Aleksandra Słyż
Nominacja w kategorii Muzyka poważna: Aleksandra Słyż
Reżyseria dźwięku na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu była jej pierwszym kierunkiem studiów, co dało jej zupełnie inne spojrzenie na tworzenie muzyki: tam nauczyła się, jak tworzyć i przetwarzać nagrania. Edukację muzyczną rozpoczęła w szkole w Ełku, gdzie się urodziła w 1995 r. Grała tam na wiolonczeli i choć nie myślała o byciu instrumentalistką, trafiła na pedagogów, którzy nauczyli ją kochać muzykę. Już po roku studiów zdała również na kompozycję do poznańskiej Akademii Muzycznej. Od początku interesowała ją zarówno sama elektronika, jak i łączenie jej z instrumentami. Współpracowała też z Wydziałem Animacji Uniwersytetu Artystycznego, co dało jej szersze spojrzenia na związki dźwięku z obrazem i przestrzenią.
Gdy wybierała się na Erasmusa, poznańscy pedagodzy polecili jej Sztokholm, co okazało się strzałem w dziesiątkę, ponieważ tamtejsza scena elektroakustyczna bardzo jej odpowiadała. Zainteresowała ją zwłaszcza estetyka drone, czyli minimalistycznych, statycznych, ale stopniowo zmieniających się brzmień, i glitch, czyli elektronicznych dźwięków wynikających z błędów systemu, nawiązująca do muzyki syntezatorowej lat 90. (w Sztokholmie ta tradycja jest wciąż żywa).
Po tamtejszym stażu, kontynuując studia magisterskie w Poznaniu, powróciła do Szwecji – również na studia magisterskie. Udało jej się robić to równolegle. Dziś szczególnym jej osiągnięciem jest obecność i uznanie zarówno w świecie muzyki współczesnej, jak i poza nim. Jej utwory w ostatnim czasie były wykonywane na tak różnych festiwalach, jak Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Unsound, Sanatorium Dźwięku, ale także za granicą: Between Festival (Sztokholm), CTM Festival (Berlin), Idealistic Festiwal (Kopenhaga) czy ORF Musikprotokoll (Graz). Jej debiutanckim albumem był „Human Glory” (2020 r., Pointless Geometry). Drugi, „A Vibrant Touch” (Warm Winters Ltd.), wydała w 2022 r.; tu dźwiękom elektronicznym towarzyszą instrumenty – skrzypce, altówka, wiolonczela i saksofon altowy.
Jej dzieła to przede wszystkim gra z czasem, rozciąganie go i kondensowanie, ale Aleksandrę Słyż interesują również zależności dźwięku i ruchu. Już na debiutanckim albumie znalazły się utwory stworzone za pomocą czujników ruchu. Z czasem sięgnęła po stronę wizualną, tworząc wspólnie z dwójką tancerzy utwór „SYNESTE7JA.1” oraz „Under/Water”, gdzie warstwę performatywną wykonuje również sama.
***
Pozostali nominowani w kategorii muzyka poważna: Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki, Yaroslav Shemet
***
Ponadto zgłoszeni zostali: Krzysztof Bączyk (bas), Andrzej Filończyk (baryton), Nina Fukuoka (kompozytorka), Anna Hop (choreografka), Krzysztof Komendarek-Tymendorf (altowiolista), Paweł Kulczyński (artysta dźwiękowy), Roksana Kwaśnikowska (skrzypaczka), Karol Mossakowski (organista), Zuzanna Nalewajek (mezzosopranistka), Marcin Patrzałek (akordeonista), Piotr Pawlak (pianista), Karolina Sofulak (reżyserka operowa), Ignacy Jan Wiśniewski (pianista jazzowy), Martyna Zakrzewska (pianistka), Equilibrium String Quartet.
Oni nominowali: Jakub Banasiak (Magazyn SZUM), Jan Błaszczak (Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt” na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (Mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (Onet.pl, „Newsweek”), Eliza Kącka (Uniwersytet Warszawski), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, Uniwersytet Jagielloński), Zofia Król (Dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (Uniwersytet Jagielloński, blog „Książki na ostro”), Anna Marchewka (literaturoznawczyni i krytyczka), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”, „Ruch Muzyczny”), Katarzyna Niedurny (Dwutygodnik.com, „Gazeta Wyborcza”, Podcast o teatrze), Michał Nogaś („Gazeta Wyborcza”, Radio Książki), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”), Anna Sańczuk/Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej), Wojciech Szot (blog „Zdaniem Szota”, „Gazeta Wyborcza”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (newonce.radio), Bogna Świątkowska (Fundacja Bęc Zmiana), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi), Jacek Wakar (blog „Zdania Wakara”), Michał Walkiewicz (Filmweb.pl), Marcin „Flint” Węcławek (Interia.pl, CGM, blog „Raptus”), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał R. Wiśniewski (Dwutygodnik.com), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury tygodnika POLITYKA.