Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Patryk Różycki

Nominacja w kategorii Sztuki wizualne: Patryk Różycki

Patryk Różycki Patryk Różycki Leszek Zych / Polityka
Patryk Różycki dokonuje bez znieczulenia publicznej wiwisekcji własnych emocji, nie oszczędza też najbliższych, których kocha, choć dostrzega ich słabości.
„Rodzice biorący kredyt na moje studia”materiały prasowe „Rodzice biorący kredyt na moje studia”
Partner kategorii:Materiały partnera Partner kategorii:
.Polityka .
.Polityka .

Artysta w swojej sztuce powędrował drogą zbliżoną do tej, jaką obrała także nominowana w tym roku Marta Nadolle. Jego malarstwo też ma charakter autobiograficzny, choć znacznie silniej osadzone jest w kontekstach wspomnień rodzinnych. To opowieść o świecie ludzi wykluczonych społecznie i ekonomicznie, którzy mimo wszystkich przeszkód próbują radzić sobie w nieprzyjaznym im świecie. Obrazy Różyckiego to jakby filmowa opowieść, klatka po klatce, historia o złożonych relacjach z rodzicami i rodzeństwie, o poszukiwaniu tożsamości, o sposobie radzenia sobie ze śmiercią najbliższych (brat, siostra). O ile u Nadolle jest w opowieściach o sobie więcej dystansu, o tyle Patryk Różycki ów dystans maksymalnie skraca, dokonuje bez znieczulenia publicznej wiwisekcji własnych emocji, nie oszczędza też najbliższych, których kocha, choć dostrzega ich słabości. Wiele w jego pracach jest strachu, wstydu, poczucia przegranej, niespełnienia, niewiele chwil radosnych. Ważnym wątkiem w jego twórczości jest seksualność. Artysta kwestionuje tradycyjne wzory męskości, podkreśla wartość empatii i wrażliwości.

Dla Różyckiego malarstwo to forma autoterapii, ale też kształtowania czyichś postaw i zachowań. W jednym z wywiadów powiedział: „We wszystkim, co robię, mówię o sobie, o tym, że jest mi ciężko, o tym, czego doświadczam. Zazwyczaj są to trudne rzeczy, ale opowiadane w taki sposób, by niczym koń trojański wprowadziły się do odbiorcy i odbiorczyni i w nim lub w niej dojrzewały, wybuchały”. Wzmocnieniu efektu także u Różyckiego służą tytuły obrazów. Nie zostawiają miejsca na jakąkolwiek dowolność w interpretacji, są niekiedy wręcz opisem tego, co widać: „Dom, który mieli kupić moi rodzice, zanim zmarła moja siostra, widziany przez okno z tylnego siedzenia Poloneza Caro” lub „Rodzice biorący kredyt na moje studia”.

Artysta pochodzi z Koła, urodził się w 1992 r. W 2017 r. ukończył malarstwo na gdańskiej ASP ze specjalizacją „Intermedia”. Poza malarstwem pisze też książki, prowadzi podkast. W 2021 r. współtworzył eksperymentalną szkołę „Pokój praktyk artystycznych”, był kuratorem czterech edycji Festiwalu Performansu „Kick-Off-Perfo” oraz współkuratorem festiwalu krótkich, eksperymentalnych form filmowych „Baza”. W najbliższym czasie jego prace będzie można oglądać na wystawach w warszawskiej Polana Institute (grudzień–luty) oraz w gdańskiej Galerii Miejskiej (od lutego 2024 r.).

***

Partnerem kategorii SZTUKI WIZUALNE jest Kruk SA

Pozostali nominowani w kategorii sztuki wizualne: Veronika Hapchenko, Marta Nadolle

***

Ponadto zgłoszeni zostali: Przemek Branas, Marcin Dudek, Zuza Golińska, Zuzanna Hertzberg, Adam Kozicki, Tomasz Kręcicki, Krzysztof Maniak, Angelika Markul, Tomasz Mróz, NAFO, Dominika Olszowy, Anna Orłowska, Karol Palczak, Anastazja Pazura, Siostry Rzeki, Turnusik.

Oni nominowali: Jakub Banasiak (Magazyn SZUM), Jan Błaszczak (Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt” na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (Mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (Onet.pl, „Newsweek”), Eliza Kącka (Uniwersytet Warszawski), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, Uniwersytet Jagielloński), Zofia Król (Dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (Uniwersytet Jagielloński, blog „Książki na ostro”), Anna Marchewka (literaturoznawczyni i krytyczka), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”, „Ruch Muzyczny”), Katarzyna Niedurny (Dwutygodnik.com, „Gazeta Wyborcza”, Podcast o teatrze), Michał Nogaś („Gazeta Wyborcza”, Radio Książki), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”), Anna Sańczuk/Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej), Wojciech Szot (blog „Zdaniem Szota”, „Gazeta Wyborcza”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (newonce.radio), Bogna Świątkowska (Fundacja Bęc Zmiana), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi), Jacek Wakar (blog „Zdania Wakara”), Michał Walkiewicz (Filmweb.pl), Marcin „Flint” Węcławek (Interia.pl, CGM, blog „Raptus”), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał R. Wiśniewski (Dwutygodnik.com), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury tygodnika POLITYKA.

Polityka 50.2023 (3443) z dnia 05.12.2023; Paszporty POLITYKI 2023; s. 85
Oryginalny tytuł tekstu: "Patryk Różycki"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Sport

Kryzys Igi: jak głęboki? Wersje zdarzeń są dwie. Po długiej przerwie Polka wraca na kort

Iga Świątek wraca na korty po dwumiesięcznym niebycie na prestiżowy turniej mistrzyń. Towarzyszy jej nowy belgijski trener, lecz przede wszystkim pytania: co się stało i jak ta nieobecność z własnego wyboru jej się przysłużyła?

Marcin Piątek
02.11.2024
Reklama