Wystawy

Okropności wojny

Recenzja wystaw: „Bucza” i „blisko/daleko”

materiały prasowe
Mariupol i Bucza – dwa miasta-symbole okrucieństwa rosyjskiej armii, stały się motywami dwóch, otwartych niemal równocześnie, choć jakże różnych wystaw.

Mariupol i Bucza – dwa miasta-symbole okrucieństwa rosyjskiej armii, stały się motywami dwóch, otwartych niemal równocześnie, choć jakże różnych wystaw. Vasyl Lyakh pochodzi z Mariupola. Z oddalenia przeżywa tragedię niszczonego miasta i jego mordowanych mieszkańców. Obrazy, które pokazuje, to zapis autentycznych wojennych ludzkich dramatów zrekonstruowanych w nieco teatralnych scenach, dla których kontrapunktem stały się nostalgiczne rodzinne zapisy wideo sprzed rosyjskiej inwazji: przydomowego ogródka czy spaceru po plaży w towarzystwie brata. W pracach artysty nie ma dosłowności, krwi, rozpaczy. Jest tylko jakiś niewysłowiony żal, nostalgiczny ból duszy, tęsknota za miejscami i ludźmi, których już nie ma, którzy odeszli w milczeniu.

Andrzej Fogtt, Bucza, Muzeum POLIN, Warszawa, do 24 kwietnia
Vasyl Lyakh, blisko/daleko, Galeria Promocyjna, Warszawa, do 1 kwietnia

Polityka 11.2023 (3405) z dnia 07.03.2023; Afisz. Premiery; s. 71
Oryginalny tytuł tekstu: "Okropności wojny"
Reklama