Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Kamila Tarabura

Nominacja w kategorii Film: Kamila Tarabura

Kamila Tarabura Kamila Tarabura Leszek Zych / Polityka
W „Absolutnych debiutantach” krytycy dostrzegli śmiałe nawiązania m.in. do klimatów „Marzycieli”, eksperymentów Godarda oraz kina autorskiego lat 90.
„Rzeczy niezbędne”Łukasz Bąk „Rzeczy niezbędne”
.Polityka .
.Polityka .

Reżyserka i scenarzystka (ur. 1990 r.). Absolwentka Warszawskiej Szkoły Filmowej oraz Szkoły Wajdy. Jej debiut „Chodźmy w noc” z 2020 r. o pogrążonej w depresji dziewczynie uciekającej z imprezy urodzinowej zdobył nagrodę dla najlepszego aktorskiego filmu krótkometrażowego na Warszawskim Festiwalu Filmowym. Triumfował też na kijowskim festiwalu Molodist, gdzie otrzymał Nagrodę Jury Ekumenicznego oraz Wyróżnienie Specjalne Jury. Przełomem okazał się sześcioodcinkowy serial dla Netflixa, zmysłowo i z wyczuciem opisujący moment dorastania nastolatków, w tym dziewczyny w spektrum autyzmu marzącej o studiach reżyserskich. W „Absolutnych debiutantach” krytycy dostrzegli śmiałe nawiązania m.in. do klimatów „Marzycieli”, eksperymentów Godarda oraz kina autorskiego lat 90. Za co wraz ze współscenarzystką Niną Lewandowską Kamila Tarabura otrzymała nominację do Paszportów POLITYKI za 2023 r.

Pochodzi z Rybnika. Filmową pasję dzieliła z przyjacielem z liceum. Kręcili eksperymentalne etiudy, zgłaszali je na amatorskie festiwale, niektóre zdobywały nagrody. Rozterki towarzyszące tamtym wyborom stały się podstawą „Absolutnych debiutantów”. Zawodowe doświadczenie zdobywała także pod okiem doświadczonych twórców. Asystowała m.in. Claire Denis przy „High Life”. Zaangażowana w kampanię społeczną w sprawie uchodźców, wspólnie z Agnieszką Holland zrealizowała spot o kryzysie humanitarnym na polsko-białoruskiej granicy. Była też drugim reżyserem wielokrotnie nagradzanej „Zielonej granicy”. Pełnometrażowy debiut fabularny Tarabury „Rzeczy niezbędne”, z Dagmarą Domińczyk i Katarzyną Warnke, wygrał w Gdyni konkurs Perspektywy, zdobywając Szafirowe Lwy oraz wyróżnienie za debiut reżyserski. Jest to historia dojrzałej kobiety skrzywdzonej w dzieciństwie przez ojca. Jako ofiara molestowania seksualnego nie potrafi uwolnić się od traum. Inspiracją był głośny reportaż „Mokradełko” Katarzyny Surmiak-Domańskiej. Krytycy chwalili film za dynamikę psychologiczną, napięcie emocjonalne między postaciami, wielopoziomową narrację i doskonałe kreacje aktorskie.

Partnerem kategorii FILM jest Województwo Kujawsko-Pomorskie

Partner kategoriimateriały prasowePartner kategorii

Ponadto zgłoszeni zostali:

Sofia Berezovska (aktorka), Korek Bojanowski (reżyser, scenarzysta) Maciej Buchwald (reżyser), Martyna Byczkowska (aktorka), Grzegorz Dębowski (reżyser), Michał Grzybowski (reżyser), Damian Kocur (reżyser), Bartosz M. Kowalski (reżyser), Małgorzata Kozera i Agata di Masternak (dokumentalistki), Eryk Kulm jr. (aktor), Tomasz Popakul i Kasumi Ozeki (animacja), Michał Sikorski (aktor), Marta Tomkovich (reżyserka), Wojciech Wawszczyk (reżyser, animator), Tomasz Włosok (aktor), Maria Zbąska (reżyserka), Agnieszka Zwiefka (reżyserka), Łukasz Żal (operator)

Oni nominowali:

Jan Błaszczak (dwutygodnik.com, „Tygodnik Powszechny”), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Akademia Teatralna w Warszawie), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, trójkąt na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (onet.pl, „Newsweek”), Rafał Kamecki (artinfo.pl), Eliza Kącka (UW), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, UJ), Zofia Król (dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, UJ), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (UJ, blog „Książki na ostro”), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”), Alicja Müller („Didaskalia”), Katarzyna Niedurny (dwutygodnik.com, Podcast Teatralny), Michał Nogaś (Polskie Radio Trójka), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Karolina Plinta (Magazyn Szum), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”, „Vogue”), Piotr Sadzik (UW), Anna Sańczuk / Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej w Łodzi), Wojciech Szot („Gazeta Wyborcza”, blog „Zdaniem Szota”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (Polskie Radio Trójka), Bogna Świątkowska („Notes na 6 Tygodni”), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna krytyczka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi w Kazimierzu i Janowcu nad Wisłą), Michał Walkiewicz (krytyk niezależny), Marcin „Flint” Węcławek (CGM, polityka.pl), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał Radomił Wiśniewski (dwutygodnik.com, polityka.pl), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury POLITYKI.

Polityka 50.2024 (3493) z dnia 03.12.2024; Paszporty POLITYKI 2024; s. 81
Oryginalny tytuł tekstu: "Kamila Tarabura"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kultura

Czytamy i oceniamy nowego Wiedźmina. A Sapkowski pióra nie odkłada. „Pisanie trwa nieprzerwanie”

Andrzej Sapkowski nie odkładał pióra i po dekadzie wydawniczego milczenia publikuje nową powieść o wiedźminie Geralcie. Zapowiada też, że „Rozdroże kruków” to nie jest jego ostatnie słowo.

Marcin Zwierzchowski
26.11.2024
Reklama