Rynek

Przedwyborczy odlot

CPK ciągle w (pre)budowie. Czy PiS w ogóle wie, co tutaj robi?

Pozostałości po meksykańskim CPK – porcie Texcoco. Dziś teren po przerwanej w 2018 r. budowie zagarnia powoli natura. Pozostałości po meksykańskim CPK – porcie Texcoco. Dziś teren po przerwanej w 2018 r. budowie zagarnia powoli natura. Carlos Jasso/Reuters / Forum
PiS, mimo krytyki i nierealistycznych założeń, ciągle szykuje się do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. W szczycie przedwyborczej kampanii chce podpisać jak najwięcej kontraktów. Pieniądze się nie liczą. Jeśli opozycja wygra wybory, ma być zmuszona do prowadzenia inwestycji za ponad 200 mld zł.
Lokalizacja i szacowana wielkość CPK pod Baranowem.Wikipedia Lokalizacja i szacowana wielkość CPK pod Baranowem.

Prace ziemne mają się zacząć jednocześnie w dwóch miejscach. Pod Baranowem przy płycie lotniska i w centrum Łodzi, gdzie ma powstać nowy tunel dla Kolei Dużych Prędkości. Nie oznacza to formalnego rozpoczęcia budowy. To tylko inauguracja prac przygotowawczych. – Wjedzie spychacz albo koparka. Może rozbiorą jakąś starą szopę na kupionej działce pod Baranowem. Tymczasem jesteśmy wciąż daleko od projektów budowlanych i od pozwolenia na budowę dla linii Warszawa–Łódź. W 2023 r. czeka nas tylko propagandowy spektakl przed wyborami – ocenia Piotr Malepszak, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. kolejowych.

Przez chwilę wydawało się, że inwestycja może być zagrożona z powodu pogarszającej się sytuacji w finansach publicznych. Premier nakazał przecież wszystkim resortom poza wojskiem oszczędzanie. Jednak Marcin Horała, rządowy pełnomocnik ds. CPK, zaprzeczył tego rodzaju spekulacjom: o wstrzymaniu czy choćby spowolnieniu prac nie ma mowy. Przeciwnie, rządowa spółka w imponującym tempie rozstrzyga przetargi i wydaje pieniądze.

– Jak dotąd wszystkie harmonogramy w inwestycjach CPK są dotrzymywane. Planowo realizujemy prace studialne na 16 odcinkach nowych linii dla Kolei Dużych Prędkości. Tak samo zgodnie z harmonogramem realizowany jest plan budowy portu. Przewidujemy ogłoszenie przetargu na budowę lotniska w drugim kwartale 2023 r. – zapowiada Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.

Start „prebudowy” jeszcze przed wyborami ma dwa cele. Pierwszy to walka o głosy elektoratu, który powinien się zachwycić determinacją partii rządzącej. Buduje przecież dla suwerena lotnisko godne wielkiej Polski, będące według oficjalnej linii propagandowej konkurencją dla portów niemieckich.

Polityka 52.2022 (3395) z dnia 19.12.2022; Rynek; s. 52
Oryginalny tytuł tekstu: "Przedwyborczy odlot"
Reklama