Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Marta Nadolle

Nominacja w kategorii Sztuki wizualne: Marta Nadolle

Marta Nadolle Marta Nadolle Leszek Zych / Polityka
Marta Nadolle kojarzona jest przede wszystkim z malarstwem, choć tworzy także rzeźby, hafty, mozaiki i tkaniny patchworkowe.
„Wyślę mu nudesa”materiały prasowe „Wyślę mu nudesa”
Partner kategorii:Materiały partnera Partner kategorii:
.Polityka .
.Polityka .

Jest, jak sama podkreśla, „weducistką emocjonalnego pejzażu metropolii, w której (…) słychać wołanie o prawdziwą bliskość i odrobinę emocjonalnego spokoju”. Jej obrazy opowiadają o życiu w Warszawie. Przede wszystkim młodych ludzi, „słoików” skuszonych mirażem wielkiego miasta, kariery, spełniania marzeń. To zapis błahych czynności, które składają się na codzienność: spaceru z psem, spotkania ze znajomymi, randki, zakupów, ćwiczeń na siłowni, seksu, kąpieli w wannie, posiłku itp. Niemal zawsze z artystką w roli głównej, bo wszystkie te historie mają charakter osobisty, są zapisem jej własnych przeżyć. Ale równocześnie uniwersalnych, bo będących doświadczeniem całego pokolenia młodych, aspirujących ludzi. To obraz świata pełen nadziei, oczekiwań, marzeń, ale też rozczarowań, zagubienia, niezrozumienia, samotności.

W tej rozpisanej na dziesiątki obrazów opowieści ważną rolę pełnią tytuły, bardzo często wypisane też nieporadnie, jakby w pośpiechu, na obrazie. Kierują uwagę odbiorcy w stronę właściwej interpretacji, dopełniają historię. „Pracuję w korpo, by moja córka mogła być w szkole Montessori” – opowiada jedna przyjaciółka drugiej. „Wy już możecie jeść” – przekonuje mężczyzna obsługujący ogrodowego grilla. „Wyślę mu nudesa” – planuje stojąca przed lustrem bohaterka. Marta Nadolle kojarzona jest przede wszystkim z malarstwem, choć tworzy także rzeźby, hafty, mozaiki i tkaniny patchworkowe.

Choć sceną dla malarskich opowieści jest dla Nadolle Warszawa, artystka (ur. 1989 r.) pochodzi z Międzychodu, niedużego podpoznańskiego miasteczka. Przez dwa lata studiowała na ASP w Gdańsku, a kontynuowała naukę na warszawskiej Akademii w pracowni prof. Jarosława Modzelewskiego oraz w Pracowni Sztuki w Przestrzeni Publicznej prof. Mirosława Duchowskiego. W 2014 r. otrzymała dyplom z wyróżnieniem. Jej środowiskowa rozpoznawalność zdecydowanie wzrosła po udanej obecności na głośnej wystawie „Farba znaczy krew” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2019 r.). Poza malarstwem artystka od czasów studiów angażuje się w działalność edukacyjną. Obecnie działa w Fundacji „Atelier” i pracuje jako nauczycielka.

***

Partnerem kategorii SZTUKI WIZUALNE jest Kruk SA

Pozostali nominowani w kategorii sztuki wizualne: Veronika Hapchenko, Patryk Różycki

***

Ponadto zgłoszeni zostali: Przemek Branas, Marcin Dudek, Zuza Golińska, Zuzanna Hertzberg, Adam Kozicki, Tomasz Kręcicki, Krzysztof Maniak, Angelika Markul, Tomasz Mróz, NAFO, Dominika Olszowy, Anna Orłowska, Karol Palczak, Anastazja Pazura, Siostry Rzeki, Turnusik.

Oni nominowali: Jakub Banasiak (Magazyn SZUM), Jan Błaszczak (Dwutygodnik.com), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości”), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita”), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, „trójkąt” na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Alek Hudzik (Mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (Onet.pl, „Newsweek”), Eliza Kącka (Uniwersytet Warszawski), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny”), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, Uniwersytet Jagielloński), Zofia Król (Dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Paulina Małochleb (Uniwersytet Jagielloński, blog „Książki na ostro”), Anna Marchewka (literaturoznawczyni i krytyczka), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”, „Ruch Muzyczny”), Katarzyna Niedurny (Dwutygodnik.com, „Gazeta Wyborcza”, Podcast o teatrze), Michał Nogaś („Gazeta Wyborcza”, Radio Książki), Marta Perchuć-Burzyńska (TOK FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Iza Pogiernicka (twitch.tv/9kier, „CD-Action”), Adriana Prodeus („Kino”), Anna Sańczuk/Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action”), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej), Wojciech Szot (blog „Zdaniem Szota”, „Gazeta Wyborcza”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”), Agnieszka Szydłowska (newonce.radio), Bogna Świątkowska (Fundacja Bęc Zmiana), Jan Topolski („Glissando”), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi), Jacek Wakar (blog „Zdania Wakara”), Michał Walkiewicz (Filmweb.pl), Marcin „Flint” Węcławek (Interia.pl, CGM, blog „Raptus”), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał R. Wiśniewski (Dwutygodnik.com), Kinga A. Wojciechowska („Presto”), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury tygodnika POLITYKA.

Polityka 50.2023 (3443) z dnia 05.12.2023; Paszporty POLITYKI 2023; s. 85
Oryginalny tytuł tekstu: "Marta Nadolle"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Sport

Kryzys Igi: jak głęboki? Wersje zdarzeń są dwie. Po długiej przerwie Polka wraca na kort

Iga Świątek wraca na korty po dwumiesięcznym niebycie na prestiżowy turniej mistrzyń. Towarzyszy jej nowy belgijski trener, lecz przede wszystkim pytania: co się stało i jak ta nieobecność z własnego wyboru jej się przysłużyła?

Marcin Piątek
02.11.2024
Reklama