Anna i Robert Lewandowscy zadebiutowali w rankingu najbogatszych Polaków tygodnika „Wprost” w 2018 r. Z majątkiem wartym 353 mln zł zajęli wtedy 94. miejsce. Dobre decyzje biznesowe pomogły im awansować – najpierw na 88. miejsce, w 2020 r. na 80. Dziś wartość ich majątku szacuje się na pół miliarda złotych.
Popularność zbudowana dzięki świetnym występom w Bayernie Monachium skłoniła Lewandowskiego do stworzenia własnych rozwiązań marketingowych. Od 2017 r. jest współwłaścicielem domu RL Media, w którym ma 49 proc. udziałów. Firma zarządza mediami na potrzeby komunikacji wizerunkowej Lewandowskich. Według danych za 2019 r. spółka wygenerowała 2,2 mln zł przychodu i 281 tys. zł zysku. Kapitan reprezentacji jest też właścicielem agencji marketingowej Store9.
Czytaj też: Czego by Anna Lewandowska nie zrobiła, będzie krytykowana
Inwestycje w aplikacje
Prócz tego Robert Lewandowski inwestuje w aplikacje oferujące rozwiązania współczesnych problemów. Jednym z takich przedsięwzięć jest Samurai Labs, spółka, która z pomocą sztucznej inteligencji wykrywa i zapobiega przemocy w sieci. Powstała w sierpniu 2018 r. z inicjatywy Michała Wroczyńskiego, lekarza i przedsiębiorcy. Inwestorem w Samurai Labs jest obok Lewandowskiego Dawid Urban (anioł biznesu, założyciel m.in. pozbawionego kas sklepu Take&GO), z którym piłkarz współpracował także potem. Po niespełna roku aplikacja zdobyła uznanie Unii Europejskiej i otrzymała dofinansowanie w ramach projektu Horyzont 2020.
Kolejnym projektem, który wsparł piłkarz Bayernu Monachium, jest LESS_, aplikacja umożliwiająca handel używaną odzieżą. Platformę założyli latem 2019 r. Mateusz Oleksiuk i Dawid Urban. Z początku ograniczała się do serwisu społecznościowego, z czasem twórcy dodali moduł sprzedażowy, widząc tu szansę na przyspieszenie rozwoju. Lewandowski został współwłaścicielem spółki podczas majowej rundy inwestycyjnej. LESS_ zebrało wtedy łącznie 12 mln zł. Pozostałymi inwestorami są Krzysztof Pawiński (współzałożyciel Maspeksu, właściciela m.in. Tymbarka), Patryk Urban (twórca Siepomaga.pl), Eryk Stankunowicz (były redaktor „Forbesa”) czy założyciele Allegro. LESS_ do 2023 r. planuje podbić rynek globalny.
Czytaj też: Nienasycony jak Lewandowski
W kulinariach i nad jeziorem
W portfelu piłkarza są też przedsięwzięcia gastronomiczne. W 2019 r. rozpoczął on prace nad czteropoziomową restauracją w Browarach Warszawskich, otwarcie planowane jest na jesień. Na każdym piętrze znajdą się lokale z innym wystrojem i menu. Za inwestycję odpowiada firma Nine’s założona we współpracy z Jackiem Trybuchowskim (niegdyś członkiem zarządu spółki AmRest – leasingobiorcy KFC, Starbucksa itp.) i Jerzym Krzanowskim (współwłaścicielem firmy meblarskiej Nowy Styl). Według wstępnych informacji przedsięwzięcie jest warte ok. 5 mln zł.
Od października 2019 r. Lewandowski realizuje też inwestycję na Mazurach. Kompleks „Wodny Świat” ma powstać na jeziorze Niegocin w Giżycku z wykorzystaniem specjalnych platform. W restauracji będzie można zjeść świeże ryby, gotować pod okiem kucharzy i przyglądać się pracy profesjonalistów. Przy lokalu da się także zacumować własną łódź. W projekt zaangażowały się cztery firmy – Lewandowski jest udziałowcem jednej z nich. Łączna wartość nakładów szacowana jest na ponad 70 mln zł, z czego 41 pochodzi z dofinansowania od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Zyskowne gry
O ostatniej z głośnych inwestycji Lewandowskiego było głośno miesiąc temu. Chodzi o nawiązanie współpracy z notowaną na GPW spółką Movie Games, producentem gier wideo, głównie sportowych.
Filip Szklarzewski, przyszły prezes, sugerował, że w grach pokazane będzie głównie życie pozameczowe: „Wszystkie najpopularniejsze gry piłkarskie skupiają się na tych kluczowych 90 minutach, my chcemy przedstawić pozostałe 22 i pół godziny oczekiwania na to wydarzenie”. Lewandowski nie będzie pierwszym sportowcem inwestującym w przemysł gier. Podobne przedsięwzięcia prowadzą już m.in. piłkarz Gerard Pique oraz byli koszykarze Michael Jordan i Shaquille O’Neal. Co nie powinno dziwić, skoro według szacunków firmy Newzoo w 2022 r. wartość rynku gier wyniesie ok. 190 mld dol., 41 mld więcej niż w 2019 r.
Czytaj też: Bayern i Lewandowski z pucharem Ligi Mistrzów
Na czas sportowej emerytury
Kapitan polskiej kadry środki ulokował także m.in. w znajdującym się w Warszawie sklepie piłkarskim Zgoda FC, marce RL9, sprzedającej kawę i napoje izotoniczne RL9PRO, czy funduszu Protos Venture Capital inwestującym w start-upy na wczesnym etapie rozwoju (seed capital). Lewandowski jest też aktywny na rynku nieruchomości – ma apartament przy Złotej 44, udziały w spółce deweloperskiej LS Investments i funduszu zajmującym się wynajmem i zarządzaniem nieruchomościami RL Management.
Własne biznesy prowadzi także Anna Lewandowska. W ostatnich latach założycielka bloga Healthy Plan by Ann rozwinęła m.in. markę spożywczą (Food by Ann), aplikację treningową (Diet & Training by Ann) czy serię wegańskich kosmetyków (Phlov by Anna Lewandowska). Lewandowscy skutecznie zabezpieczają się na czasy sportowej emerytury.