Maciej Skrzeczkowski
Nominacja w kategorii Muzyka poważna: Maciej Skrzeczkowski
Gra na klawesynie, pianoforte i wszelkich klawiszowych instrumentach historycznych. Ma 23 lata, pochodzi z Płońska, a swoją obecną specjalnością zainteresował się w warszawskiej Szkole Muzycznej im. Zenona Brzewskiego (tzw. szkole talentów). Na studia pojechał do Królewskiego Konserwatorium w Hadze; obecnie przeniósł się do konserwatorium w Amsterdamie. Uczestniczył też w kursach mistrzowskich u Skipa Sempé, Pierre’a Hantaï, Władysława Kłosiewicza, Kristiana Bezuidenhouta, Christophe’a Rousseta. Jest laureatem licznych nagród na konkursach pianistycznych i klawesynowych, m.in. zwycięzcą i zdobywcą nagrody specjalnej firmy Outhere na Musica Antiqua w Brugii (2023 r.).
Efektem tej nagrody było nagranie w tym roku debiutanckiej solowej płyty „The Real John Bull” w belgijskiej firmie Ricercar, na której znalazły się dzieła angielskiego kompozytora i organisty z przełomu XVI i XVII w., wykonane na wirginale. Płyta została świetnie przyjęta przez krytykę: „To idealny portret niezwykłego kompozytora” – pisze belgijski „Le Soir”, a francuska „ResMusica” dodaje: „Będziemy się musieli przyzwyczaić do nazwiska (i jego wymowy) tego nowego talentu”.
Artysta występował też we Włoszech, Francji, Belgii, Japonii, a także w Polsce, m.in. na tegorocznych festiwalach Misteriach Paschaliach i Szalonych Dniach Muzyki. W 2022 r. po raz pierwszy w historii zaprezentował wszystkie sonaty Franciszka Lessla na koncercie w Królewskim Konserwatorium w Hadze. W 2019 r. wziął udział w premierowym nagraniu „Concertino per clavicembalo e dieci strumenti” Romana Palestra z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus pod batutą Łukasza Borowicza (nominowanej później do nagrody fonograficznej Fryderyk). W zeszłym roku był nominowany do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Odkrycie Roku.
Ponadto zgłoszeni zostali:
Marta Gardolińska (dyrygentka), Magdalena Lucjan (sopranistka), Kacper Malisz (skrzypek jazzowy), Szymon Mechliński (bas), Zuzanna Nalewajek (mezzosopran), Żaneta Rydzewska (kompozytorka), Rafał Ryterski (kompozytor), Yaroslav Shemet (dyrygent), Maria Sławek (skrzypaczka), Aleksandra Słyż (kompozytorka), Dorota Szczepańska (sopranistka), Joanna Natalia Ślusarczyk (dyrygentka), Ignacy Jan Wiśniewski (pianista jazzowy)
Oni nominowali:
Jan Błaszczak (dwutygodnik.com, „Tygodnik Powszechny”), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Akademia Teatralna w Warszawie), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, trójkąt na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (onet.pl, „Newsweek”), Rafał Kamecki (artinfo.pl), Eliza Kącka (UW), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, UJ), Zofia Król (dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, UJ), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (UJ, blog „Książki na ostro”), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”), Alicja Müller („Didaskalia”), Katarzyna Niedurny (dwutygodnik.com, Podcast Teatralny), Michał Nogaś (Polskie Radio Trójka), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Karolina Plinta (Magazyn Szum), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”, „Vogue”), Piotr Sadzik (UW), Anna Sańczuk / Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej w Łodzi), Wojciech Szot („Gazeta Wyborcza”, blog „Zdaniem Szota”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (Polskie Radio Trójka), Bogna Świątkowska („Notes na 6 Tygodni”), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna krytyczka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi w Kazimierzu i Janowcu nad Wisłą), Michał Walkiewicz (krytyk niezależny), Marcin „Flint” Węcławek (CGM, polityka.pl), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał Radomił Wiśniewski (dwutygodnik.com, polityka.pl), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury POLITYKI.