt, było otwarciem drzwi. 60 lat temu nie było biskupów emerytów. Dziś mamy ich 1400”. – Kościół doszedł do przekonania, że człowiek w wieku powyżej 75 lat nie jest w stanie udźwignąć ciężaru kierowania tym czy innym Kościołem lokalnym. To może należy wprowadzić zasadę, by papież składał urząd, gdy dobiegnie osiemdziesiątki? – „Tak, mogę sobie wyobrazić taką sytuację, ale pomysł mi się nie podoba. Uważam, że funkcja papieża to jakby najwyższa instancja, szczególna łaska”.

Kanon 332

Franciszek uznaje więc prawo do abdykacji z tronu papieskiego, ale w szczegóły się nie wdaje. Jego podejście mieści się w ramach prawa kościelnego. Kanon 332 punkt 2 stanowi, że „gdyby się zdarzyło, że Biskup Rzymski zrzekłby się swego urzędu, to do ważności wymaga się, by zrzeczenie zostało dokonane w sposób wolny i było odpowiednio ujawnione; nie wymaga zaś niczyjego przyjęcia”. Mieści się również w koncepcji władzy papieskiej – „pełnej, najwyższej i powszechnej nad Kościołem i władzę tę zawsze ma prawo wykorzystywać w sposób nieskrępowany” (Soborowa Konstytucja o Kościele, Lumen gentium).

Polityka 14.2015 (3003) z dnia 30.03.2015; Temat na Święta; s. 10
Oryginalny tytuł tekstu: "Prezydent Kościoła"
Reklama