Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Kuba Więcek

Nominacja w kategorii Muzyka popularna: Kuba Więcek

Kuba Więcek Kuba Więcek Leszek Zych / Polityka
Zdolny, świetnie wykształcony w Amsterdamie i Kopenhadze saksofonista.
.Polityka .
.Polityka .

Wszedł na polską scenę muzyczną młodo i szybko. W roku 2017 w środowisku jazzowym mówiło się głównie o nim – zdolnym, świetnie wykształconym w Amsterdamie i Kopenhadze saksofoniście, który jako lider nowego tria zadebiutował w reaktywowanej serii Polish Jazz, a później za ten debiut odebrał Fryderyka. Kolejnych siedem lat w polskiej muzyce w ogóle trudno sobie wyobrazić bez Kuby Więcka. Jego trio ciągle działało – drugi album „Multi-Tasking” został płytą roku w rankingu POLITYKI, ale sam Więcek miał już na koncie występy z innymi liderami młodego jazzowego pokolenia: Emilem Miszkiem, Kamilem Piotrowiczem i Franciszkiem Pospieszalskim. Poszerzał też paletę stylistyczną: nagrał z Pauliną Przybysz wspólny album „Kwiateczki” – do „Pieśni świętojańskiej o Sobótce” Jana Kochanowskiego. Wspólnie z pianistą Piotrem Orzechowskim stworzył „Themes of Dracula” – swoiste przedłużenie życia muzyki, którą Wojciech Kilar napisał do filmu Francisa Forda Coppoli. Wszedł też na ścieżkę producenta hiphopowego – współpracował z raperami Kozą, Tym Typem Mesem i Miłym ATZ. Jazz stał się dla pochodzącego z Rybnika (ur. 1994 r.) muzyka tylko jedną z dziedzin.

„Przez ostatnie lata świat dla mnie szybował, co chwila zmieniały się moje zainteresowania, skakałem po różnych muzycznych sytuacjach jak z kwiatka na kwiatek” – mówił Więcek w podkaście POLITYKI. I wydaje się, że wszystko to zmieniło pojawienie się pod koniec 2023 r. formacji Hoshii (z japońskiego: pragnąć), jego nowego stałego zespołu. Ten połączył różne wątki w autorską całość – szkice kompozycji powstawały na komputerze, niczym beaty hiphopowe, ale później materializowały się w wersjach pełnych życia dzięki zespołowi złożonemu z mocnych osobowości: Grzegorza Tarwida na instrumentach klawiszowych, basisty Maxa Muchy i perkusisty Miłosza Berdzika. Sam lider – i kompozytor utworów – narzucił sobie ograniczenia, chcąc pisać nieco prościej, a przy swoim darze wymyślania melodii trochę jednak się powściągnąć, by tworzyć motywy, które zarazem nie znudzą się po minucie i których można będzie słuchać w tle. „Zawsze miałem problem z moim ADHD, najchętniej w moich kompozycjach co 20 sekund zmieniałbym motyw, robił jak najwięcej skomplikowanych rzeczy”. Kierunek się zmienił, ale energia i świeżość pozostały.

Partnerzy Paszportów POLITYKI 2024PolitykaPartnerzy Paszportów POLITYKI 2024

Ponadto zgłoszeni zostali:

Artificialice, Pola Chobot & Adam Baran, Ciśnienie, EABS, Franek Warzywa, HÉR, Kacperczyk, Kathia, Kosmonauci, Matylda/Łukaszewicz, Miuosh, Nene Heroine, Normal Bias, Antonina Nowacka, Raphael Rogiński, Rosalie./Chloe Martini, TONFA, VTSS, Zamilska, Daria Zawiałow, Hubert Zemler

Oni nominowali:

Jan Błaszczak (dwutygodnik.com, „Tygodnik Powszechny”), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Akademia Teatralna w Warszawie), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, trójkąt na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (onet.pl, „Newsweek”), Rafał Kamecki (artinfo.pl), Eliza Kącka (UW), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, UJ), Zofia Król (dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, UJ), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (UJ, blog „Książki na ostro”), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”), Alicja Müller („Didaskalia”), Katarzyna Niedurny (dwutygodnik.com, Podcast Teatralny), Michał Nogaś (Polskie Radio Trójka), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Karolina Plinta (Magazyn Szum), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”, „Vogue”), Piotr Sadzik (UW), Anna Sańczuk / Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej w Łodzi), Wojciech Szot („Gazeta Wyborcza”, blog „Zdaniem Szota”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (Polskie Radio Trójka), Bogna Świątkowska („Notes na 6 Tygodni”), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna krytyczka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi w Kazimierzu i Janowcu nad Wisłą), Michał Walkiewicz (krytyk niezależny), Marcin „Flint” Węcławek (CGM, polityka.pl), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał Radomił Wiśniewski (dwutygodnik.com, polityka.pl), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury POLITYKI.

Polityka 50.2024 (3493) z dnia 03.12.2024; Paszporty POLITYKI 2024; s. 90
Oryginalny tytuł tekstu: "Kuba Więcek"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kultura

Czytamy i oceniamy nowego Wiedźmina. A Sapkowski pióra nie odkłada. „Pisanie trwa nieprzerwanie”

Andrzej Sapkowski nie odkładał pióra i po dekadzie wydawniczego milczenia publikuje nową powieść o wiedźminie Geralcie. Zapowiada też, że „Rozdroże kruków” to nie jest jego ostatnie słowo.

Marcin Zwierzchowski
26.11.2024
Reklama