Rynek

Zysk to nie wszystko

materiały prasowe
Dla większości małych i średnich przedsiębiorstw społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) jest abstrakcyjnym pojęciem. Ale mimo problemów z definicją, ponad połowa z nich organizuje różnego rodzaju akcje na rzecz pracowników, klimatu czy lokalnej społeczności, widząc w tym ważny element w prowadzeniu biznesu. Takie wnioski płyną z raportu „CSR w MŚP. Pod lupą”, przygotowanego przez Europejski Fundusz Leasingowy (EFL).

Od początku transformacji w Polsce EFL współpracuje z MŚP, a od prawie 10 lat analizuje ich dokonania i potencjał rozwoju. Raport „CSR w MŚP” jest dziewiątą z serii publikacji „Pod lupą”.

W poprzednich edycjach opisywana była m.in.: kondycja gospodarcza firm, ich potencjał inwestycyjny, wyzwania rynku pracy czy też oczekiwania pokolenia milenialsów prowadzącego działalność gospodarczą.

Nowy raport, który powstał po przebadaniu 500 firm MŚP z różnych branż, pokazał, jak z działaniami CSR radzą sobie najmniejsze podmioty zatrudniające do 250 pracowników. Tematyka społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju przyszła do Polski razem z dużym biznesem. Zaledwie kilkadziesiąt największych na rynku marek wyznacza trendy w tym obszarze. Nic więc dziwnego, że jedynie 24 proc. badanych przedsiębiorców z MŚP zadeklarowało znajomość terminu CSR, a niemal połowa nie ma żadnych z nim skojarzeń.

Jednak sytuacja zmienia się, kiedy przedsiębiorcy poznają definicję CSR. Wówczas 67 proc. z nich przyznaje, że w swoich firmach stosują narzędzia i działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Najaktywniejsza jest branża hotelarsko-gastronomiczna. 83 proc. deklaruje, że działa w myśl zasad CSR. Natomiast najmniej aktywne są firmy handlowe. Choć wskaźnik 55 proc. napawa optymizmem.

Firmy intuicyjnie czują wagę działań CSR i to jest bardzo optymistyczny przekaz – podkreśla Radosław Woźniak, prezes EFL. – Coraz częściej nie traktują działań CSR jako kosztu, lecz uważają go za inwestycję. Zdają sobie sprawę, że te działania przynoszą korzyści nie tylko beneficjentom, ale również ich firmom. Budują lojalność i zaufanie klientów, zwiększają motywację pracowników i podnoszą wartość marki – dodaje prezes Woźniak.

Polityka 46.2019 (3236) z dnia 12.11.2019; Raport CSR; s. 45
Reklama