Nauka

Dylemat olbrzyma

Google kończy 25 lat. Olbrzym ma dylemat, sztuczna inteligencja wywołała wstrząs

Larry Page i Sergey Brin stworzyli Google pod koniec lat 90., jeszcze jako studenci kalifornijskiego Uniwersytetu Stanforda. Larry Page i Sergey Brin stworzyli Google pod koniec lat 90., jeszcze jako studenci kalifornijskiego Uniwersytetu Stanforda. Kim Kulish / Corbis / Getty Images
Mija ćwierć wieku od założenia Google. Ta skromna firma niespodziewanie wyrosła na globalną korporację. Zbyt wielką, żeby upaść, ale czy nie za powolną, by nadążyć za wyzwaniami sztucznej inteligencji?
W ciągu ćwierćwiecza swego istnienia firma dała się poznać jako dobrze zarządzana, w czym wielka zasługa jej twórców.Ryszard Kajzer W ciągu ćwierćwiecza swego istnienia firma dała się poznać jako dobrze zarządzana, w czym wielka zasługa jej twórców.

Kto korzystał z internetu w drugiej połowie lat 90., pamięta zapewne, jakim problemem było dotarcie do właściwej informacji. Cyfrowych treści już wtedy przybywało lawinowo, z czym nie radziły sobie ówczesne wyszukiwarki i katalogi. Marek Oramus skarżył się na łamach POLITYKI, że wpisując hasło „elektron”, dostawało się tysiące odpowiedzi, w większości mało związanych z głównym tematem pytania. Lamentował Umberto Eco, gdy poszukując danych potrzebnych do bibliografii, dostawał bezlik nieuporządkowanych odpowiedzi – co skłaniało go do wniosku, że lepiej iść do biblioteki. W szerokim użyciu były metafory opisujące internet jako śmietnik, ocean tonący we mgle, rzeczywistość spowitą informacyjnym smogiem.

Siła PageRank

Larry Page i Sergey Brin, studenci kalifornijskiego Uniwersytetu Stanforda, stwierdzili, że można lepiej zorganizować sposób docierania do informacji. Wystarczy sprawdzić system powiązań między stronami internetowymi – im więcej linków (odsyłaczy) prowadzi do strony, tym większa jej popularność. Podobnie jak w obiegu naukowym – częstsze cytowanie publikacji świadczy o jej większej ważności w stosunku do pracy, która nie jest cytowana. Podstawą do porządkowania stron stał się PageRank, algorytm opracowany przez Page’a i Brina w 1996 r. W sierpniu tego roku uruchomili też oni na komputerach Stanforda serwis, który koncept automatycznego porządkowania stron, a wraz i z tym informacji, wcielał w życie.

Młodzi badacze, bardziej jeszcze w tamtym czasie zainteresowani karierą naukową niż biznesem, chcieli sprzedać licencję na korzystanie ze swojego rozwiązania, ale nie było chętnych. Nie pozostało nic innego, jak założyć własną firmę, co stało się 4 września 1998 r. Wcześniej Page i Brin opublikowali artykuł naukowy opisujący działanie wyszukiwarki działającej w oparciu o algorytm PageRank.

Polityka 36.2023 (3429) z dnia 29.08.2023; Nauka ProjektPulsar.pl; s. 58
Oryginalny tytuł tekstu: "Dylemat olbrzyma"
Reklama