Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Paszporty POLITYKI

Roman Stańczak

Nominacja w kategorii Sztuki wizualne: Roman Stańczak

Roman Stańczak Roman Stańczak Leszek Zych / Polityka
W dobie partykularyzmów i populizmów sztuka Romana Stańczaka jawi się jako eksces – jest uniwersalna.
Weronika Wysocka/Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
Polityka
Polityka

Należy, obok Katarzyny Kozyry czy Artura Żmijewskiego, do legendarnego już pokolenia absolwentów słynnej Kowalni, czyli pracowni Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej ASP. Wcześniej zaś ukończył nie mniej znane Liceum Plastyczne im. Antoniego Kenara w Zakopanem. Po dyplomie w 1993 r. miał kilka znaczących indywidualnych wystaw, m.in. w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie czy PGS w Sopocie. A jednak w 1997 r. zniknął ze świata sztuki, zajął się m.in. konserwacją rzeźb sakralnych w kościołach i podróżami po świecie. Do art worldu powrócił dopiero w 2013 r., gdy przypadkowo spotkany kolega ze studiów Paweł Althamer zaproponował mu wykonanie pracy do Parku Rzeźby na warszawskim Bródnie. Tak powstał trzymetrowy drewniany „Anioł Stróż”. Stańczak nawiązał też współpracę z warszawską Galerią Stereo, która przygotowała mu kolejne dwie indywidualne wystawy.

Urodzony w 1969 r. Roman Stańczak już raz znalazł się w finałowej trójce Paszportów POLITYKI (2016 r.). Znakiem rozpoznawczym jego przestrzennych prac stało się przenicowywanie przedmiotów codziennego użytku, ukazywanie ich na co dzień niewidocznej, drugiej strony. Na tym zamyśle oparł też swój projekt „Lot”, który reprezentował Polskę na tegorocznym Biennale Sztuki w Wenecji. W tym przypadku wywrócił na lewą stronę cały samolot, ciężko pracując fizycznie przy tej czynności przez dwa i pół miesiąca.

Realizacja zebrała we Włoszech bardzo dobre recenzje, a teraz dodatkowo wsparli je nominujący do Paszportów krytycy. „Dokonał niemożliwego: połączył awangardzistów i konserwatystów, lewicę i prawicę. W dobie partykularyzmów i populizmów jego sztuka jawi się jako eksces – jest uniwersalna” – uzasadniał Kuba Banasiak. „»Lot« może odnosić się do przeżyć metafizycznych, duchowości, a jednocześnie być krytycznym spojrzeniem na globalną rzeczywistość społeczno-polityczną” – dodaje Joanna Ruszczyk.

***

Oni nominowali:

Jakub Banasiak („Magazyn Szum”), Rafał Kamecki (Artinfo.pl), Paweł Łubowski („Artluk”), Piotr Policht (Culture.pl), Joanna Ruszczyk („Newsweek”), Piotr Rypson (krytyk niezależny), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Karolina Staszak („Arteon”), Anna Theiss (krytyczka niezależna), Iwo Zmyślony (krytyk niezależny).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Ewa Axelrad, Agata Bogacka, Piotr Bosacki, Martyna Czech, Zuza Golińska, Tomasz Górnicki, Ewa Juszkiewicz, Dominika Kowynia, Sebastian Krok, Tomasz Kręcicki, Laura Makabresku, Angelika Markul, Tomasz Mróz, Dominika Olszowy, Liliana Piskorska, Aleksandra Pulińska, Janek Simon, Mikołaj Sobczak oraz inicjatywa Rok Antyfaszystowski.

Polityka 49.2019 (3239) z dnia 03.12.2019; Paszporty POLITYKI 2019; s. 94
Oryginalny tytuł tekstu: "Roman Stańczak"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Przelewy już zatrzymane, prokuratorzy są na tropie. Jak odzyskać pieniądze wyprowadzone przez prawicę?

Maszyna ruszyła. Każdy dzień przynosi nowe doniesienia o skali nieprawidłowości w Funduszu Sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry, ale właśnie ruszyły realne rozliczenia, w finale pozwalające odebrać nienależnie pobrane publiczne pieniądze. Minister sprawiedliwości Adam Bodnar powołał zespół prokuratorów do zbadania wydatków Funduszu Sprawiedliwości.

Violetta Krasnowska
06.02.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną