Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Aleksandra Jarosz

Nominacja w kategorii Kultura cyfrowa: Aleksandra Jarosz

Aleksandra Jarosz Aleksandra Jarosz Leszek Zych / Polityka
Nominację zapewniła jej gra przeglądarkowa „Fantastic Fetus”, która może być odczytana jako głos przeciw odbieraniu kobietom prawa do decydowania o swoim ciele, w tym prawa do aborcji.
„Fantastic Fetus”Aleksandra Jarosz „Fantastic Fetus”

Jedna z najciekawszych polskich artystek wykorzystujących gry wideo jako formę wypowiedzi. Aleksandra Jarosz (ur. 1991 r.) zdobyte wykształcenie – studiowała zarówno psychologię (dyplom magisterski), jak i projektowanie graficzne (studia doktoranckie) – pozwala jej w pełni wykorzystywać interaktywne medium do zabierania głosu na tematy, które uważa za istotne. Jak deklaruje, jej hobby to psychologia osobowości, linoryt, filozofia, sztuka i projektowanie.

Nominację do Paszportów POLITYKI zapewniła Jarosz gra przeglądarkowa „Fantastic Fetus” (można w nią zagrać za darmo w internecie, proszę wpisać nazwę w wyszukiwarkę). Jak uzasadniała swój wybór nominująca ten tytuł Marzena Falkowska, „Fantastic Fetus” to „symulator ciąży, a zarazem odważna gra polityczna, która kontrastuje »niepoważną« oprawę (pixel art, Tamagotchi) z poważnym tematem (prawa reprodukcyjne w Polsce)”. Sama Jarosz mówi wprost, że grę zainspirowała ogólnopolska akcja zbuntowanych kobiet w 2016 r., znana jako Czarny Protest. Innymi słowy „Fantastic Fetus” może być odczytany jako głos przeciw odbieraniu kobietom prawa do decydowania o swoim ciele, w tym prawa do aborcji. Na stronie gry można znaleźć odnośnik do strony strajkkobiet.eu oraz uwagę, że spośród krajów Unii Europejskiej tylko Polska – obok Malty – wprowadziła tak restrykcyjne prawa reprodukcyjne.

Do gier protestu na koncie Aleksandry Jarosz można zaliczyć także wykpiwającą płaskoziemców – czyli rosnących niestety w liczbę ignorantów przekonanych, że Ziemia jest płaska – arcade’ową grę na urządzenia przenośne „Australia is a Lie!”, „Indygo” – sugestywne studium depresji w formie narracyjnej gry przygodowej – oraz bazującą na eseju filozoficznym Petera Zapffego „The Last Messiah” (1933 r.

Polityka 49.2019 (3239) z dnia 03.12.2019; Paszporty POLITYKI 2019; s. 101
Oryginalny tytuł tekstu: "Aleksandra Jarosz"
Reklama