Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Daria ze Śląska

Nominacja w kategorii Muzyka popularna: Daria ze Śląska

Daria ze Śląska Daria ze Śląska Leszek Zych / Polityka
Jej piosenki bardzo dobrze wpisują się w nową falę rodzimego indie popu, która ma charakter wyraźnie kobiecy.
.Polityka .
.Polityka .

Można powiedzieć, że Daria (właściwie: Daria Ryczek-Zając) pochodzi z samego serca Śląska, bo urodziła się w 1990 r. w Giszowcu, słynnej górniczej dzielnicy Katowic. Ukończyła studia historyczne na Uniwersytecie Śląskim, a jej kariera muzyczna zaczęła się od udziału w telewizyjnym programie „Must Be The Music”, gdzie wystąpiła z Michałem Wajdzikiem-Radziejowskim w triphopowym duecie The Party is Over. Krótko później nawiązała współpracę z Agatą Trafalską, współautorką tekstów m.in. Korteza i Ani Dąbrowskiej. W 2022 r. wzięła udział w trasie koncertowej Korteza oraz w festiwalu Męskie Granie. Występy te spotkały się z entuzjastycznymi komentarzami dziennikarzy, a w kolejnym roku ukazał się debiutancki album Darii „Tu była”. Płyta, wydana przez Jazzboy Records, utrzymana jest w melancholijnych klimatach, ale w jej recenzji w POLITYCE można było przeczytać, że „wychodzi poza konwencjonalną melancholię, co podkreśla także charakter kompozycji, sposób śpiewania, aranżacje. To brzmi jak świadectwo depresji, tyle że opisane w języku poezji”. Album został dopracowany w najdrobniejszych szczegółach, a teksty Darii, choćby te do piosenek „Chinatown” czy „Dziewczyna z tatuażem”, mają walory literackie i korespondują z muzycznym charakterem utworów.

Wydany w 2024 r. album „Na południu bez zmian” to kolejny krok w tę samą stronę. Daria pozostała tu wierna mrocznym klimatom (czyżby wciąż działał wpływ dawnych fascynacji trip-hopem?), ale w uważniejszym odbiorze zauważamy jeszcze lepsze opanowanie warsztatu wokalnego, uwypuklającego naturalną delikatność głosu. Jej piosenki bardzo dobrze wpisują się w nową falę rodzimego indie popu, która ma charakter wyraźnie kobiecy. Bovska, Wolska, Kaśka Sochacka, Pola Rise, a wraz z nimi Daria ze Śląska wyznaczają ciekawy szlak tej ekspansji. Chyba nieprzypadkowo Daria zaprosiła na swoją najnowszą płytę raperów: można odnieść wrażenie, że dzięki temu tym wyraźniejsza stała się subtelność jej własnej ekspresji, bardzo dziewczęca, dodatkowo podkreślająca poezję tekstów. To jest wspólna cecha twórczości wymienionych artystek, choć Daria, tak jak każda z nich, pozostaje niepowtarzalna i oryginalna.

Partnerzy Paszportów POLITYKI 2024PolitykaPartnerzy Paszportów POLITYKI 2024

Ponadto zgłoszeni zostali:

Artificialice, Pola Chobot & Adam Baran, Ciśnienie, EABS, Franek Warzywa, HÉR, Kacperczyk, Kathia, Kosmonauci, Matylda/Łukaszewicz, Miuosh, Nene Heroine, Normal Bias, Antonina Nowacka, Raphael Rogiński, Rosalie./Chloe Martini, TONFA, VTSS, Zamilska, Daria Zawiałow, Hubert Zemler

Oni nominowali:

Jan Błaszczak (dwutygodnik.com, „Tygodnik Powszechny”), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Akademia Teatralna w Warszawie), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, trójkąt na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (onet.pl, „Newsweek”), Rafał Kamecki (artinfo.pl), Eliza Kącka (UW), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, UJ), Zofia Król (dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, UJ), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (UJ, blog „Książki na ostro”), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”), Alicja Müller („Didaskalia”), Katarzyna Niedurny (dwutygodnik.com, Podcast Teatralny), Michał Nogaś (Polskie Radio Trójka), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Karolina Plinta (Magazyn Szum), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”, „Vogue”), Piotr Sadzik (UW), Anna Sańczuk / Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej w Łodzi), Wojciech Szot („Gazeta Wyborcza”, blog „Zdaniem Szota”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (Polskie Radio Trójka), Bogna Świątkowska („Notes na 6 Tygodni”), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna krytyczka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi w Kazimierzu i Janowcu nad Wisłą), Michał Walkiewicz (krytyk niezależny), Marcin „Flint” Węcławek (CGM, polityka.pl), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał Radomił Wiśniewski (dwutygodnik.com, polityka.pl), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury POLITYKI.

Polityka 50.2024 (3493) z dnia 03.12.2024; Paszporty POLITYKI 2024; s. 90
Oryginalny tytuł tekstu: "Daria ze Śląska"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kultura

Czytamy i oceniamy nowego Wiedźmina. A Sapkowski pióra nie odkłada. „Pisanie trwa nieprzerwanie”

Andrzej Sapkowski nie odkładał pióra i po dekadzie wydawniczego milczenia publikuje nową powieść o wiedźminie Geralcie. Zapowiada też, że „Rozdroże kruków” to nie jest jego ostatnie słowo.

Marcin Zwierzchowski
26.11.2024
Reklama