Teatr

Marsze wokół gniazda

Recenzja spektaklu: „Lot nad kukułczym gniazdem”, reż. Maja Kleczewska

„Lot nad kukułczym gniazdem”, reż. Maja Kleczewska „Lot nad kukułczym gniazdem”, reż. Maja Kleczewska Dawid Stube
Wydana w 1962 r. powieść autorstwa współtwórcy komuny hipisowskiej, zekranizowana (pięć Oscarów) w 1975 r. przez Miloša Formana, reżysera zza żelaznej kurtyny, autora filmowej wersji musicalu „Hair”, jest symbolem buntu przeciw systemowi, walki o wolność i prawo do bycia sobą.

Wydana w 1962 r. powieść autorstwa współtwórcy komuny hipisowskiej, zekranizowana (pięć Oscarów) w 1975 r. przez Miloša Formana, reżysera zza żelaznej kurtyny, autora filmowej wersji musicalu „Hair”, jest symbolem buntu przeciw systemowi, walki o wolność i prawo do bycia sobą. Maja Kleczewska po raz pierwszy sięgnęła po jej teatralną adaptację dwie dekady temu w Wałbrzychu, wpisując spektakl w potransformacyjną beznadzieję górniczego miasta. Kontekstem nowej, poznańskiej inscenizacji jest dzisiejsza kultura „woke”, przebudzenia, moralna poprawność i walka z patriarchatem, która najwyraźniej zdaniem reżyserki zaszła za daleko.

Ken Kesey, Lot nad kukułczym gniazdem, reż. Maja Kleczewska, Teatr Nowy w Poznaniu

Polityka 4.2024 (3448) z dnia 16.01.2024; Afisz. Premiery; s. 69
Oryginalny tytuł tekstu: "Marsze wokół gniazda"
Reklama