Odpowiedzialne praktyki zarządcze i szybka reakcja na szanse oraz zagrożenia stają się obecnie kwestią o strategicznym znaczeniu dla większości firm. Inwestorzy, właściciele, kredytodawcy, klienci oraz pozostali interesariusze oczekują, że przedsiębiorstwa będą nie tylko przynosić zyski, ale także tworzyć wartość dodaną dla społeczeństwa.
Na samym początku pandemii Covid-19 i w obliczu zbliżającego się spowolnienia gospodarczego wiele firm musiało zweryfikować swoje plany. Stanęły przed dylematem, czy powinny skoncentrować się wyłącznie na prowadzeniu biznesu, utrzymaniu produkcji i sprzedaży, czy też nadal działać odpowiedzialnie, zgodnie z przyjętymi wcześniej strategiami, włączając się w rozwiązywanie problemów społecznych i klimatycznych.
– Strategie z natury rzeczy są długofalowe, a ich zmiana nie następuje błyskawicznie, to w tym roku firmy dowiodły, że potrafią szybko dostosować się do nowej rzeczywistości – tłumaczy Marzena Strzelczak, prezeska i dyrektor generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Wyniki tegorocznego badania FOB „Menedżerowie CSR 2020” pokazały coraz silniejszą integrację wartości CSR z biznesową działalnością firmy. W ocenie 87 proc. badanych działania w ramach zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności wpłynęły na sposób funkcjonowania przedsiębiorstw, a 90 proc. respondentów zgadza się również z opinią, że biznes ma do odegrania ważną rolę w dostosowywaniu naszego kraju do skutków zmian klimatycznych oraz w przeciwdziałaniu tym zmianom.
Zdaniem szefowej FOB działające odpowiedzialnie przedsiębiorstwa zdają też egzamin w walce z pandemią Covid-19. I to zarówno w kontekście błyskawicznej reakcji i konkretnej pomocy dla szpitali, szkół, instytucji zajmujących się dziećmi, osobami starszymi czy bezdomnymi, jak i w niezwykle trudnej dla wielu organizacji – pracy zdalnej oraz hybrydowej.