Ski mask z dużym logo firmy, wyeksponowanym gdzieś na wysokości czoła, może kosztować nawet 500 zł. I choć poczciwe słowo „kominiarka” – bo tym właśnie jest ski mask – z mody już wyszło, to sama kominiarka wraca do łask jako dodatek do młodzieżowego outfitu. Czyli stroju. Z kominiarką nie gryzą się złote łańcuchy, duże i błyszczące pierścionki, paski, zegarki za dziesiątki tysięcy złotych, połyskliwe torby od Gucciego ani kolorowe buty. Młodzi Polacy mają czasem na sobie nawet 20–30 tys. zł. A mówiąc ich językiem: 20–30 koła.
Oczywiście nie wszystkie nastolatki między Wisłą i Odrą noszą się za równowartość dziesięciu minimalnych pensji i wydawanych przez 60 miesięcy świadczeń 500 plus. Gdyby tak było, klip na YouTube z serii „How much is your outfit” (Ile pieniędzy masz na sobie), z młodymi warszawiakami w roli głównej, nie wywołałby takich emocji. Filmik w jeden tydzień został wyświetlony blisko 300 tys. razy. To rodzaj sondy ulicznej prowadzonej w okolicach Złotych Tarasów, stołecznego centrum handlowego. Młodzi, sami chłopcy, prezentują przed kamerą, co mają na sobie, odsłaniając kolejne warstwy cennej garderoby. Autorem nagrania jest czuuXX, urodzony w 2002 r. Piotr Czupryn, popularny youtuber młodego pokolenia. Aspirujący raper, który na YouTube przedstawia się krótko: ambitny chłopak.
Meta i metki
Film, sądząc po tonie toczącej się od paru dni dyskusji, opinii publicznej niespecjalnie się spodobał. Słychać, że jest „skandaliczny”, „oburzający”, że to pokaz bezprzykładnego „lansu, próżności i kompleksów”. 5 tys. osób zgodziło się z zamieszczonym pod klipem komentarzem: „Ten film tylko udowadnia, że za pieniądze klasy się nie kupi xD”. A jednocześnie trwają poszukiwania winowajców.