Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Jacek Nagłowski

Nominacja w kategorii Kultura cyfrowa: Jacek Nagłowski

Jacek Nagłowski Jacek Nagłowski Leszek Zych / Polityka
Jego utwory współrealizowane z różnymi modelami generatywnymi ukazują społeczne problemy rozwoju AI oraz relacje pomiędzy człowiekiem a systemami sztucznej inteligencji.
.Polityka .
.Polityka .

Sztuka i kultura od zawsze rozwijały się w kontekście rozwoju technologicznego. Od dawna też kolejne innowacje wywołują sprzeczne reakcje. Tak jest również z technologiami cyfrowymi i informatycznymi, których współczesnym i najbardziej spektakularnym wyrazem są rozwiązania tzw. sztucznej inteligencji. Jacek Nagłowski (ur. 1978 r.) jest artystą, który od początku swej wędrówki ścieżką sztuki sięga po najnowsze rozwiązania technologiczne. Jako producent i reżyser oraz badacz i twórca w dziedzinie nowych mediów wykorzystuje te technologie jako narzędzia wzbogacające warsztat i podejmuje krytyczną refleksję nad kulturowymi i społecznymi skutkami postępu.

Jako reżyser debiutował na festiwalu Nowe Horyzonty w 2004 r. pełnometrażowym filmem fabularnym „Katatonia”, opartym na komiksie Wilhelma Sasnala „Życie codzienne w Polsce w latach 1999–2001”. W 2015 r. współinicjował projekt badania języka Cinematic VR w Łódzkiej Szkole Filmowej, który stał się podstawą Pracowni VR, powołanej w ramach Laboratorium Narracji Wizualnych Łódzkiej Filmówki. W 2019 r. zrealizował (wspólnie z Patrykiem Jordanowiczem) dokumentalne doświadczenie VR „Szepty”, które miało premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji i znalazło się m.in. wśród finalistów Cannes XR.

Od 2020 r. zajmuje się teoretycznie i praktycznie zagadnieniami związanymi ze sztuczną inteligencją. Jego utwory współrealizowane z różnymi modelami generatywnymi ukazują społeczne problemy rozwoju AI oraz relacje pomiędzy człowiekiem a systemami sztucznej inteligencji. Wyrazem tych poszukiwań jest m.in. praca „Conversations”, bajka dokumentalna o człowieku i sztucznej inteligencji. Dzieło prezentowane na warszawskim festiwalu Digital Cultures za pomocą technologii VR (wirtualnej rzeczywistości) powstało w wyniku rozmów z różnymi systemami sztucznej inteligencji. Obecnie, obok działalności twórczej, Nagłowski koncentruje się na rozwoju AI Social Lab – przedsięwzięcia non profit, którego zadaniem jest kreowanie i wdrażanie systemów sztucznej inteligencji na rzecz dobra społecznego.

Partnerem Kategorii KULTURA CYFROWA jest Miasto Stołeczne Warszawa

Partner kategoriimateriały prasowePartner kategorii

Ponadto zgłoszeni zostali:

11bit Studios („Frostpunk 2”), Dawid & Kasia/The Kissinger Twins („Dustopia” – w produkcji), Fool’s Theory („The Thaumaturge”), Ice Code Games („Rogue Waters”), Paweł Janicki („Information is not an abstract concept”), Krypta FM („Under The Sink”), Serious Sim („Heading Out”), Slavic Magic („Manor Lords”), Under The Sink („Krypta FM”), Yaza Games („Inkulinati”)

Oni nominowali:

Jan Błaszczak (dwutygodnik.com, „Tygodnik Powszechny”), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Akademia Teatralna w Warszawie), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, trójkąt na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (onet.pl, „Newsweek”), Rafał Kamecki (artinfo.pl), Eliza Kącka (UW), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, UJ), Zofia Król (dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, UJ), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (UJ, blog „Książki na ostro”), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”), Alicja Müller („Didaskalia”), Katarzyna Niedurny (dwutygodnik.com, Podcast Teatralny), Michał Nogaś (Polskie Radio Trójka), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Karolina Plinta (Magazyn Szum), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”, „Vogue”), Piotr Sadzik (UW), Anna Sańczuk / Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej w Łodzi), Wojciech Szot („Gazeta Wyborcza”, blog „Zdaniem Szota”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (Polskie Radio Trójka), Bogna Świątkowska („Notes na 6 Tygodni”), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna krytyczka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi w Kazimierzu i Janowcu nad Wisłą), Michał Walkiewicz (krytyk niezależny), Marcin „Flint” Węcławek (CGM, polityka.pl), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał Radomił Wiśniewski (dwutygodnik.com, polityka.pl), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury POLITYKI.

Polityka 50.2024 (3493) z dnia 03.12.2024; Paszporty POLITYKI 2024; s. 92
Oryginalny tytuł tekstu: "Jacek Nagłowski"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kultura

Czytamy i oceniamy nowego Wiedźmina. A Sapkowski pióra nie odkłada. „Pisanie trwa nieprzerwanie”

Andrzej Sapkowski nie odkładał pióra i po dekadzie wydawniczego milczenia publikuje nową powieść o wiedźminie Geralcie. Zapowiada też, że „Rozdroże kruków” to nie jest jego ostatnie słowo.

Marcin Zwierzchowski
26.11.2024
Reklama