Katarzyna Minkowska
Nominacja w kategorii Scena: Katarzyna Minkowska
Biorąc pod uwagę jej dorobek i obecną pozycję w polskim teatrze, trudno uwierzyć, że zadebiutowała raptem cztery lata temu. Katarzyna Minkowska, urodzona w 1992 r. w Nowym Jorku reżyserka oraz współautorka scenografii i scenariuszy do swoich spektakli, studiowała scenografię i reżyserię (Akademia Teatralna w Warszawie). Pierwszy spektakl „Stream”, łączący greckie mity z rzeczywistą historią transmitowanego w sieci morderstwa nastolatki, zrealizowała w 2020 r. w TR Warszawa. Nowoczesny formalnie, a jednocześnie wciągający, skupiony na śledzeniu stanów psychicznych bohaterów, niepozbawiony dystansu i ironii, dowodził oryginalności spojrzenia Minkowskiej na teatr. Interesuje ją sztuka z pogranicza realizmu i psychoterapii, temat przepracowywania traum, straty i żałoby. W jej centrum jest człowiek, rodzina, ale też większa wspólnota ludzi sztuki. „Jest mi to osobiście bardzo potrzebne i mam marzenie, że efekt tej pracy też będzie komuś na widowni bardzo potrzebny” – mówiła o tworzeniu w „Teatrze”.
Marzenie się spełniło, spektakle Minkowskiej są teatralnymi hitami. Jak wystawiona w 2021 r. w poznańskim Teatrze Polskim (i przeniesiona do Teatru Telewizji) „Cudzoziemka”, gdzie powieść Kuncewiczowej jest punktem wyjścia do brawurowego portretu rodziny podczas stypy. Czy „Mój rok relaksu i odpoczynku” według powieści Ottessy Moshfegh ze stołecznego Dramatycznego. Tu za tytułem, który dobrze oddaje dzisiejsze pragnienia, kryje się przewrotna i poruszająca opowieść o przeżywaniu żałoby, z walącym się światem w tle. Albo „Kiedy stopnieje śnieg” z TR Warszawa, z wiwisekcją trzypokoleniowej rodziny mierzącej się z samobójstwem nastolatki.
Najnowszy spektakl „Jesień” według powieści Ali Smith, z wrocławskiego Teatru Polskiego w Podziemiu, to z kolei delikatnie snuta historia o życiu w czasach brutalnych przemian społecznych. Metamotyw sztuki przewija się przez całą twórczość Minkowskiej. W niedawnej „Burzy. Regulaminie wyspy” z Teatru im. Kochanowskiego w Opolu jest w centrum – szekspirowska wyspa rozbitków i spotkanie skłóconej rodziny są tu zaczynem wielowymiarowej opowieści o polskim podzielonym aferami teatrze, próbującym przepracować traumy i zbudować lepszy system.
Partnerem kategorii SCENA jest Miasto Białystok
Ponadto zgłoszeni zostali:
Barbara Bendyk (reżyserka), Natan Berkowicz (twórca wideo), Michał Buszewicz (dramatopisarz, reżyser), Wojciech Dolatowski (aktor), dyrekcja i zespół Teatru im. Słowackiego w Krakowie, Maciej Gorczyński (reżyser), Agnieszka Jakimiak (reżyserka), Marianna Linde (aktorka), Ramona Nagabczyńska (choreografka, tancerka), Mateusz Pakuła (dramaturg, reżyser), Maja Pankiewicz (aktorka), Agnieszka Przepiórska (aktorka), Maciej Stroiński (tłumacz), Grupa Artystyczna Teraz Poliż
Oni nominowali:
Jan Błaszczak (dwutygodnik.com, „Tygodnik Powszechny”), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Akademia Teatralna w Warszawie), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, trójkąt na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (onet.pl, „Newsweek”), Rafał Kamecki (artinfo.pl), Eliza Kącka (UW), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, UJ), Zofia Król (dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, UJ), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (UJ, blog „Książki na ostro”), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”), Alicja Müller („Didaskalia”), Katarzyna Niedurny (dwutygodnik.com, Podcast Teatralny), Michał Nogaś (Polskie Radio Trójka), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Karolina Plinta (Magazyn Szum), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”, „Vogue”), Piotr Sadzik (UW), Anna Sańczuk / Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej w Łodzi), Wojciech Szot („Gazeta Wyborcza”, blog „Zdaniem Szota”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (Polskie Radio Trójka), Bogna Świątkowska („Notes na 6 Tygodni”), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna krytyczka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi w Kazimierzu i Janowcu nad Wisłą), Michał Walkiewicz (krytyk niezależny), Marcin „Flint” Węcławek (CGM, polityka.pl), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał Radomił Wiśniewski (dwutygodnik.com, polityka.pl), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury POLITYKI.