Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Daniel Kotowski

Nominacja w kategorii Sztuki wizualne: Daniel Kotowski

Daniel Kotowski Daniel Kotowski Leszek Zych / Polityka
Kotowski w swej twórczości wykorzystuje fotografię, filmy wideo, instalacje i obiekty, ale głównym środkiem artystycznego wyrazu pozostaje performans.
Artystyczne działania Kotowskiego otwierają nową perspektywę poznawczą i emocjonalną.Pat Mic Artystyczne działania Kotowskiego otwierają nową perspektywę poznawczą i emocjonalną.
.Polityka .
.Polityka .

Po raz pierwszy w historii Paszportów POLITYKI nominację otrzymał twórca głuchy. A jednak jego artystyczny głos okazał się na tyle głośny, wyrazisty i oryginalny, że znalazł uznanie wśród nominujących. Urodzony w 1993 r. Daniel Kotowski licencjat uzyskał na wydziale architektury wnętrz w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, a następnie tytuł magistra architektury wnętrz w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Obecnie jest doktorantem na ASP w Gdańsku.

Kotowski w swej twórczości wykorzystuje fotografię, filmy wideo, instalacje i obiekty, ale głównym środkiem artystycznego wyrazu pozostaje performans. Służy mu do poznawania i ujawniania relacji na styku dwóch społeczności, które sam nazywa „światem kompletnych i niekompletnych”. Co ciekawe, w swych projektach posługuje się nie językiem migowym, ale mową. „Słyszący oczekują nierzadko, żebym używał mowy. Ale w momencie, gdy się staram i mówię, to im się to nie podoba, a niekiedy wręcz twierdzą, że nie mam szacunku do nich i do mowy. Głusi uważają z kolei, że nie powinienem używać mowy, bo występuję niejako w ich imieniu i można pomyśleć, że się z nich wyśmiewam” – tłumaczył. Na przykład w wideoperformansie „Czytam na głos” odczytywał tekst hymnu Polski.

Przed dwoma laty artysta przygotował spektakl „Rytuał miłosny”. Stworzył jego koncepcję, kostium i scenografię oraz wyreżyserował. O prezentowanym w Komunie Warszawa projekcie pisał: „Chcemy być głośno o naszych doświadczeniach. Chcemy być głośno o naszych relacjach. Chcemy być głośno o naszym języku, o naszej komunikacji, o naszej wspólnocie, o naszej miłości”. Poza tym Kotowski współpracuje jako edukator z Zachętą – Narodową Galerią Sztuki oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Artystyczne działania Kotowskiego otwierają nową perspektywę poznawczą i emocjonalną, pozwalającą zrozumieć wrażliwość i problemy tej grupy społecznej.

Partnerem kategorii SZTUKI WIZUALNE jest KRUK SA

Partner kategoriiMateriały partneraPartner kategorii

Ponadto zgłoszeni zostali:

Tomasz Górnicki, Agata Ingarden, Karolina Jabłońska, Marcin Janusz, Bartłomiej Kiełbowicz, Mateusz Kołek, Adam Kozicki, Magdalena Kreis, Michał Laskowski, Ant Łakomsk, Dominika Olszowy, Open Group, Iwo Panasiewicz, Anastazja Pazura, Plenum Osób Opiekujących Się, Patryk Różycki, Turnus na Wolskiej, X-Philes, Liliana Zeic, Marta Ziółek

Oni nominowali:

Jan Błaszczak (dwutygodnik.com, „Tygodnik Powszechny”), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Akademia Teatralna w Warszawie), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, trójkąt na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (onet.pl, „Newsweek”), Rafał Kamecki (artinfo.pl), Eliza Kącka (UW), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, UJ), Zofia Król (dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, UJ), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (UJ, blog „Książki na ostro”), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”), Alicja Müller („Didaskalia”), Katarzyna Niedurny (dwutygodnik.com, Podcast Teatralny), Michał Nogaś (Polskie Radio Trójka), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Karolina Plinta (Magazyn Szum), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”, „Vogue”), Piotr Sadzik (UW), Anna Sańczuk / Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej w Łodzi), Wojciech Szot („Gazeta Wyborcza”, blog „Zdaniem Szota”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (Polskie Radio Trójka), Bogna Świątkowska („Notes na 6 Tygodni”), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna krytyczka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi w Kazimierzu i Janowcu nad Wisłą), Michał Walkiewicz (krytyk niezależny), Marcin „Flint” Węcławek (CGM, polityka.pl), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał Radomił Wiśniewski (dwutygodnik.com, polityka.pl), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury POLITYKI.

Polityka 50.2024 (3493) z dnia 03.12.2024; Paszporty POLITYKI 2024; s. 87
Oryginalny tytuł tekstu: "Daniel Kotowski"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kultura

Czytamy i oceniamy nowego Wiedźmina. A Sapkowski pióra nie odkłada. „Pisanie trwa nieprzerwanie”

Andrzej Sapkowski nie odkładał pióra i po dekadzie wydawniczego milczenia publikuje nową powieść o wiedźminie Geralcie. Zapowiada też, że „Rozdroże kruków” to nie jest jego ostatnie słowo.

Marcin Zwierzchowski
26.11.2024
Reklama