Rynek

O edukacji matematycznej

. . mat. pr.
Jak uczyć matematyki inaczej? Jak zagadnienia podstawy programowej przełożyć na praktyczny, użyteczny język? Co można zrobić dla nauczycieli, by mimo trudnego otoczenia, mogli uczyć matematyki ciekawie i efektywnie? To tylko niektóre pytania, na które szukano odpowiedzi podczas konferencji „Matematyka na nowo. Przepisy na dobrą edukację matematyczną”.

Co to w praktyce ma oznaczać? Po pierwsze: nauczyciele chcą mieć znacznie większą swobodę w tym jak, czego i kiedy uczą. Chcą decydować o tym w jakiej kolejności wprowadzać tematy, jakie metody nauczania stosować, jak dobierać program do poziomu uczniów i jak ich potem oceniać. Wiele szkół pozwala na taką autonomię, jednak potrzebna jest także zmiana systemowa, wprowadzona decyzją Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Po drugie: edukacja matematyczna nie powinna ograniczać się jedynie do lekcji matematyki. To uniwersalny język opisywania świata, dlatego jest potrzebna na fizyce, biologii, geografii czy chemii. Z tego względu potrzebne jest m.in. zintegrowane podejście w zakresie przedmiotów, które są ze sobą powiązane (matematyka i fizyka, matematyka i chemia, matematyka i geografia). Likwidując w ten sposób silosowe podejście do matematyki. Ta nauka towarzyszy uczniom we wszystkich etapach edukacji szkolnej. Jednak inaczej uczy matematyki nauczyciel w klasach 1-3, inaczej nauczyciel w klasach 4-8, a inaczej w szkole ponadpodstawowej. Potrzebne jest więc stworzenie systemowej zachęty, a nawet platformy do wymiany doświadczeń między nauczycielami. Otworzy to możliwości dialogu, które teoretycznie istnieją, ale nie są wykorzystywane.

.mat. pr..

Po trzecie: dla efektywnego uczenia się matematyki, ważne są nie tylko wzory i wyliczenia, ale – przede wszystkim – jej zrozumienie. Tu ogromna rola nauczycieli, którzy w ramach ścieżek awansu powinni być zachęcani do stosowania nowoczesnych metod nauczania opartych na pracy zespołowej i swobodnej wymianie pomysłów czy rozwiązań. Na metody, w których kluczowe są: pozytywna motywacja do pracy, brak zagrożenia negatywną oceną oraz przyzwolenie na błędy, z których wyciąga się wnioski.

Takie były kluczowe wnioski z konferencji, w której wzięło udział ponad 100 nauczycielek i nauczycieli matematyki z całej Polski oraz polscy i estońscy eksperci edukacji matematycznej. Wnioski z dyskusji przekazano do Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Spotkanie zorganizowała Fundacja mBanku, która od lat wspiera edukację matematyczną w Polsce.

Opr. Zofia Leśniewska

Materiał przygotowany we współpracy z Fundacją mBanku

Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Ranking ministrów rządu Tuska według „Polityki”. Kto jest silny, kto się chowa, a kogo jesień wymiecie

Wakacje się kończą, Donald Tusk zapowiada „nową agendę”, a autorzy „Polityki” postanowili subiektywnie ocenić w skali od 1 do 4, jak przez te ostatnie prawie dziewięć miesięcy radzili sobie poszczególni ministrowie.

Joanna Sawicka, Wojciech Szacki
31.08.2024
Reklama