Teatr

Powrót Orlanda

Recenzja spektakli: „Orlando. Biografie”, reż. Agnieszka Błońska, oraz „Orlando. Bloomsbury”, reż. Katarzyna Minkowska

„Orlando. Biografie”, reż. Agnieszka Błońska „Orlando. Biografie”, reż. Agnieszka Błońska Magda Hueckel
Oba są awersem i rewersem tej samej opowieści – o współczesnej Polsce.
„Orlando. Bloomsbury”, reż. Katarzyna MinkowskaMagda Hueckel „Orlando. Bloomsbury”, reż. Katarzyna Minkowska

Ciekawe są te teatralne zbiegi repertuarów. Tuż przed pandemią trzy teatry w podobnym czasie ogłosiły realizacje „Matki Joanny od Aniołów”, teraz w jeden weekend premiery spektakli inspirowanych powieścią Virginii Woolf z 1928 r. odbyły się w teatrach Warszawy i Krakowa. W obu postać powieściowego, zmieniającego płcie, płynnego Orlanda jest pretekstem do opowieści o ludziach z krwi i kości, niewpisujących się w ograniczające, opresyjne i zakłamujące rzeczywistość normy dotyczące płci, tożsamości i seksualności. W skrócie – życia. Premiera „Orlanda” Agnieszki Błońskiej odbyła się w dniu warszawskiej Parady Równości i była, także pod względem muzycznym (świetny set didżejski Karoliny Kędziory vel Wyrodna) niejako jej przedłużeniem.

Orlando. Biografie, reż. Agnieszka Błońska, Teatr Powszechny w Warszawie
Orlando. Bloomsbury, reż. Katarzyna Minkowska, Stary Teatr w Krakowie

Polityka 28.2022 (3371) z dnia 05.07.2022; Afisz. Premiery; s. 78
Oryginalny tytuł tekstu: "Powrót Orlanda"
Reklama