Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Barbara Kinga Majewska

Muzyka poważna. Nominowani: Barbara Kinga Majewska

Barbara Kinga Majewska Barbara Kinga Majewska Leszek Zych / Polityka
Za odkrywcze poszukiwania oraz za zjawiskowe interpretacje.

Określa się sama jako „artystka specjalizująca się we współczesnej muzyce wokalnej, pedagog, publicystka”. Warszawianka, 33-latka, naukę śpiewu rozpoczęła w wieku 18 lat w warszawskiej Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Józefa Elsnera. Studiowała śpiew solowy i pedagogikę muzyki w Akademii Muzycznej w Detmold; naukę śpiewu kontynuowała w Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie. Uczestniczyła w Programie Kształcenia Młodych Talentów „Akademia Operowa” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, ukończyła Międzywydziałowe Podyplomowe Studium Pieśni na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina. Studiowała także muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. W 2009 r. została finalistką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Neue Stimmen w Gütersloh w Niemczech. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Angelikę Kirschlager, Grace Bumbry, Christę Ludwig, Barbarę Bonney, Anitę Garanča, Andrása Schiffa; uczestniczyła w Międzynarodowych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie oraz w tamtejszych Warsztatach Opery Współczesnej. Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, DAAD i innych niemieckich fundacji.

Uwagę krytyków zwróciła wykonawstwem młodej polskiej muzyki. Dokonała prawykonań utworów m.in. Aleksandry Gryki, Andrzeja Kwiecińskiego, Wojciecha Blecharza, Joanny Woźny, Marcina Stańczyka i Lukasa Ligetiego; brała udział w prawykonaniu „Zwycięstwa nad Słońcem” Sławomira Wojciechowskiego (Opera Narodowa – Projekt „P”) oraz „Czarodziejskiej góry” Pawła Mykietyna (Poznań, Festiwal Malta), występowała m.in. na Festiwalu Kwadrofonik, Sacrum Profanum, Muzyka na Szczytach, Interpretacje, Ogrody Muzyczne, Kwartesencja, Instalakcje. Adam Rozlach nominuje ją „za odkrywcze poszukiwania oraz za zjawiskowe interpretacje”, Adam Suprynowicz podkreśla, iż „artystka inspiruje kompozytorów i z zaangażowaniem promuje nową muzykę”. Marlena Wieczorek zauważa ponadto, że Majewska jest „światłym obserwatorem życia muzycznego”: publikuje na portalu Instytutu Goethego (dział Kultura), w serwisie internetowym Narodowego Instytutu Audiowizualnego Muzykoteka Szkolna oraz w magazynach „Glissando” i „Muzyka w Mieście”, a jej tekst zdobył I nagrodę na Konkursie Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”.

***

Oni nominowali:

Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”, „Beethoven Magazine”), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka, „Gazeta Wyborcza”), Robert Kamyk (TVP Kultura), Dorota Kozińska („Muzyka w Mieście”, „Teatr”), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”), Monika Pasiecznik („Odra”), Jakub Puchalski („Tygodnik Powszechny”), Adam Rozlach (Polskie Radio Jedynka), Adam Suprynowicz (Polskie Radio Dwójka), Marlena Wieczorek (Meakultura.pl).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Bassem Akiki (dyrygent), Tymoteusz Bies (pianista), Adam Ciepliński (klarnecista), Jakub Chrenowicz (dyrygent), Krzysztof Cybulski (kompozytor), Aleksander Dębicz (pianista), Marzena Diakun (dyrygentka), Marta Dramowicz-Wojtacka (dyrygentka), Szymon Komasa (baryton), Natalia Kozłowska-Baińska (reżyserka operowa), Karol Kozłowski (tenor), Sławomir Kupczak (kompozytor), Rafał Łuc (akordeonista), Szymon Nehring (pianista), Marcin Stańczyk (kompozytor), Stanisław Suchora (menedżer), Jagoda Szmytka (kompozytorka), Małgorzata Walentynowicz (pianistka), Joanna Woś (sopranistka).

Polityka 50.2015 (3039) z dnia 08.12.2015; Paszporty Polityki 2015; s. ${issuePage}
Oryginalny tytuł tekstu: "Barbara Kinga Majewska"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Świat

Trump bierze Biały Dom, u Harris nastroje minorowe. Dlaczego cud się nie zdarzył?

Donald Trump ponownie zostanie prezydentem USA, wygrał we wszystkich stanach swingujących. Republikanie przejmą poza tym większość w Senacie. Co zadecydowało o takim wyniku wyborów?

Tomasz Zalewski z Waszyngtonu
06.11.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną