Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Jakub Rużyłło

Nominacja w kategorii Film: Jakub Rużyłło

Jakub Rużyłło Jakub Rużyłło Leszek Zych / Polityka
Wszystko wskazuje jednak na to, że Jakub Rużyłło zostanie zapamiętany przede wszystkim jako scenarzysta filmowy.
Serial „1670”Robert Pałka Serial „1670”
.Polityka .
.Polityka .

Człowiek o wielu twarzach (ur. 1987 r.). Absolwent politologii na Uniwersytecie Warszawskim, pokerzysta, copywriter, prowadził w stolicy imprezy związane z rapem oraz koncertował w roli hypemana z raperem Flintem. Jako nastolatek zyskał tytuł najlepszego improwizatora w historii polskiego rapowego freestyle’u. Związany był jako dziennikarz z radiową Trójką (prowadził audycję „Tony z betonu”) i Radiem Kampus („Rap sesja”), publikował też w „Polityce”. Wszystko wskazuje jednak na to, że zostanie zapamiętany przede wszystkim jako scenarzysta filmowy.

Zanim zadebiutował w tej roli, pisząc dla Piotra Domalewskiego i Kaliny Alabrudzińskiej ciepło przyjęty drugi sezon serialu „Sexify”, ćwiczył cięty język i słowne riposty jako rapowy mistrz freestyle’u Muflon. Zaskakująco świeżym owocem współpracy z Łukaszem Sychowiczem i Mateuszem Zimnowłodzkim okazała się ich rodzima adaptacja brytyjskiego sitcomu „The Office”. Jeszcze większym hitem jest serial „1670”, do którego scenariusz Rużyłło napisał już samodzielnie.

Na pomysł mocumentalnego sitcomu osadzonego w realiach Polski szlacheckiej wpadł parę lat temu, ale tekst przeleżał wiele miesięcy w szufladzie, gdyż nikt nie był zainteresowany dziełem, którego akcja toczy się w XVII-wiecznej Polsce. Ostatecznie powstała (dla Netflixa) opowieść o wsi Adamczycha to ośmioodcinkowy serial z wybitnymi kreacjami m.in. Bartłomieja Topy, Katarzyny Herman, Bartosza Gelnera, wyróżniający się nie tylko świetnymi sytuacjami komediowymi, ale także spektakularną stroną wizualną. „Przez wiele lat szlachta w Polsce była synonimem czegoś ważnego. Potem przyszła refleksja, że to materiał bardziej do śmiechu niż do podziwu. I my to wykorzystaliśmy” – tłumaczył ten sukces Jakub Rużyłło, dodając, że nie mieli agendy, jak ten humor ma działać. „Wszystko robiliśmy intuicyjnie, a jedyną naszą troską była jakość”.

Partnerem kategorii FILM jest Województwo Kujawsko-Pomorskie

Partner kategoriimateriały prasowePartner kategorii

Ponadto zgłoszeni zostali:

Sofia Berezovska (aktorka), Korek Bojanowski (reżyser, scenarzysta) Maciej Buchwald (reżyser), Martyna Byczkowska (aktorka), Grzegorz Dębowski (reżyser), Michał Grzybowski (reżyser), Damian Kocur (reżyser), Bartosz M. Kowalski (reżyser), Małgorzata Kozera i Agata di Masternak (dokumentalistki), Eryk Kulm jr. (aktor), Tomasz Popakul i Kasumi Ozeki (animacja), Michał Sikorski (aktor), Marta Tomkovich (reżyserka), Wojciech Wawszczyk (reżyser, animator), Tomasz Włosok (aktor), Maria Zbąska (reżyserka), Agnieszka Zwiefka (reżyserka), Łukasz Żal (operator)

Oni nominowali:

Jan Błaszczak (dwutygodnik.com, „Tygodnik Powszechny”), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Akademia Teatralna w Warszawie), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, trójkąt na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (onet.pl, „Newsweek”), Rafał Kamecki (artinfo.pl), Eliza Kącka (UW), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, UJ), Zofia Król (dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, UJ), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (UJ, blog „Książki na ostro”), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”), Alicja Müller („Didaskalia”), Katarzyna Niedurny (dwutygodnik.com, Podcast Teatralny), Michał Nogaś (Polskie Radio Trójka), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Karolina Plinta (Magazyn Szum), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”, „Vogue”), Piotr Sadzik (UW), Anna Sańczuk / Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej w Łodzi), Wojciech Szot („Gazeta Wyborcza”, blog „Zdaniem Szota”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (Polskie Radio Trójka), Bogna Świątkowska („Notes na 6 Tygodni”), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna krytyczka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi w Kazimierzu i Janowcu nad Wisłą), Michał Walkiewicz (krytyk niezależny), Marcin „Flint” Węcławek (CGM, polityka.pl), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał Radomił Wiśniewski (dwutygodnik.com, polityka.pl), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury POLITYKI.

Polityka 50.2024 (3493) z dnia 03.12.2024; Paszporty POLITYKI 2024; s. 81
Oryginalny tytuł tekstu: "Jakub Rużyłło"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kultura

Czytamy i oceniamy nowego Wiedźmina. A Sapkowski pióra nie odkłada. „Pisanie trwa nieprzerwanie”

Andrzej Sapkowski nie odkładał pióra i po dekadzie wydawniczego milczenia publikuje nową powieść o wiedźminie Geralcie. Zapowiada też, że „Rozdroże kruków” to nie jest jego ostatnie słowo.

Marcin Zwierzchowski
26.11.2024
Reklama