Teatr

Uniwersalne ostrzeżenie

Recenzja spektaklu: „Act of Killing”, reż. Jan Klata

„Act of Killing”, reż. Jan Klata „Act of Killing”, reż. Jan Klata Bartek Barczyk
Krakowski Słowak nie zwalnia tempa.

Krakowski Słowak nie zwalnia tempa. Po mocnych „Dziadach”, po premierze których małopolski urząd marszałkowski wszczął wciąż trwającą procedurę odwoławczą dyrektora Głuchowskiego, i po porywającym „1989” o tworzeniu demokratycznej Polski, Jan Klata wystawia „Act of Killing”, adaptację głośnego dokumentu z 2012 r. (polski tytuł brzmiał „Scena zbrodni”). Jego bohaterami są indonezyjscy gangsterzy, którzy w latach 1965–66 na zlecenie prawicowych puczystów, z pomocą mediów szerzących propagandę nienawiści wobec osób posądzanych o komunizm i mniejszości etnicznych (i przy aprobacie zachodnich rządów) zamordowali co najmniej milion osób. Nigdy nie ponieśli kary, rządzący i ich paramilitarne przybudówki czczą ich jako patriotów i narodowych bohaterów.

Act of Killing, według dokumentu Joshuy Oppenheimera, Christine Cynn i anonimowych Indonezyjczyków, reż. Jan Klata, Teatr im. Słowackiego w Krakowie

Polityka 3.2023 (3397) z dnia 10.01.2023; Afisz. Premiery; s. 79
Oryginalny tytuł tekstu: "Uniwersalne ostrzeżenie"
Reklama