Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Teatr

Moraliści z Dramatycznego

Recenzja spektaklu: "Kto zabił Alonę Iwanowną?"

Jolanta Olszewska w „Zbrodni i karze” epoki Facebooka Jolanta Olszewska w „Zbrodni i karze” epoki Facebooka Jacek Domiński / Reporter
Jest lekko, świeżo, bezpretensjonalnie. Co pewien czas powraca jednak poważne pytanie o skuteczność działania: facebookowego i teatralnego.

Michał Kmiecik ma 20 lat, studiuje. Zadebiutował pół roku temu podczas Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu, gdzie wystawił swoją sztukę z członkami tamtejszej Akcji Lokatorów w obsadzie. Echa walki o prawa lokatorów można znaleźć także w spektaklu – wystawionym z grupą równie młodych co reżyser współpracowników na Małej Scenie Dramatycznego – Kto zabił Alonę Iwanowną?

Jedną z bohaterek jest Jolanta Brzeska, symbol walki o prawa lokatorów, której spalone ciało znaleziono w warszawskim lesie Kabackim. Są też obrońcy stołecznego Baru Prasowego. Obok nich swoje racje prezentują Raskolnikowowie naszych czasów: morderca Anders Breivik, Lars von Trier – reżyser, który w „Melancholii” zniszczył świat, a wcześniej ujawnił, że „rozumie nazistów”, oraz znany kamienicznik, który wykupuje domy, winduje czynsze, wyrzuca lokatorów i wynajmuje mieszkania komercyjnie. Spektakl Kmiecika to Facebook w realu. Scena jest wallem, na którym twórcy wieszają linki do najnowszych medialnych doniesień, wrzucają (świetnie odegrany przez Dariusza Niebudka) „filmik” z konferencji prasowej von Triera, prowokacyjne, politycznie niepoprawne komentarze – także do własnej sytuacji: studentów na śmieciowych umowach, aktorów dorabiających w telenowelach – i zabawne przeróbki powieści Dostojewskiego.

Jest lekko, świeżo, bezpretensjonalnie. Co pewien czas powraca jednak całkiem poważne pytanie o skuteczność działania: facebookowego i teatralnego. Kolejny, mocny głos polskiego teatru w temacie kryzysu, kolejny dowód na potęgę zespołu aktorskiego Teatru Dramatycznego, który świetnie odnajduje się w każdej stylistyce, oraz najciekawszy debiut ostatnich lat.

Kto zabił Alonę Iwanowną?, inspirowane „Zbrodnią i karą” Fiodora Dostojewskiego, reż. Michał Kmiecik, Teatr Dramatyczny w Warszawie

Polityka 11.2012 (2850) z dnia 14.03.2012; Afisz. Premiery; s. 85
Oryginalny tytuł tekstu: "Moraliści z Dramatycznego"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Ja My Oni

Jak dotować dorosłe dzieci? Pięć przykazań

Pięć przykazań dla rodziców, którzy chcą i mogą wesprzeć dorosłe dzieci (i dla dzieci, które wsparcie przyjmują).

Anna Dąbrowska
03.02.2015
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną