Reżyser, kurator warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej, scenarzysta, wykładowca akademicki m.in. na prestiżowym Princetown University oraz słynnym Columbia University w Nowym Jorku. Autor książek „Strategie subwersywne w sztukach medialnych” oraz „Sztuka polska lat 70. Awangarda”, a także (wraz z Barbarą Piwowarską) „Polska Nowa Fala. Historia zjawiska, którego nie było”.
Urodził się w 1976 r. W dorobku ma jeszcze ponad 200 artykułów naukowych w czasopismach polskich i zagranicznych, a także liczne wystawy, przygotowywane w roli kuratora w muzeach krajowych oraz – między innymi – w londyńskim Tate Modern. Reżyserii uczył się w Szkole Mistrzowskiej Andrzeja Wajdy. W kinie stworzył wyjątkowy sposób ukazywania rzeczywistości poprzez biografie artystów, którzy zacierają granice między happeningiem, medialnym wizerunkiem i otaczającym ich światem – jak Oskar Dawicki, artysta multimedialny, fotografik, autor instalacji obiektów, któremu Ronduda poświęcił filmowy debiut „Performer” (nakręcony z Maciejem Sobieszczańskim i operatorem Łukaszem Guttem w 2015 r.). Na Berlinale został uhonorowany nagrodą „Think: The Award”. W 2017 r. powstało „Serce miłości” o destrukcyjnej rywalizacji Wojciecha Bąkowskiego i Zuzanny Bartoszek. Kolejny projekt Rondudy i Gutta, „Wszystkie nasze strachy”, o artyście Danielu Rycharskim, katoliku i geju (laureacie Paszportu POLITYKI), wygrał festiwal w Gdyni, zdobywając oprócz Złotych Lwów m.in. nagrodę za najlepsze zdjęcia i nagrodę dziennikarzy.
Według Tadeusza Sobolewskiego film obnaża ukryte życie duchowe, pozakościelne, bezdomne chrześcijaństwo, które poszukuje dla siebie ujścia w czasach głębokiego kryzysu Kościoła. Odnowicielem religii staje się tu artysta z krzyżem na piersiach i w dresie z tęczowym lampasem: „Ronduda, idąc za Rycharskim, ryzykownie łamie utrwalone linie podziału na »katoli« i »libków«, tłucze »bańki«, w których jesteśmy pozamykani. Krzyż wyniesiony poza kościół i poza galerię sztuki, gdzie pełnił role »instalacji«, odzyskuje swoją pierwotną moc – staje się symbolem uniwersalnym, pojednawczym”. Barbara Hollender szczególnie docenia wrażliwość, z jaką Ronduda potrafił opowiedzieć o prawie do bycia sobą w świecie, który nie akceptuje inności. „Cios dla polityków, którzy swoją karierę budują na skłócaniu Polaków. A wszystko w wyrafinowanej artystycznie formie” – chwali Tomasz Raczek.
***
Oni nominowali:
Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Interia.pl, „Vogue”), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Karolina Pasternak („Newsweek”), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Adriana Prodeus („Kino”), Tomasz Raczek (Magazyn Filmowy), Tadeusz Sobolewski („Gazeta Wyborcza”), Rafał Syska (dyrektor Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi).
***
Ponadto zgłoszeni zostali:
Agata Buzek (aktorka), Maria Dębska (aktorka), Małgorzata Goliszewska (reżyserka), Łukasz Gutt (operator), Magdalena Koleśnik (aktorka), Kasia Mateja (reżyserka), Kuba Mikurda (dokumentalista), Dawid Nickel (reżyser), Mateusz Rakowicz (reżyser), Tomasz Ziętek (aktor).
Partnerem kategorii jest Województwo Kujawsko-Pomorskie