Critical Hit Games
Nominacja w kategorii Kultura cyfrowa: Critical Hit Games
Nieczęsto się zdarza, żeby debiutancka, a przy tym ambitna gra stworzona przez niewielki zespół bez wielkiej machiny marketingowej zyskała powszechne uznanie w świecie. Grze narracyjnej w konwencji thrillera noir „Nobody Wants to Die” autorstwa wrocławskiego studia Critical Hit Games ta sztuka się udała. Akcja rozgrywa się w 2329 r., ale konwencja artystyczna, oparta na retrofuturyzmie, przywodzi na myśl z jednej strony filmowy klasyk Ridleya Scotta „Blade Runner”, a z drugiej – czarne kryminały Dashiela Hammetta z lat 30. XX w. W postaci protagonisty gry, detektywa Jamesa Karry, można zresztą odnaleźć rysy Sama Spade’a z „Sokoła maltańskiego” w pamiętnej kreacji Humphreya Bogarta, koniecznie w prochowcu i fedorze. Śledztwo, które Karra prowadzi, jest pretekstem do stawiania jak najbardziej poważnych pytań o – jak deklarują autorzy – „moralność, transhumanizm, granice ludzkiego życia i prawdziwą cenę nieśmiertelności” – w przedstawionym świecie można bowiem unikać śmierci, transferując świadomość do kolejnego ciała.
Ta historia nie zostałaby opowiedziana, gdyby nie talent i determinacja kolegów ze szkolnej ławy, Grzegorza Golenia (game director i CEO Critical Hit Games) oraz Andrzeja Marszałka (art director Critical Hit Games), którzy od dziecka marzyli o tworzeniu gier. Gdy w 2018 r. zaczęli rozwijać prototyp pierwszej wirtualnej przygody, mieli już doświadczenie wyniesione z pracy m.in. dla Can’t Stop Games i Fuero Games (Goleń), a także Avalanche Studios, CD Projekt RED, Techland i Platige Image (Marszałek). Pionierski prototyp ostatecznie wyrzucili do kosza, ale wspólna praca zaowocowała wizją gry, którą mieli razem zrobić. W 2020 r. założyli we Wrocławiu studio Critical Hit Games, w którym dziś pracuje ponad 20 osób. Trzecim filarem zespołu w pracy nad „Nobody Wants to Die” jest Artur Jaskólski (Game Producer), weteran z ponad 25-letnim doświadczeniem. Projektował i zarządzał m.in. takimi produkcjami, jak „Mimesis Online”, „The Roots: Gates of Chaos” (Tannhauser Gate), „Tanadu”, „Pirates Saga” (Can’t Stop Games), a także grami na platformy przeglądarkowe, PC, konsole i urządzenia mobilne.
Partnerem Kategorii KULTURA CYFROWA jest Miasto Stołeczne Warszawa
Ponadto zgłoszeni zostali:
11bit Studios („Frostpunk 2”), Dawid & Kasia/The Kissinger Twins („Dustopia” – w produkcji), Fool’s Theory („The Thaumaturge”), Ice Code Games („Rogue Waters”), Paweł Janicki („Information is not an abstract concept”), Krypta FM („Under The Sink”), Serious Sim („Heading Out”), Slavic Magic („Manor Lords”), Under The Sink („Krypta FM”), Yaza Games („Inkulinati”)
Oni nominowali:
Jan Błaszczak (dwutygodnik.com, „Tygodnik Powszechny”), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Akademia Teatralna w Warszawie), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, trójkąt na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (onet.pl, „Newsweek”), Rafał Kamecki (artinfo.pl), Eliza Kącka (UW), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, UJ), Zofia Król (dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, UJ), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (UJ, blog „Książki na ostro”), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”), Alicja Müller („Didaskalia”), Katarzyna Niedurny (dwutygodnik.com, Podcast Teatralny), Michał Nogaś (Polskie Radio Trójka), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Karolina Plinta (Magazyn Szum), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”, „Vogue”), Piotr Sadzik (UW), Anna Sańczuk / Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej w Łodzi), Wojciech Szot („Gazeta Wyborcza”, blog „Zdaniem Szota”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (Polskie Radio Trójka), Bogna Świątkowska („Notes na 6 Tygodni”), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna krytyczka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi w Kazimierzu i Janowcu nad Wisłą), Michał Walkiewicz (krytyk niezależny), Marcin „Flint” Węcławek (CGM, polityka.pl), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał Radomił Wiśniewski (dwutygodnik.com, polityka.pl), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury POLITYKI.