Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Paszporty POLITYKI

Weronika Gęsicka

Nominacja w kategorii Sztuki wizualne: Weronika Gęsicka

Weronika Gęsicka Weronika Gęsicka Leszek Zych / Polityka
W jej pracach świat, który wydawał się trwale uporządkowany, nagle ukazuje pęknięcia, rysy, podwójne dno. Max Ernst spotyka tu Davida Lyncha.
Weronika Gęsicka
Polityka
Polityka

Niekiedy projektuje obiekty przestrzenne, ale jej podstawowym żywiołem artystycznym pozostaje fotografia. Zawodowe podstawy zdobyła na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie oraz w Akademii Fotografii. Mijający rok był dla niej bardzo udany; jej prace pojawiły się na indywidualnych i zbiorowych wystawach w prestiżowych galeriach w Niemczech, Austrii, Japonii czy Luksemburgu, a ceny na rynku sztuki wyraźnie zwyżkują. Otrzymała też prestiżową nagrodę EMOP Arendt Award, którą co dwa lata nagradza się wyróżniającego się europejskiego artystę korzystającego z medium fotografii.

Od lat głównym motywem jej dzieł pozostaje pamięć. Interesują ją ludzkie wspomnienia, a właściwie ich zaburzenia i nieświadome zafałszowania. „Analizuje, demaskuje i błyskotliwie wykpiwa wizualne normy, które narzucają nam współczesne modele konsumpcji i społecznego awansu” – napisał w uzasadnieniu nominacji Iwo Zmyślony. Dzięki temu „tworzy pomysłowy i wciągający komentarz do relacji międzyludzkich i ról społecznych” (jak pisał z kolei Rafał Kamecki). W jej pracach świat, który wydawał się trwale uporządkowany, nagle ukazuje pęknięcia, rysy, podwójne dno.

Weronika Gęsicka (ur. 1984 r.) korzysta przede wszystkim z tzw. materiałów zastanych: starej fotografii prasowej, archiwów internetowych i policyjnych oraz z banków zdjęć. Następnie poddaje je precyzyjnej, pracochłonnej i przemyślanej obróbce prowadzącej do zdarcia z nich zewnętrznej warstwy lukrowanych treści i dotarcia do sensów nieoczywistych, skrywanych. To prace często pełne humoru, ale i niepokojące. Jak uzasadniał nominację Piotr Rypson: „Jej foto-skalpel jest precyzyjny i działa jak zły dotyk. W tych pracach Max Ernst spotyka Davida Lyncha”.

***

Oni nominowali:

Jakub Banasiak („Magazyn Szum”), Rafał Kamecki (Artinfo.pl), Paweł Łubowski („Artluk”), Piotr Policht (Culture.pl), Joanna Ruszczyk („Newsweek”), Piotr Rypson (krytyk niezależny), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Karolina Staszak („Arteon”), Anna Theiss (krytyczka niezależna), Iwo Zmyślony (krytyk niezależny).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Ewa Axelrad, Agata Bogacka, Piotr Bosacki, Martyna Czech, Zuza Golińska, Tomasz Górnicki, Ewa Juszkiewicz, Dominika Kowynia, Sebastian Krok, Tomasz Kręcicki, Laura Makabresku, Angelika Markul, Tomasz Mróz, Dominika Olszowy, Liliana Piskorska, Aleksandra Pulińska, Janek Simon, Mikołaj Sobczak oraz inicjatywa Rok Antyfaszystowski.

Polityka 49.2019 (3239) z dnia 03.12.2019; Paszporty POLITYKI 2019; s. 94
Oryginalny tytuł tekstu: "Weronika Gęsicka"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Historia

Dlaczego tak późno? Marian Turski w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

Powstanie w warszawskim getcie wybuchło dopiero wtedy, kiedy większość blisko półmilionowego żydowskiego miasta już nie żyła, została zgładzona.

Marian Turski
19.04.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną