Rynek

Samochody do zbierania

Kolekcjonerzy starych samochodów

Cadillac fleetwood Cadillac fleetwood Tadeusz Późniak / Polityka
Jedni kolekcjonują, bo to zrobiło się modne, inni z sentymentu, niektórzy z kalkulacji. Klasyczne auta rosną w cenę, więc może warto w nie inwestować?
Motoryzacja z PRL ma swoich amatorów, od lewej: trabant 601 i warszawa 223.Tadeusz Późniak/Polityka Motoryzacja z PRL ma swoich amatorów, od lewej: trabant 601 i warszawa 223.

W słoneczną, kwietniową niedzielę przez postapokaliptyczne okolice, które kiedyś były terenami warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych, ciągnie sznur ludzi. Starzy i młodzi, rodziny z dziećmi, wszyscy zmierzają w stronę hali, w której niegdyś powstawały podzespoły do warszaw, fiatów 125 p, polonezów. Dziś to nowoczesna hala wystawowa, w której zorganizowano Auto Nostalgię, czyli targi pojazdów zabytkowych. To jedna z licznych imprez skierowanych do rosnącej rzeszy kolekcjonerów i miłośników starej motoryzacji.

Niegdyś niszowe i dość ekscentryczne hobby staje się dziś popularną pasją pokolenia milenialsów. Nie musi to być wcale zabytkowy przedwojenny polski fiat 508. Dobrze utrzymany maluch albo polonez „Borewicz” z pierwszych lat produkcji to też rarytasy, warte tyle, ile kosztuje dziś auto rodzinne prosto z salonu. Nowe auto szybko straci na wartości, a wiekowy maluch będzie tylko zyskiwał – przekonują kolekcjonerzy.

Auta z dzieciństwa

Mówią, że mają benzynę we krwi, kochają samochody. Ocenia się, że jest już w Polsce 50 tys. osób zbierających zabytkowe auta. To przybliżone dane wynikające z płynnych kryteriów oceny, kiedy auto przestaje być zajeżdżonym gratem, jakich pełno, a staje się cennym weteranem. Do niedawna za zabytkowy uznawano egzemplarz w oryginalnym stanie, bez przeróbek, mający co najmniej 25 lat, pod warunkiem że wytwarzanie tego modelu zakończono przynajmniej 15 lat temu. Dziś do rejestru zabytków może trafić pojazd, tak jak w całej UE, po ukończeniu 30 lat. Konserwatorzy zabytków mogą przyznać status zabytku także młodszym modelom, o ile są rzadkie i zasłużyły się w historii motoryzacji, np. jakimiś nowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi.

Zabytkowe auto wpisane na konserwatorską listę ma prawo do żółtych tablic rejestracyjnych i pewnych przywilejów (np.

Polityka 16.2019 (3207) z dnia 16.04.2019; Rynek; s. 53
Oryginalny tytuł tekstu: "Samochody do zbierania"
Reklama